14 mei 2025, 19:09:04

Voer jonkies

Gestart door Sander, 7 juli 2003, 14:07:39

« vorige - volgende »

Sander

Hoi iedereen,

weet soms iemand welke voeding ik moet geven aan een verstoten jonkie ??????????

gr sander

Speedy

Hoi  Sander,

Hoe jong is het valkje?
Je moet in ieder geval handopfokvoer hebben van Cédé en ook van dat merk eivoer.
Dat is pap en eivoer die je moet mengen.
Het hangt ervanaf hoe jong je valkje is maar het moet om de 3 á 4 uur gevoerd worden, wel oppassen dat de krop leeg is.
Anders sterft je valkje aan kropverzuring.
Je maakt de pap op de volgende manier.

1 theelepel pap en een theelepeltje eivoer, dit meng je met 5 á 6 theelepels heet water, door het roeren koelt het al af en dan pas geven aan je valkje.
Het moet nog iets van de lepel afglijden, maak het niet te waterig maar ook niet te dik.
Haal de hele pitten eruit, of stamp ze heel fijn..als je het liever in een spuitje gaat geven.
Knip van de spuit het tuutje een stukje eraf, zodat het valkje niet de hele punt in zijn snavel hoeft te nemen.
Ik hoop dat je hier even wat aan hebt.
Zorg wel, dat je pap warm blijft, anders eten ze het niet graag.
Hang je spuitje met pap in een kopje warm water.
Of als je het toch van een theelepeltje laat eten, dan een bakje heet water eronder,  Au bain Marie heet dat.

Succes.

Groetjes,
Trudie

Stijn dc

hello

niks meer aan toe te voegen, gewoon perfect uitgelegd!!:D

SDC:D

Sander

Bedankt trudie

zal ik zeker proberen hoor ;D!!

gr sander

Karin

Hoi Trudie,

Misschien een domme vraag  ;D, maar waarom doe je eikrachtvoer door de pap ? In de pap zit toch al alles ??

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Speedy

Hoi Karin,

Ja zo heb ik het vanaf het begin meegekregen van de kwekers, zowel bij Speedy (mijn 1e) als bij Punky en nu weer bij Angel.
Het is een gewenning naar zaadvoer toe denk ik.
Precies weet ik het ook niet hoor.

Groetjes,
Trudie

Paul

8 juli 2003, 06:26:11 #6 Last Edit: 8 juli 2003, 06:28:06 by Paul
Hoi,
Even als opmerking over dat in die pap alles zit.
Op de nieuwe pakken van Cede staat een voedingsschema en daar moet je de eerste vier dagen alleen opfokvoer gebruiken en daarna 25 % eivoer erdoormengen wat met een koffiemolen heel fijn gemalen is (bij Blokker 19,95 )
Na 2 weken 40 % eivier toevoegen en na 3 weken de helft eivoer erdoor mengen.
Na 4 weken een week lang 37,5 % opfokvoer, 37,5%eivoer en 25 %  gepelde en gemalen zonnepitten erdoor.
Na 6 weken van alles precies gelijke hoeveelheden.
En na 8 tot 11 weken 40 procent zonnepitten en 30 % voer en 30% eivoer maar dat geld alleen voor papagaaien die moeten langer gevoerd worden.
Een valkje moet met 6 weken toch wel ongeveer zelf zaadjes kunnen eten.
Dit staat dus op het pak wat je in de winkel koopt dus alleen het pure opfokvoer is waarschijnlijk te weinig.
Ik gaf zelf de helft opfokvoer en de helft gemalen eivoer zoals Trudie ook zei en die zonnepitten heb ik er nooit doorgedaan.
Misschien dat andere merken opfokvoer anders gebruikt moeten worden maar het is natuurlijk wel zo dat de voeding van een jong steeds iets moet veranderen tot ie de gewone zaadjes eet.
Het is dus zo gek nog niet van dat eivoer erdoor als zelfs nu de fabrikant het ook voorschrijft want op de oudere pakken stond daar niks over helaas.
Als er liefhebbers zijn dan kunnen die even een mailtje sturen dan kan ik de ingescande achterkant van het pak toesturen :-)

Groetjes, Paul

Speedy

Bedankt Paul, zo goed heb ik het niet uit kunnen leggen.
Ik heb ook de zonnepitten achterwegen gelaten, trouwens ook geen gek idee van die koffiemolen.
Ik stond het hier plat te stampen met een achterkant van de ijsschep. (Massief ijzer)

Groetjes,
Trudie

Paul

Hoi Trudie,
De eer van het idee van de koffiemolen komt Cobie toe hoor :-)
Wij maakten vroeger wel altijd poedersuiker met de koffiemolen zo fijn kan je er iets in malen.
Het eivoer word dan echt een soort poeder wat perfect in de spuit kan om te voeren.
We hebben het eerst met een staafmixer ook geprobeerd dat ging wel redelijk maar nog niet echt fijn.
Als je dus vaker jongen moet voeren is een koffiemolen dus eigenlijk een must :-)

Groetjes, Paul