Wie helpt me met de laatste vragen? Ik ben eruit! Bedankt!

Gestart door ziralioness, 16 mei 2006, 19:36:18

« vorige - volgende »

ziralioness

Sorry voor mijn ''gezeur'', maar ik heb toch nog een paar laatste vragen...  ::)

We zijn eruit; het word een voliere van 3 m lang en 1 m diep (en natuurlijk 2 hoog)

Nu nog een vraag. Ik zat te denken wat het beste is!

Nachthok, of deels afgeschermd?

Ik vroeg me nl af als ik een zijkant (1 m breed) en 1 achterplaat (1 meter breed) van trespapanelen laat zetten, zodat je een beschutte hoek krijgt, je nog een nachthok nodig hebt?
Of, is een voliere van VOLLEDIG gaas (nergens trespaplaten) met een nachthok erin beter qua beschutting?

En dan, tot slot, hoe groot zou een nachthok voor max. 8 vogels moeten zijn?

Laat het me maar weten, want ik ben (duidelijk) nog geen voliere-expert,  ::) en wil wel het beste voor mijn birdies!  :D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

saskia_w

heey zowiets wil ik ook  ;D
dus ik zal dit board in degaten houden  ;)

groetjes saskia


Pull the bow of Live and shoot.
Faster than love...
Faster than sadness....
Before you get caught up
In confusion...seize your path.

If you stand still for Even a moment,
Unanswered questions
will catch up to you.
----------------------------------
Don't go...
Don't leave.
Stay close to my heart.
I will carry on your name.
I will finish...

Roosje

Ik zou zelf gaan voor een nachthok. Lijkt me een veiliger gevoel voor de vogels 's nachts.

Rianne

Hoi,

ik heb zelf geen nachthok, daar had ik geen plaats voor. Mijn voliere staat onder een afdak, en aan 1 kant staat een heidemat over de hele lengte. De andere kant is aan de huiskant dus het waait nooit helemaal door. Een nachthok is geen moeten, ik heb gelezen dat bij de meeste mensen de valkjes (die wel een nachthok hebben) gewoon buiten blijven slapen. Maar als je er de ruimte voor hebt, waarom niet? :)

Hoe groot zou ik niet weten. Ik denk dat de lengte en breedte belangrijker zijn als de hoogte, ivm het vliegen.

ziralioness

Bedankt!

Voor mij is het ook echt dé keuze... of een beschutte voliere (een dure grap trouwens, valt me op) met (deels) gesloten achterkant en 1 gesloten zijkant (het dak word deels dicht, sowieso)....
OF een nachthok...  :-\

Alle reacties en meningen zijn zéér welkom!!!!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Rianne

Komt je voliere tegen een muur te staan of helemaal vrij?

ziralioness

17 mei 2006, 19:36:08 #6 Last Edit: 17 mei 2006, 19:38:37 by ziralioness
Helemaal vrij, maar:

met de rug tegen een schutting (geen volledige dichte; zoeen waarbij je steeds aan de ene kant een plank hebt, en dan weer een aan de andere kant... het waait er dus tussendoor!)

en met één zijkant bijna tegen een schuurtje aan (nét niet wat het schuurdak steekt over).

Verder staat hij aan de andere zijkant enigzins in de beschutting van het huis zelf.

De hele tuin is trouwens omheind met bovenstaande schuttingen.

En mocht een nachthok het beste zijn; Hoe groot zou een nachthok voor 8 vogels moeten zijn?
Hebben ze aan 1 x 1 x 1 wel genoeg...? 


Nog even voor de duidelijkheid; er komt wél een dak op de helft van de voliere. De andere helft blijft ''open dak''.

Ik kan ook met rietschermen (zag ik op het forum) de hele of halve achterkant + 1 zijkant afdekken. Trespaplaten zijn nogal duur, dus ik heb al besloten allemaal gaaspanelen te bestellen en dus op die manier af te schermen....
Maar wat ik dus wil weten van iedereen; nachthok of afschermen? Of zelfs allebei? Wat is het beste?  ??? 

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

wim roskam

beste lezer , een nachthok van 1 x 1 x1 is ruim voldoende voor 8 valkjes , als je maar meerdere stokken plaatst liefst zo hoog mogelijk, ze kiezen zelf hun vaste slaapplaats wel uit , ook zou ik voeren in het nachthok , zo voorkom je overlast met muizen , zorg wel voor voldoende daglicht en een nachtlampje , dan vliegen ze zich niet kapot tegen het gaas of  de stokken , mvg wim roskam  ps een spaarlampje in een buitenlamp voor buiten is ideaal om buiten snachts ook een beetje licht te hebben , eventueel met sensor dag nacht  bij gamma ongeveer 18 euro , dan heb je er geen omkijken meer naar .

ziralioness

Enorm bedankt Wim! :D

Moet met een nachthok de voliere verder nog beschut worden?

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

ziralioness

Nog meer antwoorden zijn toch wel welkom; Qua formaat en indeling nachthok weet ik dankzij Wim nu wel hoe ik het hebben wil...

Maar... wat is nodig, wat is handig?? Beschutting, nachthok of beide?
Opnieuw; de voliere krijgt wel een 3kwart dak.
Achterkant (deels) + 1 zijkant beschutten, nachthok of beide???

Alle ervaringen en tips zijn echt méér dan welkom!! We willen de voliere nl. op korte termijn bestellen!


Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Karin

Ik zou gaan voor een volière mét nachthok, achterkant, één zijkant ( door het nachthok zal dit al automatisch zo zijn denk ik ) en bovenkant dicht ( dit ivm ziektes die ze van wilde vogels kunnen krijgen ) en de mogelijkheid om de andere zijkant af te schermen met bijv. een wilgenmat als het heel slecht weer is.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ziralioness

19 mei 2006, 18:37:30 #11 Last Edit: 19 mei 2006, 19:26:26 by ziralioness
En is dat dan genoeg voor max. 4 koppels valkjes; een vlucht van 2 h x 2 b x 1 d MET een nachthok van 1 h x 1 b x 1 d?

Er komen er nl. straks 6 valkjes in, maar ik zou het fijn vinden eventueel door te kunnen groeien naar maximaal 8 vogels...

Het nachthok gaat in dit geval nl. van de vlucht zelf af...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Karin

Ik vind het wel erg klein voor 8 valkjes  ::) Zeker als je gaat kweken. Maar daar zullen de meningen over verschillen  ;D De volière waar bij mij 4 koppels in komen wordt 4 meter lang.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ziralioness

20 mei 2006, 12:16:58 #13 Last Edit: 20 mei 2006, 18:09:45 by ziralioness
Wow, 4 meter voor 4 koppels..??  :o Dat is écht groot!!!

Of er daadwerkelijk ooit acht dieren in zouden komen is maar de vraag. Ik heb er straks 6 en dat vind ik voorlopig wel genoeg...
Ik had alleen gehoopt om eventueel nog met twee dieren door te kunnen groeien.

Op het moment zitten er tijdelijk zeven dieren in mijn kamervoliere. Die is hier qua afmetingen eigenlijk te klein voor, maar ik moet zeggen dat het tot mijn opluchting weinig problemen geeft. ;) We broeden natuurlijk ook op het moment niet. Het grappig is; Ricky is er zelfs van opgeknapt dat het zo ''druk'' is, die zit af en toe wat te kroelen met anderen, dat deed hij nooit.
De voliere is gelukkig ook ruim ingedeeld. Ze kunnen elkaar gemakkelijk uit de weg gaan.

Als straks de jongen verkocht zijn (komende week) gaan er weer twee apart en is er weer meer rust voor ze. :P


We denken er even over, want we zijn er nog niet helemaal uit... misschien dat ik de voliere dan toch een vierkante meter groter ga maken... Ik wil natuurlijk wel het beste voor mijn birdies!!
Ik laat het jullie weten!!!  ;D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

ziralioness

Probleem opgelost... de voliere word 2x2x2!!!  ;D

Daarbinnen komt een binnenhok van ongev. 1x1x1 en er komt een half dak op (zodat ze kunnen kiezen wat ze willen) en een deel word ook nog beschut...!

Kortom; ze krijgen van alles weer eens het beste hiero... *grinnikt*  ::)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...