6 mei 2025, 12:30:53

Volière ontsmetten

Gestart door Toine, 23 mei 2006, 23:23:26

« vorige - volgende »

Toine

Beste mensen,

Ik ben mijn oude kippenren aan het ombouwen tot volière, en nu is mijn vraag hoe ik deze het beste kan ontsmetten. De buitenren (5x2x1.75) is van aluminium en dit is allemaal al gebeitst en er is nieuw gaas tegenaan gezet. Het nachthok is van hout (ong. 2x2x2). Er hebben de laatste tijd muskuseenden en postduiven in gebivakkeerd. Die scheten letterlijk tegen de wanden omhoog. Je kan dus wel begrijpen dat het behoorlijk smerig werd. Deze vogels waren op het eerste gezicht allemaal gezond maar ze kunnen ook meer hebben dan parkieten. Wie weet hangen er nog wat sluimerende ziektekiemen in. Ik wil dit dus graag ontsmetten want ik wil niet dat de parkieten binnen de kortste keren het loodje leggen. Ik heb het al met de hogedrukreiniger schoongespoten (tegelvloer, houten wanden). De tegels zijn opnieuw gelegd en de muizen zijn bestreden (ik heb ze al twee weken niet meer gezien). Ik ben ook al begonnen met schilderen. De zitstokken worden ook allemaal vervangen. Ik zou misschien nog wel wat extra's willen doen, want wie weet wat er allemaal tussen de naden van al die houten planken zit, het hok staat er al ruim 12 jaar. Ik heb wel iets gelezen over 'halimid' ofzo, maar hoe gebruik ik dit precies. Of heeft iemand nog andere alternatieven?
Er komen Valkparkieten, Grasparkieten, Kakariki's, Catharina's, Swiften en enkele exotische duifjes in.

Vriendelijke groet Toine

Karin

Eerst "huishoudelijk" schoonmaken ( dus met allesreiniger alle poep enz verwijderen ), dan ontsmetten met bijv. halamid of dettol ( flink wat chloor doet ook wonderen ) en daarna ook weer heel goed naspoelen.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Als je echt wilt ontsmetten, kun je het beste Halamid gebruiken (Halamid is een chloorachtige stof, speciaal geschikt voor dierverblijven). Dit doodt bacterien, virussen en schimmels. Dettol doodt alleen bacterien, terwijl die twee laatste groepen ook belangrijk zijn.

Bij Halamid moet je het hok eerst helemaal schoonmaken. Er mag geen restje vuil meer aanwezig zijn, want dat inactiveert de werkzaamheid van Halamid. Het schoonmaken kun je doen met hogedruk spuit. Halamid mag niet in een hogedrukspuit. Dit mag namelijk niet worden verneveld in verband met gevaar voor inademing. Maar je kunt wel op andere manieren Halamid aanbrengen. Laat het minimaal 20 min. intrekken en vervolgens goed afspoelen. Lees goed de bijsluiter voor gebruik.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Toine

Ik denk dat ik dat Halamid maar eens moet gebruiken dan. Het hok is al helemaal schoongemaakt dus dan kan ik het gelijk gebruiken. Waar is dit middel verkrijgbaar?

Inger m

Hoi,
Bij dierenwinkels en Boerenbond winkels, zoals de Welkoop.
Vaak kun je het er ook bestellen. Het is verkrijgbaar in speciale zakjes voor een oplossing van circa 5 liter.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.