20 april 2024, 00:22:27

vogelhandelaar

Gestart door arina, 18 mei 2006, 11:54:39

« vorige - volgende »

arina

Wat doet een vogelhandelaar (dierenwinkel) met de vogels die hij niet verkoopt???
Weet iemand dit?
Worden ze afgemaakt ?
Of worden ze geexporteerd naar andere plaatsen?

Vraag mij dat reeds een tijdje af...vooral als ik in zo'n winkel ben geweest en eens tot bij de vogeltjes gaan kijken ben.

arina

Roosje

Dat ligt helemaal aan de winkel zelf. Sommige winkels proberen het nog eens in andere filialen. Sommige winkels daar draaien ze eigenhandig het nekje om. Bij sommigen gaan ze terug naar de kweker die ze probeert te verkopen of...het nekje omdraait :-\

Rianne

Precies de reden waarom ik ze niet aan een dierenwinkel zou verkopen. :-\

disney

Precies de reden waarom ik niet in een dierenwinkel koop. Nog los van het te jong aanbieden van dieren, de slechte huisvesting in de winkel en de bedroevende huisvesting die bij het dier verkocht word.
En voor elk dier wat je er "red" is er morgen weer een nieuwe zielepoot.

Groetjes Karin

Sanna

Bovendien is het dan ook geen redden wat je doet, je houdt alleen maar de vraag in stand.

Groetjes, Sanna

Karin

Ze gaan vaak terug naar de handelaar en ik weet dat als knaagdieren te oud zijn voor verkoop ze dan vaak als slangenvoer gebruikt worden, hoe dat met vogels zit weet ik niet.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

M.

Ikzelf heb zelf besloten zelf geen dieren weer aan te schaffen uit een DW, en hier bedoel ik dan mijn tamme ratjes mee.
Want mijn ratjes komen allen uit een DW..
Zoiezo ben ik geen voorstander van kopen van dieren in een winkel..

Tot vorige week, dat was voor mij een uitzondering..
Mijn DW waar ik mijn voer voor de ratjes haal, verkoopt parkieten, aga's, kanaries, maar nooit valkparkieten.
Tenminste niet op vaste aanvoer...

Ik heb er zolang als dat ik mijn ratjes houd, maar 3 valkes zien zitten.

Een geparelde witmasker man, een jaar of 3 geleden, maar toen had ik nog geen vogels helaas, maar die heeft er ook nog geen 3 dagen gezeten.

En tot vorige week.
Toen dacht ik dat er een albino man met een wildkleur pop zat.
Bij nadere inspectie was het een witte man.. Geen albino.

Heel nieuwsgierig, wel wat bang, en ik was gelijk verliefd.
Maar neen, toch maar niet.

Naar de auto, vriend bellen, zelf weten, toch weer heen.

Gevraagd wat de achtergrond is, wat ze kosten.
Vogels zaten er sinds zaterdag wegens overschot bij een kweker.
Geringd en wel, pop 2 jaar, man goed een jaar oud.

Moest voor beide vogels 22,50 betalen, maar voor 40 mochten ze ook mee,...
Hij gaf ook aan dat ze echt als koppel weg gingen, ze hadden zelfs al een ei liggen. Niet dat dat wat zegt, want ze kunnen nog wel pop en pop zijn..

Vooruit, tegen principes, maar soms heb je die klik, en gezien er nooit valkjes zitten, heb ik gevraagd of hij ze er uit wou halen.
Geen afwijkingen, verwondingen, goed op gewicht, geen magere borst, en beiden geringd.
Nog ff getwijfeld en meegenomen.

Tot nu toe nog steeds geen nieuwe valken in de winkel, en ik een mooie koop.

De pop wildkleur heeft gele vlekjes op de kop, dus mogelijk split bont, en de witte man? blijkt bont te zijn.
En dat voor 40 euries.. :)


Maar het is alleen omdat deze winkel normaliter nooit valken verkoopt, en dat ze er zo goed uitzagen en zo nieuwsgierig naar me waren, want anders had ik ze niet eens meegenomen. Vaak vind je in DW's slechte kwaliteit omdat het jongen zijn van vogels die het gehele jaar door tig nesten hebben ipv 2 of uitgezonderd een keer drie.
Ook hangt het voer en dergelijk er ook van af.

Een dorp verderop zat een mager agaatje, slecht in de veren, bang, maar o zo mooi.
Dan ben je geneigd, maar ik heb haar toch laten zitten.
Daar ligt het probleem, er worden zielige dieren aangeleverd, mensen kopen ze omdat ze ze zielig vind. Vaak red een diertje het niet, dus mensen kopen in die DW vanwege de garantie ed maar weer een nieuwe.

Als ik naar ratjes kijk en dergelijke ook.
Het is pure broodfok.
In een DW vind je bv zelden andere kleursoorten dan huskyratjes.
Deze worden gefokt voor slangenvoer, en om de winkelbakken vol te houden, en ik ben niet van plan weer ratjes aan te schaffen, en zo wel, dan bij een rattery en niet weer in een winkel.

Het zelfde dat er in winkels handopvoedparkietjes worden verkocht. Vreselijk.

Het liefst zou ik zien, dat DW's alleen benodigdheden verkopen en geen dieren, dan is de verleiding minder groot tot impulsaankopen, en mensen die ongeinformeerd aankopen doen, waarop de dieren met een half jaar weer op marktplaats of in de winkel komen te staan/zitten.



Theetje

Hoi,

De handelaar waar ik een aantal van mijn vogels vandaan heb verscheept regelmatig "overschot" naar buitenland.
Wat er daarmee gedaan wordt weet ik verder niet.

Ik weet net als Karin ook wat er met de meeste knagers wordt gedaan, maar vogels zijn geen reptielenvoer. Overigens zijn er ook speciale knaagdierkwekers puur bezig voor reptielhouders.

daarbij weet ik van bepaalde vogelkwekers dat er bij overschot aan jongen de slechte jongen (geen zuivere mutatie of gehandicapt) bij voorselectie al het loodje leggen, dus niet alleen dierenwinkels en handelaren maken zich hier schuldig aan. Uiteraard doen niet alle kwekers dit, net zoals niet alle dierenwinkels dit doen.

Ik denk dat een beetje dierenwinkel de vogels terugdoet naar de kweker. Zij hebben dan waarschijnlijk nog recht op teruggave (van een gedeelte) van de inkoopwaarde. De kweker zal ze of "vernietigen" of via andere wijze aanbieden bij de mensen (marktplaats e.d.). Je ziet immers regelmatig aanbiedingen van overbevolking in volieres en overjarige vogels. Eventueel biedt de dierenzaak ze gewoon als jonge vogels aan. Dit gebeurt namelijk heel veel. Pas nog in een dierenzaak gezien. Een wildkleur man net uit het blok, maar wel met een gele kop. Dan zakt mijn broek af hoor!
Lekern weten dit niet en kopen het diertje met de gedachte dat ie 8 a 9 weken is en dat ie snel tam wordt.


Groetjes

Theetje



Rianne

Hoi M,

het nadeel van ratten uit de dierenwinkel is dat daar gewoon maar mee gefokt wordt. Mocht je weer eens een ratje willen, ga dan op zoek naar een 'rattery'. Dat zijn mensen die thuis kweken/fokken met ratjes, en ze ook selecteren op karakter en gezondheid.
Door het onderzoek naar kanker zijn er veel laboratorium ratten gebruikt. Onderzoekers namen ze mee naar huis en fokten ermee, waardoor de erin gekweekte kanker genen ook weer doorgegeven werden. Rattery's hopen dit er weer uit te kunnen fokken. :)
Ons ratje kwam toen ook uit een DW, en is 3 jaar geworden. Ze kreeg een gezwel tussen de voorpoten, ook kanker. :( Hopelijk kunnen we in de toekomst weer een ratje nemen, maar nu heb ik me eerst helemaal gericht op m'n vogels. :)

Terug over de vogels uit de DW, ik was eens in Sneek en daar zat een mooie geparelde lutino. En ja, zoals gezegd, kun je in 1 klap verliefd worden. Ik heb hem/haar niet gekocht, om de reden dat ze slecht gehuisvest worden in de winkel, en omdat ik niks van de valk weet zoals splits en gezondheid. Maar ik heb wel de hele dag aan dat valkje gedacht. ;)

M.

Ik neem geen ratjes weer zoals het nu lijkt, al weet je hier maar nooit hoe de wind waait om het maar zo te zeggen ;D

En als ze er al komen, dan ga ik voor een opvanger of een rattery, maar niet weer uit de DW.

Ikzelf zou normaliter ook geen vogels uit de DW halen, de redenen die ik noemde hierboven en jouw redenen, maar valkjes worden er nooit verkocht normaal, en ze zagen en zien er zeer goed uit.

Ik zou in principe kunnen achterhalen waar ze wegkomen, want in tegenstelling tot de meeste vogels in DW's zijn beiden geringd.

Van de man weet ik dat hij een jaar is, en de pop is 2 jaar oud. Waren ze niet geringd en hadden ze er niet zo goed uitgezien had ik ze ook gelaten.

Ach, mijn 2 nieuwe valkjes komen bij een kweker weg, en dan is het eerst wel even weer genoeg (denk ik 8) )

Quinten

In de dieren winkel zien de vogels er meestal ook ongezond uit maar ik koop mijn vogels bij Van Tendeloo in Nijlen dat is een "winkel" maar die kweekt ook al z'n vogels zelf en hij heeft natuurlijk alleen voliere vogels en trouwens het is daar helemaal  niet duur! ze hebben daar ook alle benodigd heden enz. je moet maar es gaan kijken!

Lucky Charlie

Hallo,

Hier in leeuwarden is een reptielenhuis. Hier worden ratten, muizen, konijnen en zelfs kippen en kuikens. Er wordt daar van alles aan de reptielen gevoerd. Ik vind het een sneu gezicht, maar die beesten moeten ook eten.

Groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora