15 mei 2025, 21:26:00

Eitjes kapot

Gestart door Sam1990, 15 mei 2006, 20:49:09

« vorige - volgende »

Sam1990

Hallo,

ik heb een volière met grasparkietjes en 3 koppels valkparkieten waarvan 1 al met jongen en 1 met 6 eieren die elk moment kunnen uitkomen. Maar het derde koppel wil ook beginnen met broeden. Maar telkens ze 1 eitje gelegd heeft, vind ik het een dag later kapot terug. Ze zijn hard van schaal. Met de andere heb ik geen problemen gehad. Hoe komt het dat die eitjes steeds kapotgaan? is dit een slecht koppel of wat?

gert overweg

hoi Sam

het kan zijn dat je valkparkieten er ongewild bovenop
springen of dat ze er een keer per ongeluk zijn opgesprongen en toen het eigeel hebben geproefd als ze dat lekker vonden maken ze altijd de eitjes kapot :'(
als je dat wilt voorkomen moet je direct als het eitje gelegd is een nep eitje er in leggen na een paar dagen leg je het echte eitje er dan weer in en dan pikken ze de eieren niet meer kapot :) om te voorkomen dat ze er per ongeluk opspringen moet je er een trappetje in bouwen aan de zijkant van de nestkast.

groetjes gert overweg

leoni

hoii,

ik heb vaak gehoort dat grasparkieten in het broedseizoen samen niet goed gaat, de grasparkieten maken het nestje van de valkparkieten kapot.
dus het kan best zo zijn dat de grasparkieten de eitjes kapot maken. en volgens mij(weet niet zekker) kunnen ze dalijk ook de jongen valkjes dood maken.

groetjes leoni

Sam1990

Ik denk niet dat het de grasparkietjes zijn daar ze zelf jongen hebben en zeniets doen aan de andere valkparkietkoppels. Er is een laddertje gemaakt aan de binnenkant van de blok. Ik ga dat anders eens proberen van die nepeitjes.

Rianne

Hoi Sam,

wat Leoni zegt is wel waar. :) Er was laatst iemand met een nestje van 4 of 5 jongen en die waren allemaal doodgemaakt door de grasparkieten. Buiten het broedseizoen gaat het allemaal goed, maar tijdens kan het helemaal mis gaan. :-\