28 maart 2024, 16:59:04

>>>Mijn Liefies!!!<<<

Gestart door Lucky Charlie, 21 mei 2006, 11:37:04

« vorige - volgende »

Lucky Charlie

21 mei 2006, 11:37:04 Last Edit: 28 april 2007, 11:48:34 by Lucky Charlie
Hallo iedereen!!! :D

Mijn verhaal is net een dagboek, dus ik dacht dan kan ik hier ook wel een dagboek beginnen. Hier staat ook meer informatie in over mijn valkjes. Ik zal me even voorstellen. Ik ben Lutske en woon vlakbij Leeuwarden. Ik heb nu zes valkjes, en het zijn drie koppels. Verder hebben we nog een kat, Kitty. En een koppeltje kwartels, naamloos.

Het begin.
Ongeveer iets meer dan een maand voor mijn veertiende verjaardag ging ik naar een dierenwinkel bij mij in de buurt. Normaal kwam ik nooit bij deze dierenwinkel, maar ging ik altijd naar een andere. In de dierenwinkel waar ik nu kwam hadden ze een hele tamme valkparkiet. Ik had me eerst nooit in valkparkieten geïnteresseerd. Sterker nog, ik vond ze eerst niet eens mooi. Dit tamme valkje vond ik wel heel leuk, en mooi. Ze zat gewoon los op de kooi, en mocht ook gewoon los vliegen. Toen ik er kwam zat ze op de kassa. Ik vroeg of ik haar wel even vast mocht houden, en dat mocht. Ik vond het een heel lief valkje.
   Twee weken later zij mijn moeder opeens tegen me, "zou je wel een dier voor je verjaardag willen hebben?" Ik zei natuurlijk dat ik dat wel wilde. Mijn moeder zei of het ook wel een vogel mocht zijn. Ik dacht meteen aan Charlie, het valkje uit de dierenwinkel. Ze verklapte me nog een week later dat het inderdaad Charlie werd. Ik was heel blij, ik kreeg een tamme vogel!!!
   
Charlie.
Charlie was dus mijn eerste valkparkiet. Een wildkleur split voor bont popje. Een dag voor mijn verjaardag gingen we haar ophalen. De eigenaar en eigenares van de dierenwinkel zeiden tegen me dat Charlie 2 jaar oud was en waarschijnlijk een mannetje. Het was een wildkleur popje, en na twee jaar zou je dit dan toch moeten weten. Je hoort het al, deze mensen hadden niet veel verstand van valkparkieten. Ze vertelden me ook dat je valkjes nooit aan de staart mag zitten, niet in de nek mag aaien, nooit hoger dan jij zelf mag houden, enz. Hier op het forum zie ik ook zat mensen die hun valkparkiet op hun hoofd hebben dus.
  Toen ik haar thuis had, heb ik meteen zoveel mogelijk info over valkparkieten opgezocht, en me aangemeld op deze site. Het ging heel goed met Charlie, hoewel ze steeds chagrijniger tegen me deed. Omdat mijn moeder na 8 weken dacht dat mijn broertje en mijn zus allergies waren, moest Charlie voor een week terug naar de dierenwinkel. Ik miste haar ontzettend, en mijn zus en broertje bleken inderdaad allergies te zijn. Ik mocht Charlie wel terug hebben, gelukkig, maar ze zou in de bijkeuken komen te staan. De dag dat ik haar op kon halen kon ik niet wachten tot de schooldag afgelopen was. Ik moest eerst wel naar huis fietsen, en dacht op de fiets er al aan om zo snel mogelijk iets te drinken en in de auto te stappen. Toen ik thuis kwam was Charlie er al! En er zat nog een valkje bij haar op de kooi. Deze heb ik Ingo genoemd. Ook zij was al een beetje tam, maar nog maar acht weken oud. Weer een week later besloot mijn moeder dat er een valkje weg moest, omdat het toch wel heel veel stof, rommel en lawaai gaf. Ik moest kiezen. Het andere valkje zou dan naar mijn tante gaan. Ik koos voor Ingo, omdat zij nog heel jong was, en een veel liever karakter had. Ik kon haar zelf nog veel tammer maken dan ze al was.

Ingo.
Ingo is een wildkleur popje van 11 maanden. Ze werd heel tam en aanhankelijk. Ze wilde altijd bij me zitten, en schreeuwde als ik bij haar weg liep. Mijn moeder vond dit vreselijk, en besloot in januari/februari dat er toch maar weer een valkje bij moest komen. Dit werd Blincky. Ingo en Blincky werden goede maatjes, maar toch bleef Ingo om mij roepen. Ingo is de liefste vogel die ik ooit gekend heb. Ze is er nu niet meer, omdat ze niet bij de valkjes in de volière paste, en ze niet meer terug in huis kon.



Blincky.
Blincky is een wildkleur split voor bont popje, van een onbekende leeftijd. Blincky kochten we als vriendje voor Ingo. Ze kwam bij een wat oudere vrouw vandaan die niet meer genoeg aandacht aan haar kon geven. Ze was net als Charlie altijd vrij chagrijnig, maar ik had nu ook Ingo, die wel heel lief was. Omdat mijn moeder valkjes toch grote stofnesten vond werd er in april een volière gemaakt. Daar gingen Ingo en Blincky samen in. Het zag er heel leeg uit, in zo'n grote volière twee valkjes. We kochten er toen dus ook nog twee mannetjes bij. Misty en Luka.


Zie de knik in haar staart.

Misty.
Misty is een Cinnamon bont witmasker mannetje van 4 jaar oud. Hij paarde na drie dagen al met Blincky. Ze zijn nu dus een koppeltje, en Blincky gaat al haar eerste ei leggen.


Luka.
Luka is een gepareld witmasker mannetje van 1 jaar oud. Hij was gek op Ingo, maar zij zag hem niet staan. Luka heeft een heel lief kopje, en is absoluut niet schuw. Hij vliegt wel van me weg als ik de volière in ga, maar hij is ook heel nieuwsgierig.



Omdat Ingo alleen oog voor mij had, en de andere valkjes niet als soortgenoten maar eerder als vijanden zag heb ik besloten om een goed plaatsje voor haar te zoeken. Er hingen broedblokken in de volière, en niet één valkje mocht hier van haar bij in de buurt komen. Hoe graag de andere valkjes er ook in wilden, ze mochten er niet eens bij in de buurt komen van Ingo. Ik wil ook heel graag gaan kweken met mijn valkjes, en dat kon niet met Ingo erbij. Ze woont daarom nu bij een neef van mijn moeder. Hier krijgt ze de hele dag door aandacht, en dat is ook veel leuker voor haar.

Nu had Luka geen vrouwtje meer, en hij miste Ingo heel erg. We zijn de zelfde avond dat Ingo vertrok nog om een nieuw popje uitgeweest. Deze man had een enorme volière met wel 100 aparte kleiner volières daar in. Ik koos voor een cinnamon gepareld witmasker popje van 2 jaar oud. Toen ik haar had uitgekozen zij mijn moeder tegen me dat ik ook nog een koppeltje mocht uitkiezen. Ik koos nog een Lutino mannetje split voor witmasker uit, van 2 jaar. En een cinnamon gepareld witmasker popje van 1 jaar.

Jive.
Jive is het popje van Luka. Ze is een cinnamon geparelde witmasker van 2 jaar oud. Ze is een heel mooi popje, en hoort al echt bij Luka.



Mica.
Mica is het popje van het lutino mannetje. Ook zij is een cinnamon geparelde witmasker, maar zij is 1 jaar oud. Ze volgt haar partner overal heen. Als hij ergens heen vliegt gaat zij er achter aan.


Yellow.
Yellow is het lutino split voor witmasker mannetje van 2 jaar oud. Hij is heel mooi, en kan ook prachtig fluiten. Hij zit al telkens met zijn popje op en in een broedblok.


Dit waren mijn valkjes. Het is een lang verhaal geworden, maar ik heb het zo kort mogelijk probeert samen te vatten.

Hier zijn nog foto's van mijn kat Kitty, de kwartels, en de volière.





Groetjes Lutske. ;)


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Lin

Leuk dat je een nieuw dagboek bent begonnen, ik hoop dat veel mensen komen kijken en reageren.

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lucky Charlie

Heey lin,

Bedankt, en dat hoop ik ook!!!

Ik heb zo goed nieuws!!! BLINCKY HEEFT EEN EI!!!! ;D ;D ;D ;D ;D

Leuk hè?! Ik ben zo blij, ik kan het gewoon niet geloven!! Ik ben zo blij dat ik zelfs een kriebel in mijn buik heb!!!! ;D
We zijn vandaag de hele middag weggeweest, omdat mijn pake en beppe 45 jaar getrouwd zijn. Ik kwam dus zonet thuis en ging gelijk naar m'n valkjes toe. Ik keek in het broedblok en zag daar het geweldige eerste eitje naast Blincky liggen!!! Ze zit wel telkens in het blok, maar het eitje ligt naast haar, ze zit er niet op. Dit doet ze toch nog wel? Ik ben zoooooooooh blij!!!!

Groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Riny

Hoy Lutske
Meestal gaan valkjes pas echt broeden na het tweede gelegde eitje.
Maar gefeliciteerd met je eerste ei, dat er maar een mooi jonkie uit mag komen.
Groetjes Riny :D

Lucky Charlie

Heey Riny,

Heel erg bedankt. Ik hoop ook dat er een mooi jong uit komt. En nu ook maar hopen dat het eitje bevrucht is.

Groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Rob S

Hoi Lutske,

Gefeliciteerd met je eerste eitje ;D

Saar


Lucky Charlie

Heel erg bedankt allemaal. Ik ben ook heel blij! Toen ik zonet uit school thuis kwam ging ik even kijken, niet in de volière hoor. Blincky was er van af, en Misty zat er bij in. Zo lief!!! Ze zitten nu ook al op het eitje.

Groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Lucky Charlie

Heey iedereen,

Vandaag verschoonde ik het water van de valkjes en gaf ze nieuw voer. Misty en Blincky zaten beide niet op het nest, terweil ze dat eerst wel deden. Ik ging kijken, en tot mijn grote schrik zat er een heel gat in het eitje. Ik vind het zo jammer en sneu. Waarscheinlijk hebben ze het kapot gesprongen, omdat er geen stokje aan de binnenkant zat. Nu dus wel. We hebben het er direct in gedaan toen ik met het kapotte eitje in huis kwam. Gelukkig komt er vandaag of morgen wel weer een eitje van Blincky, want de bult is weer groot, haar staart zit in een knik en ze knijpt heel erg met haar kont :). Ook hebben Yellow en Mica gepaard.;D Dit was een mislukte poging, want Misty jaagde ze van het broedblok af, zonder reden. Ik hoop dat de volgende eitjes het over leven. Het lijkt wel net of de valkjes er aan hebben gegeten, dit kun je ook op de foto's zien. Er zitten namelijk allemaal kleine ronde gaatjes in. Ik blijf hier schrijven over Mijn Liefies, en als er meer eitjes komen natuurlijk ook.

Groetjes Lutske



Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Rianne

He, wat zonde! :-\
Daarom gebruik ik horizontale blokken, en gelukkig legt het popje de eitjes ver van de ingang af. :)
Hopelijk gebeurd het bij het volgende eitje niet meer.

Lucky Charlie

24 mei 2006, 10:11:21 #10 Last Edit: 24 mei 2006, 15:47:55 by Lucky Charlie
Hallo,

We hebben al een oplossing gevonden zodat de valkjes niet meer in de broedblokken kunnen springen. Aan de binnenkant hebben we ook stokjes gemaakt, zodat ze eerst daar op moeten gaan zitten. Gister verwachtte ik het 2de eitje, omdat er toen een dag tussen zat met het eerste eitje. Het lag gisteravond in het broedblok:D:D. Ze zijn nu in een ander broedblok begonnen, maar zitten er al weer mooi bij in. Nu heb ik daar ook nog een vraagje over. Gaan ze nu al broeden om dat dit het 2de eitje is wat ze gelegd hebben, of gaan ze pas broeden als er 2 eitjes liggen?

Yellow en Mica, het koppeltje van mijn moeder, zijn ook al druk bezig. Ze hebben al gepaard en Mica gaat steeds het broedblok in. Yellow zit er dan voor, en ze zijn de hele tijd bij elkaar. Bij hun duurt het vast ook niet meer lang voor er eitjes komen.

Luka is heel nieuwsgierig naar dat eitje van Blincky en Misty. Hij gaat telkens voor het broedblok zitten en er in gluren. Ziet er heel lief uit, maar misty is er niet blij mee. Hij jaagt Luka telkens weg, maar Luka komt ook steeds weer terug.

Tussen Jive en Luka is nog geen echte liefde te bespeuren, terweil Jive Luka wel helemaal ziet zitten. Luka is denk ik ook nog vrij jong, en zeker speels.

Groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Lucky Charlie

Hallo,

Gister is er weer een eitje gelegd. Ze zitten nu op twee eitjes, en ik verwacht dus zaterdag het derde eitje er bij. Ik hoop eigenlijk dat er niet meer dan vier/vijf eitjes gelegd worden. Als ze bevrucht zijn, en er komen jongen uit, is het niet direct zo'n groot nest. Ik hoop echt dat ze bevrucht zijn.

Groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Lucky Charlie

Hallo,

Vannochtend heb ik de eitjes voor het eerst, en waarscheinlijk ook het voor laatst geschouwd. En...... Het eerste eitje is zowiezo bevrucht :D. In de dooier zat een rood stipje met adertjes. Het andere eitje van nog maar 2 dagen oud had alleen nog maar een gele dooier. Het gaat dus goed. Ik ga zo even kijken of het 3de eitje er al ligt, ik hoop het wel :D. Gister kwam ik het hok in, en ja hoor, zaten Blincky en Misty weer uitgebreid te paren ;D. Yellow en Mica zitten ook telkens in een broedblok, en Mica haar staart zit al een beetje in een knik. Ik denk dat het niet meer lang duurt voordat die ook eieren krijgen. ;D

Groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Lucky Charlie

Neey, nog geen eitje. Mica zit nu al bijna de hele dag in haar broedblok dus morgen ofzo zal zij ook wel een eitje hebben.

Groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Lucky Charlie

Heey,

Gister is het eerste eitje van Mica en Yellow gekomen. Ook Is er zondag een 3de eitje bij Misty en Blincky gekomen. Het eerste eitje is nu zo mooi om te zien. Je ziet een duidelijk rode stip met heel veel adertjes er om heen. Ook het 2de eitje is bevrucht, dat kun je nu ook duidelijk zien. Jive heeft haar staart ook in een grote knik, net als Blincky toen. Bij Mica was dit allemaal niet zo duidelijk te zien. Vandaag heb ik voor elk koppeltje appart een kweekkalender uitgeprint. Ik heb daar van de 2 koppels met eitjes ingevuld wanneer de eitjes gelegd zijn en wanneer ze dan zouden kunnne uitkomen. Moet je nu 18 dagen er bij op tellen vanaf de dag dat het ei gelegd is, of vanaf wanneer de ouder er op is gaan broeden? Ik vind het allemaal zo leuk!!! Bevruchte eitjes, dus waarschijnlijk ook kuikentjes. 4 eitjes in totaal, terweil ik een week geleden nog zo ongeduldig zat te wachten tot er eindelijk één eitje was. Ik houd het hier allemaal bij wat er gebeurt.

Groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora