6 mei 2025, 01:38:17

nieuw eitje

Gestart door renate, 20 mei 2006, 11:37:49

« vorige - volgende »

renate

hallo allemaal,

Mijn valkparkieten hebben dit jaar al twee keer eitjes gehad. De eerste keer was eind januari, wij hadden nog geen broedblok dus lagen er 5 eitjes op de grond, ze hebben er toen verder ook niet naar omgekeken.
Nadat ze telkens aan het paren waren hebben we in april een broedblok opgehangen waar 17 april het eerste eitje is gelegd en op 1 mei de laatste van in totaal 7 eitjes waar heel goed op gebroed is. Helaas is er van deze 7 nog maar 1 over die we eigenlijk vandaag weg wilden halen omdat we ze nu wat rust wilden geven en het broedblok wilden gaan schoonmaken. Nu heb ik vanmorgen weer een eitje gevonden bij het enige overgebleven eitje van de vorige keer.
-Moet ik dit nu gewoon laten gaan en ze weer laten broeden op de nieuwe eitjes?
-Kan ik nu wel gewoon het broedblok schoonmaken en dan alleen het vandaag gelegde eitje terugleggen en moet ik dan die oude maar weggooien?

Alvast bedankt,
Renate

Rianne

Hoi,

hoe bedoel je, er is er van de 7 nog maar 1 over? Zijn de anderen stuk gegaan? Waren de eitjes wel bevrucht? Dit kun je zien met een schouwlampje, die kun je bestellen bij de webwinkel van deze site.
Je kan het hele blok weghalen, en hopen dat ze stopt met leggen. Als ze dan weer op de bodem gaat leggen zou ik het blok weer terug hangen. Het is gebruikelijk dat valkjes 2 rondes achter elkaar mogen doen. Daarna echt stoppen ivm vermoeiing.
Als het goed is, is je broedblok niet echt smerig, valkjes doen hun behoefte er niet in. Gebruik je wel bodembedekking? :)

renate

hoi,

de andere eitjes zijn inderdaad stuk gegaan, sommige zaten aan hun buik vastgeplakt als ze het broedblok uitkwamen. Alle eitjes waren ook niet bevrucht.
Het broedblok is niet vies maar ze zitten er wel vanaf april in, dus misschien moet ik de bodembedekking een keer verschonen?
Ze schuiven wel steeds het zaagsel onder de eitjes vandaan.
Ik twijfel of ik ze nog een kans zal geven, ik vind het nu ook zielig om het blok weg te halen terwijl er al weer een nieuw eitje ligt en ze er al weer trouw op broeden.