28 april 2024, 08:20:09

Vedermijt?

Gestart door Linn, 16 mei 2006, 18:51:01

« vorige - volgende »

Linn

Een van m'n valkparkieten heeft denk ik vedermijt,want hij heeft aangevreten veren. Wat kan ik er aan doen? M'n andere valkparkieten hebben er gelukkig geen last van.

Riny


Hoy Linn
Vedermijt  zijn  langwerpig, zwarte  kleine beestjes.
Vaak krijgt je valkje vedermijt door contact met vogels die het ook hebben.
Soms koop je een valkje al met mijt en valt het na een tijdje pas op.
Wat je het beste kan doen is spray 404 van Beaphar of birdspray van bogena  kopen en daar de vogel mee bespuiten.
Je mag hem niet op zijn kopje spuiten in verband met de oogjes.
Je ziet dan zo de dode mijten eraf vallen ,als je er een papiertje onder zou leggen.
Dit herhaal je na 10 a 14 dagen nog een keer om eventuele achtergebleven eitjes die dan uitgekomen zijn ook te verdelgen, en je bent er vanaf.
Je hebt ook anti parasiet dat is een middeltje wat je in de nek druppelt dat is tegen luis en wormen onder andere maar ik weet niet of dat ook tegen vedermijt helpt.
Omdat die geen bloed van de vogel opzuigen, maar alleen in de veren zitten.
Ik zou in dit geval de spray aanraden.
Groetjes Riny :D

Linn

Hoe zou ik dat dan moeten doen? Hij is niet tam?
En trouwens hij zit op eitjes kan ik die behandeling dan wel doen?

Riny

Hoy Linn
Dan kun je tuinhandschoenen dragen en dan kan hij je niet bijten.
Zonder behandeling wordt het alleen maar erger.
Groetjes Riny :D

Rianne

Hoi,

als je twijfelt of het wel vedermijt is, laat er dan eerst een DA naar kijken. Straks heb je voor niets je vogels en voliere gesprayed.
Je kunt de mijt zelf ook zien zitten, ik zal even een foto voor je opzoeken. :)

Rianne


wim roskam

beste linn , als je het op een veilige manier wil behandelen ga dan naar de drogist en haal een buisje superol , 1 tabletje oplossen in 100 cc water spuit hier de vogel mee nat om de dag , bouw  dit in ongeveer 2 a 3 weken af , dus steeds minder vaak , je zal zien dat het werkt en het is veilig voor je vogels , sucses  mvg wim roskam .

Ineke

Zo te lezen kun je dus nu al drie dingen gebruiken:
spray 404 van Beaphar of birdspray van bogena en superol.
De eerste twee lijken mij handiger in t gebruik, want dat hoef je zoals ik t begrijp niet om de dag te doen. Slechts 2x.
Wat ga je doen?
Rianne, dat zijn duidelijke foto's! Nu weet ik tenminste ook hoe vedermijten uitzien. Dank je!