5 mei 2025, 03:57:24

ei voer aantrekkelijk maken

Gestart door louise, 19 mei 2006, 15:37:31

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Nick,
De vogelwereld is een heel conservatief wereldje. Jouw manier van denken zie ik heel veel terug bij kwekers.

Zoals Rianne nu aangeeft bedoel ik met gezwets het volgende:
Uiteraard mag je eigenwijs zijn en zeggen 'dat overkomt mij nooit en die ook niet...etc' Ik heb niets met dat gezwets.

Dat had ook herleid kunnen worden uit mijn laatste alinea naar jou toe.

Helaas voor jou, heb ik ook veel contact met vogeldierenartsen. Zij zien juist de problemen die er ontstaan door foutieve voeding. Zij zien ook dat je problemen kunt oplossen, danwel VOORKOMEN door juiste voeding. Een kweker ziet de problemen niet of kijkt er op een heel andere manier naar. Zolang er jongen worden geboren, gaat alles goed...helaas is dit niet de werkelijkheid.

Ik heb grasparkieten gezien die onder erbarmelijke omstandigheden hun jongen goed wisten groot te brengen. Dit toont veel aanpassingsvermogen van de vogels, maar (gezond) oud zullen ze er niet mee worden. Ik ben voorstander van een goed welzijn van de vogels en dit wordt mede veroorzaakt door een goede gezondheid.

(Tot nu toe is het altijd goed gegaan...je kunt een vogel niet van binnen bekijken. Als er iets misgaat door foutieve voeding, zie je dat pas vaak op heel lange termijn door inwendige schade. Dit kun je alleen door autopsie vaststellen)

Overigens vind ik dat je nooit 100% pellets moet voeren. Juist het groenvoer/ versvoer is heel belangrijk. De vezels en structuur dragen volgens mij ook bij aan een goede darmwerking en gezondheid. Juist een kwekerr moet afwisseld voeren. Een vogel in broedstemming doe je niet met pellets, maar door een heel scala aan producten te geven. Je kunt pellets net als bv. eivoer zien als een goede bijvoeding van de vogels. Door op een juiste manier te voeren (dus op maat en niet te veel), kun je ervoor zorgen dat de vogels -middels- de pellets in iedergeval alle belangrijke stoffen binnenkrijgen.

Het voeren van zaden, groenvoer en eivoer draagt mede bij aan afwisselende voeding en goede voeding.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

bobbie

24 mei 2006, 11:42:55 #16 Last Edit: 24 mei 2006, 11:49:58 by bobbie
Hoi Nick,

Er was eens .............

Nee hoor, gekheid. Maar ik wil je wel graag iets vertellen.

Om te beginnen ververs ook ik het ei/krachtvoer 3x per dag. Maar dit ter zijde.

Recent had ik een nestje met valkparkieten. Ouders kregen pellets (wat ze overigens meer eten dan zaad), zaad krachtvoer, trosgierst. Terwijl de jonkies nog niet eens waren uitgevlogen hadden de ouders alweer eitjes.

Die eitjes heb ik weggegeven aan iemand die een koppel valkparkieten had dat ook eitjes aan het leggen was. Op mijn eitjes had ze met grote letters NEL geschreven dus het onderstaande klopt, er kan geen verwisseling hebben plaatsgevonden.

De jonkies die uit mijn eitjes kwamen waren veel krachtiger dan de jonkies die uit haar eigen eitjes kropen. "Mijn" jonkies hadden hun koppie kaarsrecht omhoog, direct al.

Zij mailde mij toen om mij de complimenten te geven omdat zij van mening was dat mijn koppel in topconditie was door het aangeboden eten en dat daardoor die jonkies zo sterk waren.

Nogmaals de opmerking dat de ouders meer pellets aten dan valkparkietenzaad terwijl ik dat 50/50 gaf.

Je hoeft van mij geen pellets aan je vogels te gaan geven hoor, zo is het niet. Maar omdat je er vooral tegen bent wilde ik je dit toch meegeven.

En wat betreft de bij mij opgegroeide jonkies: die gaven er de voorkeur aan om pellets te eten. De valkjes die naar andere mensen gingen heb ik op een gegeven moment apart gezet zonder pellets, omdat ze op hun nieuwe adres zaad te eten zouden krijgen. Ik vind dat ik als "verkoper" dan wel die plicht heb, dus te zorgen dat ze het zaad goed pellen voordat ze naar de nieuwe eigenaren gaan.

Wist je trouwens dat de veren van valkjes die pellets eten veel zachter en glanzender zijn dan die alleen zaad krijgen?

Groetjes, Nel :)