20 mei 2025, 02:08:25

Paar vragen.

Gestart door Linn, 27 mei 2006, 12:50:04

« vorige - volgende »

Linn

Mijn valkparkieten gaan de laatste tijd steeds meer ven het nest. Het oudste jong is 10 dagen de jongste is 4 dagen.
Normaal ging als de een eraf ging de andere er weer op.
Is dat normaal dat ze niet zo vaak er meer opzitten?

Nog een vraag:
Soms als de ouders van het nest af zijn gaat het andere mannetje kijken bij de jongen, hij gaat nog net niet in het broedblok. Gaat dit goed? Of zal hij de jongen iets aan doen?

b

Ik geloof niet dat je je eigen hier druk over hoeft te maken.
Onze valkjes zijn ook zo sociaal.
Zij voederen zelfs de jongen uit de andere nesten.
Zo komt het bij mij regelmatig voor dat de pop uit het ene nest in een keer uit een ander nest komt.
Ook leggen ze bij mij na het uitvliegen en ik hun broedblok dichtgemaakt heb gewoon in het andere nest, dus bij de jongen van het andere koppel.
Ik vind het wel lief hoe ze met elkaars nesten omgaan.
En dat ze met deze leeftijd regelmatig uit het blok gaan is ook geen probleem. De jongen houden elkaar wel warm.
Let er wel op dat het niet al te lang duurt.

Maar meestal gaan ze alleen wat eten en zich ontlasten voordat ze weer op het nest gaan zitten.

Succes met de jonkies en geniet er van.

Linn

Bedankt.

Ik heb nog een vraag:
Hier kan je kijken naar hoe de jongen ontwikkelen van dag 0 t/m 42: http://www.valkparkiet.com/nl/files/kweek1tot42.htm . Maar als ik dan kijk bij de foto van dag 11 en naar mijn oudste jong van elf dagen, dan heb ik het gevoel dat mijn jong achter loopt. Het jong op de foto heeft al best veel veerpennetjes (of hoe je dat noemt) en mijn jong haast niet. Hoe kan dat? Zou hij/ zij echt achter lopen op de ontwikkeling. Hij/ zij wordt wel goed gevoerd. De andere jongen worden ook goed gevoerd maar lopen volgens mij ook achter. Hoe kan dat? :'(

b

Als het kropje goed is gevuld en de kleine actief en een gezonde indruk geeft, zou ik me niet teveel zorgen maken.
Overbezorgdheid bij een eerste nest hoort er nu eenmaal bij.
Ook ik heb pas mijn eerste nest gehad en ook ik ging van alle voorbeelden uit.
Inmiddels weet ik dat iedere kleine zijn eigen tempo heeft.
De ene groeit in het begin iets harder en de ander begint wat later.
Houdt ze goed in de gaten en bij twijfel kun je natuurlijk ook een foto plaatsen zodat we met je mee kunnen kijken

Geniet nu maar lekker van die kleintjes en probeer je eigen niet TE druk te maken.
Lekker makkelijk gezegd he?

Linn

M.

Toen ik begon met mijn grasparkieten kende ik dit forum nog niet eens, en moest ik het op advies van mijn buren doen, die zelf beiden veel ervaring hebben met vogels.

Parkieten in volierebroed lukt niet echt, het ging hier mis, en ik heb maar een nest groot gekregen.
Hier groeide het ene jong ook sneller dan de ander, maar ze zijn alle4 groot geworden, en vliegen nu lekker in de voliere rond en halen kattekwaad uit :D

Als je het echt niet vertrouwd inderdaad even een paar foto's maken zodat we mee kunnen kijken.

Ik hoop dit jaar bij mijn nieuwe koppel ook een nest te krijgen, en zal dan ook veel vragen, en dat is nooit verkeerd?
T is en blijft reuzespannend!