24 mei 2025, 20:58:20

Dode jongen door niet voeren?

Gestart door Sterre, 27 mei 2006, 13:06:20

« vorige - volgende »

Sterre

Hallo
Ons koppeltje valken heeft al 2keer een nestje gehad. Beide keren komen de jongen uit maar sterven kort daarna.  :( Als we de jongen bekijken hebben ze nooit iets in hun krop en we vermoeden dat de ouders hun jongen dus niet voederen. Wat kan hiervoor de reden zijn? En kunnen we hier iets aan doen?
Alvast bedankt
Groeten
Sterre

trienke

Hoi

Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt als mij.
De jongen worden niet verzorgt en niet warm gehouden.

Wat we er aan kunnen doen, weet ik niet

Groetjes Trienke

Inger m

Hoi,
Heel simpel, als een koppel de jongen niet goed grootbrengt, probeer het dan ook niet meer in te zetten voor de kweek. Met allerlei kunstgrepen kun je proberen de jongen groot te brengen, maar zij nemen mogelijk dezelfde slechte eigenschappen over van de ouders (genetisch).

Wat je wel kunt doen is het koppel omkoppelen met een andere vogel, zodat ze mogelijk in een nieuwe samenstelling wel goed functioneren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Sterre

Bedankt voor het advies! Wij hebben maar een koppeltje dus andere koppeltjes maken, gaat niet echt. En we zouden geen van beide vogels willen wegdoen, dus blijft er nog maar één oplossing over. Niet zo leuk maar dode jongen zijn dat ook niet. Is het voldoende als ik het broedhok weghaal?

M.

Dat moet in principe voldoende zijn.

Geef ze anders een rustperiode en probeer het later weer eens.
Of sla de zomer over, en probeer het volgend jaar, al ben ik bang dat het dan inderdaad ook niet goed zal gaan.

De eerste keer kan fout gaan met een nest, een 2e x ook wel, maar als de jongen elke keer leeg zijn, heb je kans dat het mis blijft gaan...

gert overweg

hoi sterre

misschien wel een domme vraag maar als je het niet hebt heel belangrijk hebben ze wel eivoer tot hun beschikking?

groetjes gert