7 mei 2025, 15:34:08

Chico,Lizzy en Yanki

Gestart door febvisje, 17 mei 2006, 00:42:05

« vorige - volgende »

febvisje

17 mei 2006, 00:42:05 Last Edit: 31 december 2006, 11:43:29 by febvisje
Hallo iedereen

Mijn naam is jane, ook wel bekend als febvisje in dit forum. Na lang twijfelen heb ik toch beslist om een dagboek te beginnen omdat er toch nog regelmatig veel gebeurd dat ik zou willen opschrijven in een dagboek.

Even mijn vogelvoorgeschiedenis:
Toen ik acht was zijn wij verhuisd naar een twee appartementshuis. Onder ons woonde een man wiens vriendin hem twee grasparkieten na gelaten heeft. Hij zorgde er zo slecht voor dat we maar besloten hebben om zelf de zorg van die twee schatjes op ons te nemen. Dat waren mijn eerste vogels en ik was natuurlijk verkocht.
Ik heb ze uiteindelijk zes jaar gehouden, maar door de geboorte van mijn broer heb ik ze moeten weg doen.

Toen ik achttien was en alleen ging gaan wonen kon ik toch niet meer zonder en heb ik weer twee grasparkieten in huis gehaald: Tarzan en Einstein. Tarzan begon al gauw redelijk tam te worden. Hij was een pracht van een vogel. Bijna volledig wit met alleen hier en daar een paar lichtblauwe plekken. Maar goed, het had niet mogen zijn en Tarzan stierf al gauw aan hartzwakte. Denk dat dat bij lichte vogels nogal veel voor komt. We besloten om Einstein in een volière te geven bij andere volges, want alleen was maar alleen. En ik zat weer zonder vogel.
Mijn vriend die ik kort daarna had leren kennen was ook altijd al een vogelzot geweest en zo kwamen er weer twee nieuwe bewoners in huis. Een groene regenbooggrasparkiet, Billy en een lutino valkparkiet, Fieco.

febvisje

en hier nog een van die twee

Maar het had niet mogen zijn met die twee, want ze kwamen niet echt overeen. WE hebben na een tijdje besloten om ze naar een vriendin te brengen, die heeft het valkje fieco bij andere valkjes gezet, en de parkiet billy bij andere parkieten.
Toch hebben we het niet lang uit gehouden. Die enorme stilte in huis is echt niet dragelijk als je het gewend bent om vogels te hebben. We hebben dus gewacht tot onze vriendin kleintjes kreeg (op aanraden van mijn vriend) en er eentje vroeg uit te halen en hem met de hand op te voeden. Mijn vriend had dat al eerder gedaan en ik wist niet dat dat zo gevaarlijk kon zijn. Ik ben er nu ook niet meer voor en ben content dat de onze er zo sterk uit gekomen is. Nu, ik loop voor op het verhaal.
Ze zijn dus aan het broeden geweest en zie daar:

Prachtig é? Zijn ouders op de eitjes.

Die met de rode ogen is onze Chico, of misschien ook wel Chica?! ???
Ze zaten wel met twee koppels in één broedblok en dat gaf problemen. Toen we Chico ophaalden zagen we al dat hij geplukt was en overal blauwe plekken en bloeduitstortingen had. We hebben hem dus mee genomen naar huis, ik nog niet wetende wat het is om een valkje met de hand groot te brengen.

Zo zag hij er toen uit.

Voila, maar nu ga ik het hier toch even bij laten. Hoop dat het niet te veel is om te lezen.

Slaap wel iedereen

Groetjes jane 8)

febvisje

Ik zie dat het nog wel mee valt en ben eigenlijk nog niet moe, een beetje zenuwachtig voor reacties dat wel   :D, hopelijk zijn er ook.
Maar ik ga maar verder.
Chico heeft dus een plaats bij ons gevonden.
We hebben hem in een bakje onder een warmtelamp gezet.
Uit het bakje is hij al vrij rap geklauterd, dus moest er een groter bakje. We gaven hem toen nog om de vier uur eten. Hij was ook een beetje handschuw, blazen en zo als we in  de buurt kwamen, maar na een paar dagen was dat al over.
Toen begonnen ook eindelijk zijn veren een beetje bij te groeien en ik begon te lezen in jullie forum. Ben natuulijk wel geschrokken van hoe gevaarlijk het allemaal is, dat handopfokken en ik ga het nooit meer doen zonder goede reden. Hier nog even foto's van onze kleine:

Ik heb toen veel gelezen en ik denk dat de onze wel heel sterk was. Hij is altijd heel erg aktief. Wij zijn dan ook maar over gestapt op vier voedingen per dag en op aanraden van hier heb ik een weegschaal gekocht. Hij komt nu iedere dag goed bij.
Al vroeg heeft hij ook begonnen om zijn vleugels uit te slaan. Hij is altijd bezig zijn pennen te openen en zich te kuisen. De lamp was na een week ook niet meer nodig, hij zat te hijgen en met de vleugels open. Het bakje was ook gevaarlijk omdat hij nu echt begon te klimmen. Dus heb ik maar de kooi schoon en gebruiksklaar gemaakt voor deze schat. Ik was eigenlijk niet zo zot van valkparkietjes, maar deze heeft mijn hele wereld verandert.
Hoe kun je ook niet houden van dat schatje?  :-*

We zijn vandaag dag 32 of al 33 ?  ??? en hij doet het erg goed. Hij is zot van mijn haren, al probeer ik die wel te verstoppen in een haarband, maar dat lukt niet helemaal.
Hij kent ook het geluid van de pap maken heel goed.
Vandaag heeft hij ook echt gegeten van een stukje fruit. Ik denk dat ik daar een foto van heb...

Ik ben 100 % zeker dat hij geen jaar alleen gaat blijven. Mijn vriend wou per se een tamme vogel, maar dat gaan we zo zeker niet meer doen hoor!!! Hij begint ook al een binnenvolière te bouwen, is ook een bouwvakker.
Overigens voor wie het zich afvraagt, ik kan hem regelmatig eten geven omdat ik juist als Rob S tegenover mijn werk woon. Ik werk bij mijn moeder en kan dus altijd even thuis binnenwippen als het nodig is.
Zo, als ik nog iets vergeten ben zal ik het morgen wel schrijven, nu moet ik echt wel gaan slapen.

:-\ :-* 8)en vele groetjes van febvisje

Lin

Hey,

fijn dat je valkje nog goed gaat. Zo te zien heb je nu al veel geleerd hier. Maar wat veel eieren in dat blok. Hoeveel waren er aan het broeden?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Hey,

leuk dat je ook een dagboek bent begonnen! Fijn dat het zo goed gaat met jullie kleine valkje. :) Ik begon er ook met 1, daar zou er 1 bij komen voor gezelschap, maar inmiddels heb ik 6 valkjes en een kleine buitenvoliere. ;)

ManjaV

Hoi, wat fijn dat het zo goed gaat met je valkje, je zorgt er harstikke goed voor zo te lezen. En het is inderdaad een schatje :D :D
Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

febvisje

17 mei 2006, 11:50:21 #6 Last Edit: 25 mei 2006, 11:11:58 by febvisje

Dat was hi deze morgen in zijn nieuwe thuis. Nog een beetje kaal de kooi, maar we zijn bezig aan een volière voor binnen. Die gaat wel leuk worden. 1m40 op 80cm. En dan maar gauw nog een vogeltje erbij.
Ik denk Lin dat ze met een tiental eieren zaten. Twee koppels op één nest. Wie weet hoe lang ze nog overleefd zouden hebben die schatjes.

Ik heb hem daarjuist weer pap gegeven. In het begin deden we dat met de spuit, maar meestal belandde er dan meer op de vogel of op tafel dan in de snavel. Ik heb het dan maar geprobeerd met de lepel en zie daar, dat ging uitstekend.
Deze morgen woog hij al 78. Dat is iedere dag een gram of twee bij. Ik denk dat we vanaf morgen al kunnen overstappen op 3 voedingen per dag.
Voila, nu moet ik eerst gaan werken. Misschien schrijf ik deze namiddag nog een beetje.
Groetjes jane en Chico

febvisje

Hallo iedereen
Bedankt nog even voor de reacties. We zijn er hier heel blij mee. De binnenvolière is in volledige bouw. Het kader is al vrij groot, maar was eigenlijk groter bedoeld. Heb ik natuurlijk zo'n slimme vriend, die maakt het kader en beseft dan dat hij zo niet door de deur kan   ;D ::) dus moest hij hem kleiner maken, tja, mannen e?  ;) ;)

Chico heeft zojuist zo hard met zijn vleugels zitten zwaaien (of zeggen jullie ook fladderen zoals in het Duits ???) dat hij met handdoek en al bijna naar beneden gevallen was. Hij zit ook wel constant in mijn haren, straks heb ik nog een nest op mijn hoofd zonder dat ik het weet  :)
Tja...
Heb ontdekt hoe zot hij ook is op blinkende en glanzende dingen. Tijdens het tv kijkend (lekker liggend) kwam Chico van mijn buik naar mijn gezicht gewandeld. Hij heeft dan een tijdje zitten prutsen aan mijn lippenpiercing  ;D Dat vond hij leuk hoor!!! Even bijten in de lip, dan weer knabbelen aan de piercing, dan weer lip en weer piercing. Straks moet hij er ook nog een hebben  ;)
Hier nog even een paar foto's van de laatste maaltijd, hij is nogal gierig, is dat te zien?

hij is dus ook zot op fruit.

Voila en met Chico op mijn kap (eerder in mijn kap, heb een t-shirt met kap aan en daar zit hij in  ;D) en de storm tegen de ruit ga ik het hierbij laten en tot morgen.

Groetjes jane

febvisje

Amaai, wat een stortvloed hier zeg! Se biets moet ik Chico nog leren zwemmen  8)
Nog even een vraagje aan wie het weet. De onze is toch wel zot van mijn lippen en bijt er nogal hard in. Hoe kan ik hem dat af leren? Hij is anders heel lief en aanhankelijk en wordt enorm graag gekroeld, maar dat bijten moet toch geen gewoonte worden.
Slaap wel allemaal.

Rianne

Hoi,

1 van mijn popjes gaat altijd velletjes peuteren van mijn lip. Ze bijt soms naast, dan zeg ik hard AU en haal ik haar weg. :) Ze is meestal wel heel voorzichtig hoor.
Je kunt je valkje toespreken door NEE te zeggen en haar bij je mond weg te halen. Verder geen woorden of zinnen erbij, NEE moet duidelijk worden. :)

febvisje

febvisje

Hier nog even een paar fotos van vandaag.
Eerste vlucht?...

nee toch niet  :-[. Denk dat het toch niet meer lang gaat duren hoor.

en amaai wat een gierigaard.

Tot ziens dan maar weer

febvisje

Deze foto heb ik deze namiddag genomen, hij is zo mooi dat ik hem hier echt wel moest plaatsen. Precies een geel engeltje

Slaap wel iedereen

febvisje

Ik heb daarjuist ontdekt dat hij toch wel een beetje kieskeurig is. De peer is lekker, maar van de aardbei moet hij niets weten. Ook de grond waar meneer op wandelt moet warm en zacht zijn, zoals het tapijt, en niet koud en hard als het parket  ::).
Het is wel een slimmerd die weet wat hij wil. Als ik op de grond zit mijn boek te lezen komt hij klimmend naar mijn schouder om daar dan in slaap te vallen.  ;D
Wat is het toch een schatje

febvisje

wat heb je toch een slimme vriend! :)