29 maart 2024, 00:08:17

Wat mogen valkjes allemaal Lijst

Gestart door Lauwtjj_zomerhuis, 23 mei 2006, 16:33:21

« vorige - volgende »

Lauwtjj_zomerhuis

23 mei 2006, 16:33:21 Last Edit: 23 mei 2006, 16:37:46 by Lauwtjj_zomerhuis
IK wilde graag een lijst maken wat de valkjes allemaal mogen!
Ik wist namelijk eerst niet dat ze zoveel anders lekkers mogen, en volgens mij weet ik nog steeds een heleboel niet wat ze mogen  :o

Lijstje:
Rode peper
Brood
Pindakaas
Appel
basilicum
aardappelpuree
appelmoes
banaan
wortel
komkommer
sla
spercibonen
peultjes
tauge
brocolli
walnoot
rijstewafel
brocoli

Willen jullie hem verder aanvullen?
Liefs van Laura en de valkjes Olly en Frits!

Rianne

Op deze pagina kun je ook een hoop vinden over de voeding:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/voeding.htm

Hier krijgen ze ook nog boontjes, komkommer, aardbei, andijvie, heel klein stukje spruit, kiwi, broccoli, bloemkool, peterselie... en ga zo maar door ;D De meeste groente die jij eet mogen je valkjes ook hebben. :)

Lauwtjj_zomerhuis

Citaat van: Rianne op 23 mei 2006, 16:37:00
Op deze pagina kun je ook een hoop vinden over de voeding:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/voeding.htm

Hier krijgen ze ook nog boontjes, komkommer, aardbei, andijvie, heel klein stukje spruit, kiwi, broccoli, bloemkool, peterselie... en ga zo maar door ;D De meeste groente die jij eet mogen je valkjes ook hebben. :)


Ja dat is wel zo, maar je moet er maar net opkomen of dat wel mag.. vind ik dan!
Ik dacht dat ze eerst alleen fruit en brood mochten, maar ook allerlei groentes en dat vind ik zo leuk! maar weet dan niet wat allemaal.
Liefs van Laura en de valkjes Olly en Frits!

Rianne

Wat groente betreft, wees voorzichtig met sla, omdat daar veel vocht inzit, en met koolsoorten, waaronder ook spruitjes. Hierdoor kan er er veel gasvorming optreden.

MoniqueB

Hoi hoi,

Mijn valkparkiet is erg gek op kaas! Maar ik weet helemaal niet of dat wel goed voor hem is. Weet iemand van jullie dat misschien?

Groetjes Monique

Riny

Hoy Monique
Een klein stukje zo heel af en toe kan geen kwaad denk ik.
Maar wel met mate, want kaas is erg vetrijk.
Groetjes Riny :D

disney

Haal de pindakaas maar van je lijstje.

In/op pinda's kan een schimmel voorkomen die schadelijk is voor kromsnavels. Verhitting of bewerking heeft géén invloed op deze schimmel en dus kan je valk ook van pindakaas ziek worden.

Dat pinda's nog steeds in papegaaienvoer zit en doppinda's los verkocht worden vind ik onbegrijpelijk. Een tijdje geleden wilde een meneer van een dierenwinkel mij zelfs wijsmaken dat de aardnoot (= een pinda) iets anders is als een doppinda en die schimmel alleen in de doppen voorkomt...
Zelfs al is het risico dat de schimmel op de pinda voorkomt zo klein als soms beweert word, wat mij betreft geen pinda's in het dieet van je valkje. Het is veels te vet ook nog.

Groetjes Karin
www.karinskromsnavels.nl

margab

Hoi,
Kleine aanvulling voor iedereen die hier nog iets meer over wil weten. De schimmels die de schimmelgifstof aflatoxine produceren komen, in kleine hoeveelheden, vooral voor in pinda's (=aardnoten). Ook pistache noten, gedroogde vijgen en gedroogd mais kunnen deze schimmelstof bevatten (geef mais dus liever vers). De productie van schimmelgifstoffen kan optreden tijdens de opslag en het drogen onder vochtige omstandigheden. Aflatoxine veroorzaakt leverschade. Ook al wordt beweert dat het risico zeer klein is dat de schimmel op de pinda voorkomt, het is zo giftig dat er voor menselijk gebruik een wettelijke norm wordt gehanteerd: de zogenaamde 'Tolerable Daily Intake' (TDI), de veilig toegestane dagelijkse hoeveelheid . Voor producten voor zuigelingen en peuters is onlangs een norm van 0.025-0,05 nanogram per kilogram lichaamsgewicht voorgesteld. De controle op deze maximale gehaltes aflatoxine is zeer streng.
(de effecten op een valkje zullen hiermee wel duidelijk zijn, geen pinda's geven dus).
Groet, Margab

Mariska

Hoi Monique,

Ik ga je lijstje even aanvullen ;D

Bij mij zijn ze ook dol op mais en zo'n blikje kost niks ;)
En half spruitje af en toe vinden ze heerlijk.
Blaadje verse spinazie.
Ik neem dan een klein handje vol bij de AH en dat kost dan een paar cent ;D
Meloen en vooral ook de pitjes ervan.
Allerlei kruiden zoals peterselie, basilicum, thijm, dille, bieslook (spotgoedkoop bij liddle of aldi ;))
Kattegras.

Probeer het een beetje af te wisselen en geef ze geen dagen achter elkaar hetzelfde.
Sla, spinazie en broccoli met mate geven ;)

Als ik nog meer bedenk kom ik weer terug, maar deze dingen worden bij mij echt als een traktatie gezien :D
Naast dingen die je zelf al genoemd had zoals appel, komkommer, wortel en broccoli.

Oh ja, Craqotte van lU zijn ze ook dol op ;)
Of melbatoast.

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

disney

Wat hier ook een heuse traktatie is, is een slokje vruchtendrank. Maakt weinig uit wat het is, appelsap, sinaasappelsap, vruchtendranken met allerlei vruchten erin.
Die met toegevoegde suikers zijn niet zo geschikt en ze krijgen het hier zo wie zo met mate. Maar lekkerrrr dat ze het vinden!

En uh, ja sommige mensen vinden het zwaar onhygienisch om je vogel uit je glas te laten drinken. Ik heb er persoonlijk weinig moeite mee, maar ieder zijn keuze. Je kan het ook in een eigen drink/voerbakje doen als je dat fijner vind  ;)

Groetjes Karin
www.karinskromsnavels.nl

Mariska

Roosvicee doet het ook goed :D

Bij mij drinken ze ook weleens een klein slokje koffie uit mijn mok.
Ik vind dat niet vies.
Maar ze zeggen wel dat wij veel bacteriën in ons mond hebben die schadelijk kunnen zijn.


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

MoniqueB

echt niet te geloven, jullie geven die beesten echt alles  :o
Ik hield het alleen bij appel, kaas en brood!!!!!
Maar nu niet meer dus, wat zal dat beest dik worden, ik ga zo maar is beginnen met een lekkere maaltijd voor Chico  ;) Vruchtensap met een melbatoostje!!!!  :D
Jullie horen wel of het hem gesmaakt heeft.

Mariska

Hoi Monique,

Niet te enthousiast worden hè?! ;D
Als je deze dingen met mate en afwisselend geeft doe je hem vast een groot plezier en bovendien zijn groente gezond.
Maar het moeten wel extraatjes blijven natuurlijk ;)

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Lauwtjj_zomerhuis

Geen pindakaas?  :o

Ik was bij DA Feld geweest.. en omdat ik het medicijn bij mijn valkje niet naar binnen kreeg had ikz e op gebeld. toen raadde de assistente mij aan om pindakaas op brood te doen  ???

Maar dat blijkt dus slecht, weet ik dat ook weer!

Olly heeft vanavond een sjippie van mij gejat!
Kan dat heel erg kwaad?
Ze werd echt helemaal gek toen ze dat sjippie zag (zeker bij de vorige eigenaar wel eens gehad)
Ze rukte hem zelfs uit mijn mond en ze werd helemaal kwaad ervan en zo, echt schattig om te zien!
Liefs van Laura en de valkjes Olly en Frits!

Irene

Hier wordt er ook een Lutino helemaal woest als er chips gegeten wordt ::) ;D
Ze gaat dan echt de meest vreemde capriolen uithalen om maar de aandacht te  trekken. Echt erg lachwekkend. Maar als ze los is en we eten dan chips dan wordt het bijna achter je huig vandaan gehaald ;D ;D Heel af en toe een piepkleinstukje krijgt ze dan, maar het is wel erg zout voor zo'n klein lijfje, dus ook dat echt neit te veel geven.
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes