6 mei 2025, 19:14:44

ei voer aantrekkelijk maken

Gestart door louise, 19 mei 2006, 15:37:31

« vorige - volgende »

louise

hoihoi,

Ik geef mijn valkjes eivoer, maar ze eten het niet echt, hoe kan ik het aantrekkelijker maken??

Ik dacht aan appel erbij doen??

groetjes louise

Lin

Ja dat kan je doen, mengen met fruit en een beetje water. Vaak geven mensen voor het kweken, tijden en na het kweken en met de rui als extra kracht. Je kan ook mengen met wat siroop.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Marianne

Hoi Louise,

Een ander merk proberen misschien?!
Maar daar ben je nu niet mee geholpen natuurlijk.
Je kan je eivoer droog geven(evt. door het gewone vooer heen) maar een beetje vochtig gemaakt is nog lekkerder.
Wel even in de gaten houden want dan is het niet zolang houdbaar natuurlijk.
De eivoer van Sluis vinden ze hier het lekkerst (ruikt een beetje kruidig).

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Inger m

Hoi,
Huiskamervogels eten vaak betrekkelijk weinig eivoer. Ze hebben vooral extra nodig als ze in de rui zijn.

De optie mengen met water kan, maar als ze er weinig van eten, kun je het iedere dag weggooien. Het mag aangemaakt met water niet langer dan een halve dag blijven staan in verband met bederf.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

nick01

niet langer als een halve dag ???
is dat niet een beetje aan de krappe kant.
bijna iedereen die ik ken die vogels kweekt geeft t 1 x daags en dat staat dan een dag.
ik doe t zelf ook zo en ik heb nog nooit klachten gehad en ook nog nooit klachten gehoord.

Riny

Citaat van: nick01 op 21 mei 2006, 09:20:55
niet langer als een halve dag ???
is dat niet een beetje aan de krappe kant.

Hoy Nick
Je kunt me voor gek verklaren, maar als het warm is ververs ik het 3x daags.
Lees hier maar eens op het forum zo doen de meeste mensen het, zeker als ze jonkie's hebben.
Groetjes Riny :D

nick01

ik wil je niet per se voor gek verklaren maar ik vindt t persoonlijk overdreven.
en ik heb er helemaal geen tijd voor om t te verversen vanwege mijn werk.
wij doen in onze familie 1 x daags en alle jongen worden gewoon groot en gezond en ook mijn kennissen om me heen gaat t prima warm weer of niet.
maar goed ieder voor zich maar ik vindt dat t wel leuk moet blijven.

Ivy

Hoi Nick.
Gebruik je dan wel natgemaakte eivoer? Ik laat het ook altijd niet langer staan dan een halve dag... maag goed, iedereen heeft zijn eigen manieren :)
Groetjes, Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Rianne

Hoi Nick,

als je het de hele dag laat staan, droogt het ook weer wat op, en eten ze het niet meer. Je kunt dan over de dag verdeeld 2 keer een kleinere portie geven.

nick01

ik kweek al een aantal jaar vogels.
en al die jaren doe ik t op deze manier , met rul gemaakt eivoer.
nog nooit problemen gehad met t eivoer.
t enige probleem waar ik al die jaren al mee worstel is de luchtvochtigheid.
en zo nu dan kan er altijd een jong dood gaan dat kan gebeuren.
en droog of niet ze eten t gewoon op.
maar ik heb zoveel dingen die ik wel doe die een ander nooit zou doen.
ik geef meteen vanaf de eerste dag al eivoer maar ook groenvoer en fruit , wat sommige echt afraden maar goed bij mij gaat t altijd goed.
ook geef ik t hele jaar door eivoer en ook zonnebloempitten ook vanaf de eerste dag.
ik heb gewoon t idee hoe meer je de vogels gaat proberen te sturen en dingen op te dringen hoe slechter t gaat dus ik laat ze veel zelf uitzoeken als ze iets niet willen eten dan niet ik geef afwisseling genoeg.
ik ben ook totaal geen voorstander van pellets (ik zal nu veel commentaar krijgen) maar in de natuur zie je de vogels toch ook niet vliegen met zakjes harrods onder de vleugel ;D.
ik ben er van overtuigd dat als je ze veel afwisseling geeft dat dat dan voldoende is , op een paar uitzonderingen na ik hou soms wel rekening met aminozuren en bepaalde vitamines als ik dat nodig vindt.
maar nogmaals t is mooi dat ieder t anders doet maar je ziet ook dat t bij bijna iedereen gewoon goed gaat dus wat is de juiste manier dan??

Theetje

Hoi Nick,

Blijkbaar zijn jouw vogels al immuun voor bacterien in eivoer ;) ;D

Ik geef twee keer per dag (ochtend en als ik uit mijn werk kom).
Mijn ouders ook één keer, maar dat gaat ook gelijk op met al hun vogels. Na een half uur geen kruimpje meer te bekennen.

Groetjes

Theetje

Inger m

Hoi Nick,
Het is een feit dat met warm weer eivoer met vocht een ideale voedingsbodem is voor bacterien. Bacterien delen ontzettend snel en bij een beetje pech heb je er een keer een infectie door.

Uiteraard mag je eigenwijs zijn en zeggen 'dat overkomt mij nooit en die ook niet...etc' Ik heb niets met dat gezwets en voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen. Als je beter weet, moet je er ook naar handelen.

Natuurlijk ligt het er ook aan hoe vochtig je je eivoer maakt. Als ik het weinig rul maakt, dan droogt het eerder uit (en dat is dus geen probleem) dan dat het een kleffe bende wordt.
Daarnaast kan het ook nog zijn, dat jouw vogels aan het einde van de dag het eivoer niet meer opnemen.

Wat betreft pellets, is het duidelijk dat je je nog niet hebt verdiept in vogelvoeding, aangezien het dieet van vogels in de natuur ook niet bestaat uit gedroogde, rijpe zaden.

Dus zowel eivoer, zonnepitten als gedroogde rijpe zaden is net zomin natuurlijk als pellets. Bij pellets is echter wel door middel van onderzoek gekeken wat de natuurlijke voedingsbehoeften zijn van vogels. Nog steeds ontstaan veel ziektes (indirect) door foutieve voeding.

Verder vind ik jouw voedingsmethoden helemaal niet zo vreemd. Ik geef ook altijd fruit en groente bij en een krop gevuld met zonnepitten heb ik nog nooit gehad bij jongen (in het verleden). Ik denk dat iedereen zo zijn eigenmethodes is, maar als je beweert dat pellets onnatuurlijk zijn, moet je wel eerst even goed kijken hoe je zelf voert.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

nick01

hoi inger dat jij mijn manier van denken gezwets noemt vindt ik jammer.
ik denk zo men kweekt al jaren met alleen maar dat zaad en al jaren zie je dat overal en nergens volop jongen worden geboren dus tot nu toe is dat ook altijd goed gegaan.
ik probeer zo gevarieerd mogelijk eten te geven.
ik laat mijn voer ook speciaal mengen met een zeer groot assortiment zaden.
daarbij zeg ik op mijn manier , er is ook genoeg onderzoek geweest naar gewone zaadvoeding voor vogels daar gooien ze ook niet zo maar wat in.
ik ben me er van bewust dat ze bepaalde mineralen , vitamines en amonizuren missen maar die vul ik wel aan.

maar dan kom je bij t volgende ding.
ik voer mijn vogels dan volop met pellets maar de mensen aan wie ik ze verkoop wat vaak hobbykwekers en mensen die ze houden in de huiskamer zijn , die geven ze gewoon weer zaad dus moeten ze weer terug stappen van pellets naar zaad.
die mensen gaan echt geen pellets kopen die kopen gewoon zaad wat in elke winkel te koop is.

en dat eivoer maak ik heel iets rul en ze eten er de hele dag van.
ik verander niet wat men ook zegt helaas want daar ben ik te eigenwijs voor.
t gaat nu goed en t gaat al jaren goed de vogels zitten er goed bij.
als t goed gaat vindt ik dat je niet hoeft te veranderen.

en ach ja wat zal ik zeggen op die opmerking dat mijn vogels immuun zijn voor bacteriën , toch wel fijn hebben ze daar ook geen last meer van ;)  ;D.

maar respecteer ook mijn manier van doen en denken , je kunt je er toch wel iets in vinden want zelf heb je t waarschijnlijk ook jaren zo gedaan toch?

Ivy

Hoi Nick.
Ooit was in ik een dierenwinkel in Haarlem belandt... daar vroeg ik of ze ook oesterschelpengrit hadden zonder houtskool en rode steen. Die man vroeg aan mij: Waarom zonder? Dus ik heb een beetje uitgelegd dat het niet goed is voor valkparkieten enzovoort. Die man zei toen: Ik werk hier al twintig jaar en dat heb ik nog nooit gehoord! En ging hij mij uitleggen dat het onzin is...
Dat lijkt een beetje op jouw verhaal, je staat gewoon niet open voor nieuwe dingen. Er wordt nu eindelijk ook wat meer onderzoek gedaan naar vogelvoeding en daar kunnen we blij mee zijn... toch?
Daarmee wil ik jouw manier niet bekritiseren ofzo - ik geef ook zaden aangevuld met fruit enzovoort, pellets eten ze maar heel af en toe, maar als ze dat meer zouden eten, zou ik er ook blij mee zijn.
En als ik een nieuwe vogel zou kopen en de kweker zei - ze eet die en die pellets - dan zou ik zeker daarbij blijven en niet zomaar van voeding veranderen... het is maar een kwestie van je kopers goed inlichten... denk ik.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Rianne

Citaat van: nick01 op 22 mei 2006, 23:20:45
hoi inger dat jij mijn manier van denken gezwets noemt vindt ik jammer.

Hoi,

hiermee bedoeld Inger  'dat overkomt mij nooit en die ook niet...etc', zoals ze zelf al aangaf, en niet jouw hele bericht. Als je haar laatste alinea even leest zal dat wel duidelijk zijn. :)