16 april 2024, 10:02:28

Gehandicapt valkje... Wat te doen?

Gestart door ziralioness, 21 mei 2006, 18:19:44

« vorige - volgende »

ziralioness

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien nog wel weten, had ik in mijn laatste nest helaas één kuiken met een spreidpootje. Hij kan wél vliegen.
Dit Lutinootje heb ik toen met de hand gevoed, omdat de ouders hem niet meer voerden. Inmiddels is hij/zij volledig zelfstandig. Ondanks vele pogingen heb ik alleen het pootje nooit kunnen corrigeren...  :(

Al zijn nestgenootjes hebben al een nieuw baasje gevonden en worden deze week opgehaald.

Ons gehandicapte beestje had ik echter nog niet aangeboden voor de verkoop; ik wilde eerst zeker weten dat dit dier een kans had.

Nu blijkt dat hij zich prima red zo, zit ik nog met een dillema. Hij zit nooit zelf op een stokje, altijd op de grond!
Hoewel hij daar weinig last van lijkt te hebben, word hij er wel vrij smoezelig van. Vieze veertjes enzo.. Daarnaast vraag ik me af of hij zo wel ''happy'' is, hij kan immers niet hetzelfde als de anderen.
Klimmen probeert hij wel, maar zijn rare pootje blijft hem daarbij in de weg zitten.

Dus nu zit ik steeds me af te vragen wat het beste is voor dit dier. Pootje eraan laten, of amputeren in de hoop op verbetering...? Dat lijkt me zo'n enorm zware operatie!!! Proberen te leren op een stokje te zitten?
En moet ik voor deze kleine ooit een eigen baasje zoeken, of is het beter hem hier te houden?

Zoals jullie snappen zit ik met veel vragen. Daarom vroeg ik me af of er meer ervaringen met gehandicapte valkparkieten zijn, en zoja welke!

Hopelijk zijn er mensen die me tips kunnen geven om het leven van ''Minkukeltje'' zo aangenaam mogelijk te kunnen maken!!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

leoni

hoii,

ik heb een valkparkiet met 1 pootje die is geamputeerd, ze zit het liefdste op iets plats ze zit nu in de voliere en zit meestal op een broedblok ofzo. maar bij mij kan ze er heele goed mee klimmen enz.
maar met spreipootjes zijn allebij de pootjes toch naar buiten. ik denk dat je dan better niet 1 pootje weg kan laten halen.


groetjes leoni

Henry

Nou ik ken ook iemand en die had ook een valkje met spreidpootjes.Nou dat valkje heeft er echt geen last van hoor hij vliegt en loopt als een gek door het huis.dus ik zal het maar zo laten hoor.



henry

Theetje

Hoi,

Ik heb wel een gehandicapt valkje in huis, maar niet met spreidpootjes, maar omdat je ook naar andere handicaps vraagt reageer ik toch maar even.

Ik heb destijds Flyer bij Lique vandaan. Zij had hem gered uit een dierenzaak. Flyer heeft een gebroken vleugel gehad (waarschijnlijk al in het nest of bij het uitvliegen) en spoort geestelijk ook niet helemaal lekker. Of dat een gevolg van de vleugel is weet ik niet. Ongelukkig is ie zeker niet, maar wel een beetje vreemd om het zo maar te zeggen. Volgens mij snapt ie zelf niet eens dat ie een vogel is.
Maar ach, hij is gelukkig voor zover wij weten (praat en fluit),
dus wij maken er geen punt van.
Dus met deze handicap is goed te leven.

Ik begrijp van Leonie dat één pootje ook geen echte problemen oplevert. Natuurlijk moet ie dan nog wel één goed pootje overhouden. Wel denk ik dat ie of naar een begrijpende baas moet (niet één die hem uit medelijden voor zijn handicap neemt), of inderdaad een fijn plekje bij jou krijgen.

Succes met je keuze.

Groetjes

Theetje


bobbie

Hoi,

Ik heb een valkparkiet met 1 pootje.

Maar voor ik verder uit ga wijden vraag ik je: heb je al overlegd met een vogelarts? Ben je al met dit valkje bij een vogelarts geweest?

Ik vind het nogal wat, wat je oppert. Misschien heeft een vogelarts een hele andere optie.


Groetjes, Nel :)

Riny

Hallo Diana
Ik ben het eens met Nel.
Ook ik zou eerst met een vogelarts overleggen.
Zo'n ingreep is wel onherroepelijk, dus je kunt beter niet over een nacht ijs gaan.
Groetjes Riny :D

bobbie

Hoi,

Eigenlijk kwam ik met het vorige bericht niet tegemoet aan je  vraag.

Ik ga je dus vertellen hoe mijn gehandicapte valk zich verplaatst etc.

Yuki (zo heet ie) heeft het prima naar zijn zin. Hij heeft zelfs een vriendinnetje. Hij vormt echt een koppel met Beppie.
Ondanks zijn ene pootje verplaatst hij zich prima. Of hij vliegt of hij klimt omhoog.

Wel heb ik diverse slaapplaatsen gecreëerd voor hem.



Zo kan zijn ene pootje ook goed uitrusten.
Ik heb dus hier en daar 2 zitplaatsen bijna tegen elkaar aan geplaatst, zo heeft ie steun onder zijn lijfje en kukelt hij niet van een stok af terwijl hij slaapt.



Buiten de kooi kan hij zich ook prima verplaatsen.

Succes met het wikken en weken.

Ik adviseer je ook te overleggen (als je dan al nog niet gedaan hebt) met een vogelarts.

Groetjes, Nel :)

bobbie

O, ik was tegelijk met RIny. Gelukkig is zij het met me eens. Ik vond mezelf alweer te streng en te betuttelig. ::) ;)

Groetjes, Nel :)

ziralioness

21 mei 2006, 22:45:55 #8 Last Edit: 21 mei 2006, 22:47:34 by ziralioness
Geen zorgen; er worden zeker niet zomaar drastische beslissingen genomen!!!

Trouwens; hij heeft 1 goede poot en 1 spreidpoot. Dus niet twee spreidpoten.  ;) Ik denk dat er gewoon te zwaar op hem gezeten en geleund is ofzo... :(


Mijn probleem is dat hier in de buurt geen goede vogelartsen zitten. Dr. Feld zit helemaal in Amersfoort, en ik woon zonder vervoer in Groningen.
De dierenartsen in de omgeving die ik tot nu toe benaderd had, gaven eerlijk toe niet erg veel kennis van vogels te hebben.

Ik verhuis wel op vrij korte termijn naar Buitenpost, en zal ook daar de dierenarts eens benaderen.

Ik wil deze kleine zeker niets te kort doen!
Ik zie dat hij af en toe probeert te klimmen, maar zijn ene scheve pootje hindert hem hier flink bij... vandaar dat ik een operatie opperde. Ik ben alleen bang dat een amputatie een veel te zware operatie zou zijn voor zo'n klein vogeltje!  :-\
Daarom twijfelde ik dus al.. de meeste vogels trekken de stress van een tripje naar de dierenarts al amper, laat staan een narcose... :(

Buiten de kooi verplaatst hij zich iets beter, maar bij het vliegen verstoort de scheve poot af en toe zijn evenwicht, lijkt het...

Ik vind het zo sneu voor hem dat hij nu constant op de grond zit... Ik hoop dat hij toch nog kan leren op een tak te zitten (of inderdaad te klimmen naar een platte ondergrond...)

Kortom; het is mijn zorgenkindje!  ;D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Rianne

Moeilijk hoor... :-\ Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta. Ik hoop dat je een goede oplossing vind. :)

disney

In drachten zit ook een vogelarts.

http://www.dierenkliniek-de-toren.nl

Daar zul je goed en kundig geholpen worden. Ik heb in ieder geval alleen maar goed nieuws over deze kliniek gehoord.

Groetjes Karin
www.karinskromsnavels.nl

ziralioness

Hee geweldig, Drachten is straks niet zo ver weg!!! Onzettend bedankt!!!  :D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...