GEEN MAILS MEER STUREN IVM DE AKTIE PRIMROSE BEDANKT VOOR DE VELE REAKTIES !!!

Gestart door Ludo, 26 mei 2006, 22:45:20

« vorige - volgende »

nick01

nogmaals waarom kan ik geen mening hebben over een vogel die ik niet kweek.
ik basseer mijn mening op dingen die ik hoor en lees (dus ervaringen van een ander) en een stukje logica.
ik ben t er geheel mee eens dat ze t zo doen.
mogen diegene die t wel eens zijn met deze stelling ook een email sturen naar jan de nijs of piet onderdelinden???
maar ludo eerst loop je helemaal weg met die beste mensen omdat ze er zo veel verstand van hebben , en nu lopen ze niet op jouw pad en nu maken ze een "hardnekkige vergissing" en moeten we allemaal in 1 keer tegen zijn stelling zijn.
en hoezo is de gele valkparkiet weg? omdat jij ze niet meer tegen komt , ze zijn er nog wel hoor.

wim roskam

beste lezers , ik wil even duidelijk maken dat de standard commissie niet alleen uit de heren jan de nijs en piet onderdelinden bestaat ,dit zijn veel meer mensen met veel ervaring met de mutatiekweek ,alleen zijn deze twee heren een aanspreekpunt op dit gebied , en wij hobbykwekers mogen hun aanspreken over de mutatiekweek , we kunnen het wel of niet eens zijn met hun visie , we hebben het recht om deze mensen hierover aan te spreken , immers de commissie beslist op gegronde redenen , en zal hier dan uitleg over geven , mvg wim roskam .

•=Bonnie=•

Aangezien er nogal wat misverstanden bestaan over "het hebben van meningen" en onderbouwde redenen tot twijfel hier even mijn visie over waarom in mijn ogen een Primrose een bonte met een (erfelijke doch niet dominante) tekening is en niet een losstaande mutatie...

(voor het gemak blijf ik het even primrose noemen dan weet iedereen waar ik het over heb.)

Als je de zaken even logisch op een rijtje zet kan je namelijk niet anders dan het volgende concluderen...

Als primrose een mutatie zou zijn en niet alleen een (zeer fraai) bont patroon dan maakt het niet uit of je nu primrose x bont doet of niet en wel om de simpele reden dat:

Je alleen bont kunt kweken uit bont x bont of bont x split bont of split bont x split bont

Als primrose niet gewoon bont zou zijn zou je als je een primrose tegen bonte zet het volgende moeten krijgen.

Primrose x bont = 100% wildkleur split voor primrose bont

Maar het tegendeel is waar... Primrose x bont geeft namelijk 100% bonte nakomelingen met als je mazzel hebt zwaar bonten en misschien zelfs een primrose tekening.

Zelfs als die Primrose "vertroebeld" zou zijn en split bont zou zijn zou je geen 100% bonte nakomelingen krijgen..

Primrose split bont x bont =

50% bont split primrose
50% wildkleur split primrose bont

Dit is geen mening, dit is logisch nadenken volgens de ons bekende wetten van kleurgenetica bij valken. Daarvoor hoef je zelf niet met de betreffende mutatie te kweken.

Maar ik ben de beroerdste ook niet en vind de primrose een zeer fraai getekende vogel... Dus... zoek ik een witmasker primrose man of anders primrose split witmasker man om tegenover mijn zwaar bonte cinnamon witmasker pop te zetten.

Als ik ongelijk heb zit ik dan weer met een nest wildkleurtjes... Maar voor de wetenschap moet men iets over hebben nietwaar  :P Bovendien zijn ze dan allemaal split witmasker primrose dus dat vind vast een baasje.

Ludo

Iedereen nogmaals bedankt voor de steun !
We hebben intussen al 5 reakties ontvangen van de mensen die de nieuwe standaard samenstellen.
Van Ron, Piet, Jan en Frans !
Het is een feit dat er over nagedacht wordt en onze aktie een invloed heeft.

Ik druk er nogmaals op dat je Primrose (getekend) niet kan berekenen via de normale erfelijkheidsregels van de valkparkiet.

Het gaat hem hier niet om een kleurmutatie, maar een patroon, iets dat NIET recessief, dominant of geslachtelijk vererft.

De regels die anders gevolgd worden gaan hier dus niet op en het is maar door te proberen dat we de geldende regels in kaart zullen kunnen brengen.

Bij hoenders en duiven is dit al tientallen zoniet honderden jaren erkend. (blauwgeschelpt, bruinroek, zwartschild, ezv)

Blijkbaar ben ik een van  de enige die naast valkparkieten ook duiven en kippen kweekt en hier van op de hoogte is.

Jan die ook zebravinken kweekt mailde me dat er iets dergelijks voorkomt bij zebravinken (vast bont patroon).

Jan, Piet en Frans ken ik persoonlijk en zijn al bij me thuis geweest en ik heb er een uitstekende relatie mee, ik zou niet weten waarom deze mensen mij in de weg zouden lopen ?

Frans heeft zelfs een aantal vogels van mij bij hem zitten, net om testen te toen rond overerving onder andere primrose !

Jan en Piet hebben zelfs een oproep rondgestuurd met de vraag om opmerkingen te maken over de nieuwe standaard.

Dat zijn we nu juist aan het doen, dat heeft toch niks te maken met in de weg lopen ?

Ik blijf er wel bij dat je met boekenwijsheid en logisch redeneren niet altijd krijgt wat je dacht te krijgen, het blijven immers levende wezens en je moet het proefondervindelijk meemaken. (dat heb ik zelf al tot mijn schade en schande meegemaakt ;-)

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Roosje

Ik ben het 100% met ludo eens. Ik kan nu een heleboel gaan zeggen, maar betere argumenten dan Ludo zelf heb ik gewoonweg niet!

Wel een weetje. We zijn er inmiddels achter dat 1 van de jongen van Heinrich (bont) en Poppie (primrose) volgens de tekeningen van Ludo een nagenoeg perfecte primrose is, op een poppenveer in de staart na, die overigens alleen te zien is als ze vliegt :) Ze zit nog wat rommelig in de veren door het plukken, maar het lijkt me duidelijk.

De andere 2 jongen zijn gewoon bont gepareld.

Doe wat je er mee wilt doen, geloof wat je wilt geloven, vind wat je wilt vinden.

Ludo, ik vind dat je goed bezig bent, ga zo door!

•=Bonnie=•

Citaat van: Ludo op 28 mei 2006, 18:56:17
Ik blijf er wel bij dat je met boekenwijsheid en logisch redeneren niet altijd krijgt wat je dacht te krijgen, het blijven immers levende wezens en je moet het proefondervindelijk meemaken. (dat heb ik zelf al tot mijn schade en schande meegemaakt ;-)

Dat spijt me bijzonder maar "mijn wijsheid" komt niet uitsluitend uit boeken. Dat kan jij natuurlijk niet weten aangezien jij noch mij noch mijn voorgeschiedenis en ervaringen kent. Op basis van gebrek aan dergelijke kennis over mijn achtergrond trek je conclusies die het best in jou straatje passen. Begrijpelijk maar volkomen onterecht.

Daarnaast spreek je jezelf continu tegen en haal je er te pas en te onpas van alles bij.

Als primrose geen bont variant is krijg je geen 100% bonte vogels uit een primrose x bont combinatie maar 100 wildkleur! Die primrose mutatie mag dan niet uitgewerkt zijn volgens jou, bont is dat wel, en bont krijg je enkel door bont tegen bont te zetten, al dan niet via splits en daar is geen discussie over mogelijk!

•=Bonnie=•

Citaat van: Roosje op 28 mei 2006, 19:07:46
Ik ben het 100% met ludo eens. Ik kan nu een heleboel gaan zeggen, maar betere argumenten dan Ludo zelf heb ik gewoonweg niet!

Wel een weetje. We zijn er inmiddels achter dat 1 van de jongen van Heinrich (bont) en Poppie (primrose) volgens de tekeningen van Ludo een nagenoeg perfecte primrose is, op een poppenveer in de staart na, die overigens alleen te zien is als ze vliegt :) Ze zit nog wat rommelig in de veren door het plukken, maar het lijkt me duidelijk.

De andere 2 jongen zijn gewoon bont gepareld.

Doe wat je er mee wilt doen, geloof wat je wilt geloven, vind wat je wilt vinden.

Ludo, ik vind dat je goed bezig bent, ga zo door!

Waarmee dus uitsluitend wordt aangetoond dat primrose x bont 100% bonte jongen geeft... En dat er 1 primrose bij zit is dus omdat het PATROON van de primrose doorgegeven is.

Maar ik ben klaar met deze discussie, ik heb mijn mening en de onderbouwing daarvan gegeven, doe ermee wat jullie willen.  ;)

Karin

Ach dames toch, en dat allemaal om een mutatie ?  ;D Iedereen zijn / haar eigen mening hoor. Niet elkaar in de haren vliegen ;) En we zullen gaan zien als de eerste primroosjes geboren worden, want er zitten nu minstends 3 koppels op deze lijst ( die van Ludo niet meegerekend )  ;D ;D ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Roosje

Citaat van: Bonnie op 28 mei 2006, 19:13:52

Waarmee dus uitsluitend wordt aangetoond dat primrose x bont 100% bonte jongen geeft... En dat er 1 primrose bij zit is dus omdat het PATROON van de primrose doorgegeven is.

Maar ik ben klaar met deze discussie, ik heb mijn mening en de onderbouwing daarvan gegeven, doe ermee wat jullie willen.  ;)

Rustig aan ;) Zoals ik al zei, het was gewoon een weetje, daar moet je mee doen wat je wilt. Het was niet de bedoeling me hiermee in de discussie te mengen, daar heb ik geen behoefte aan. Dus...relax... ;D

Ik ben het alleen maar met Ludo eens, meer zeg ik niet ;)

•=Bonnie=•

Citaat van: Roosje op 28 mei 2006, 19:29:01
Citaat van: Bonnie op 28 mei 2006, 19:13:52

Rustig aan ;) Zoals ik al zei, het was gewoon een weetje, daar moet je mee doen wat je wilt. Het was niet de bedoeling me hiermee in de discussie te mengen, daar heb ik geen behoefte aan. Dus...relax... ;D

Ik ben het alleen maar met Ludo eens, meer zeg ik niet ;)

Meer dan een bevestiging patroonvererving gaf je niet en dat is wat ik zei, niet meer en niet minder...  :P Relaxter dan ik kan echt niet, languit op de bank bedolven onder valkjes  ;D

Roosje

Okee ik ben wat minder relaxed met een slooplustige papegaai in de buurt van mijn laptop ;D

•=Bonnie=•

Citaat van: Roosje op 28 mei 2006, 19:35:54
Okee ik ben wat minder relaxed met een slooplustige papegaai in de buurt van mijn laptop ;D

*grin* nou ik lig hier natuurlijk ook met een laptopp en moet toegeven dat als ze voor de 100.000x op mijn toetsenbord springen ik ook begin te zuchten  ;D

Rob S

Hoi,

Ik weet niet wat ik wel en niet moet denken, maar ik heb altijd zo van eerst zien dan geloven. En daarom zit ik er ook over na te denken om het te gaan testen

Een witmasker primrose pop heeft vandaag een ei gelegd bij mij. De man, vreemdganger, is een geparelde man. De jongen die hieruit komen zijn dan allemaal wildkleur of gepareld met split voor witmasker primrose of bont. Als ik 1 van de jongen dan aan een andere primrose koppel, of weer aan de moeder zouden er witmasker primrose jongen uit moeten komen. Maar voordat ik doe wil ik eerst weten wat de gevaren van een nestje met moeder x zoon als ouders.

Groetjes Rob

nick01

je ziet t nu toch een primrose en een bonte geeft toch bij roosje een primrose.
hoe verklaar je dat dan ludo??
dat kon toch niet??
en ik heb t niet over in de weg lopen , maar mee weg lopen oftewel je prijst hun de hemel in-geeft ze krediet-je vindt ze te gek.
ik bedoel die mensen snappen waar ze over praten dus als hun t zo willen is er toch geen discussie meer nodig.

en als primrose niet dominant , niet geslachtsgebonden en niet recessief vererft hoe kun je t dan over een mutatie hebben.

en ik ben t volledig eens met bonnie , ludo praat hoe hem t uitkomt.
hij probeerd zichzelf met zijn praatjes in de zogenaamde top van de valkparkietenkenners te plaatsen.
als je met iets komt stoot ie t altijd af en komt ie met iets wat hij heeft uitgevonden of uitgeprobeerd heeft.
hij moet gewoon eens wat minder overdreven doen.
ik kan misschien ook wel een hoop mensen gaan leren kennen die alles van ferrari weten maar daarom ben ik nog geen kenner , snap je waar ik heen wil??

ik ga bonnie achterna ik hou met deze discussie verder op , ik blijf t wel volgen , maar ik heb mijn hart gelucht.
sucses verder.

Mariska

Ik ga maar niks zeggen ::)

Ik moet mijn eerste jong nog krijgen, laat staan dat ik hier iets over weet ;D

Afgezien van het feit dat Roosje toch een primrose uit een Bont X Primrose heeft gekweekt ;)

Maar ik blijf het wel volgen als niet iedereen ermee stopt nu 8)

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)