5 mei 2025, 03:34:58

Valkparkiet is ziek?

Gestart door Loeki, 11 mei 2006, 19:16:31

« vorige - volgende »

Loeki

Hallo,
Zonet bij het controleren van de vogels ontdekte ik dat een van mijn Lutino valkparkiet poppen, bruine "kaka" heeft. Niet normale maar zo zandbruin (donker) en een groot deel van de kooi ligt vol.
Ze broedde al 2 weken op haar nestje maar sinds vanmiddag zit ze er niet meer op. (de man nog wel)

Wat moet ik nu doen? Is er een kans dat ze sterft?
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

Loeki

Als ik de vogel nu binnen plaats, ja, zou het mannetje dan nog verder broeden want ze hebben één nestje :s. Ik weet echt niet wat ik moet doen. :s
--> www.valro.tk

Mariska

Hoi,

Ik wou dat ik je hiermee kon helpen, maar ik weet het ook zo gauw niet.
Maar als je gevoel zegt dat er iets mis is zou je even een dierenarts kunnen raadplegen en die het verhaal kunnen vertellen.
Dr Feld is een vogelarts en geeft gratis telefonisch advies.
033-2864772.

Hoe zit de valk er verder bij?
Zit ze bol, is ze lusteloos, eet en drinkt ze wel of niet?

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Lin

Bruin tot zwart betekend dat je valkparkiet waarschijnlijk te weinig eten binnenkrijgt. Heeft ze wel goed gegeten? Maar het kan best wat anders zijn. Als je de vogel gaat binnen plaatsen plaats je haar dan onder een warmtelamp? Ik zou haar even wat extras geven voor de zekehrid. dunne flatsen is wel normaal als er gebored wordt. maar bruin daarentegen niet. je kan ook andere dierenartsen bellen als je een afspraak gaat maken. Kijk dan  links op de link dierenartsen welke vlakbij zit, want als je valkje nou echt ziek is is misschien de reis te ver.

Als ze echt ziek is. Dan onder een warmtelamp en extras geven en rust en een afspraak maken. Het mannetje zal wel verder broeden maar of het de gehele dag is kan ik niet zeggen.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karin

Ruikt het zurig ? Dat is heel normaal als ze broeden hoor. Bij mij schijten ze tot 1 1/2 meter buiten de kooi  ;D Het kan veel kleuren hebben, maar meestal bruinig. En het is héél veel.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Ik ben hier ook al heel bruine mest tegengekomen van broedende (gezonde) valkparkieten. Soms vrij dun en stinkend. Er zit dan nog wel een wit deel bij. Dus om de ontlasting zou ik me niet direct al te veel zorgen maken.

Hoe gedraagt de vogel zich nu? Zit het alweer op het nest?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Bianca

als je haar apart zet heb je hele grote kans dat de man het nog 1 a twee dagen uithoudt door in zijn eentje te broeden maar daarna zal hij hoogstwaarschijnlijk het nest verlaten.
Ik hoop dat alles verder oke is met je popje.
En zoals de dames hiervoor al zeiden slaat eigenlijk alles wat je zegt op het broeden.

Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Loeki

Bedankt allemaal voor de zeer snelle hulp. Heb het popje gisterenavond nog wat in het oog gehouden en blijkbaar was ze terug beter. Ze heeft nog lekker gegeten en is dan terug op het nest gekropen, wat waarschijnlijk wel wil zeggen dat alles in orde is. De eitjes gaan een dezer dagen uitkomen en ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor alle hulp het is dus niet zo erg geweest, ik was te snel in paniek ;).
--> www.valro.tk

Mariska

Hoi,

Je kan beter te snel aan de bel trekken als te laat hoor ;)
Ik vind het goed dat je zo snel om hulp hebt gevraagd.
Jij weet tenslotte niet of het wel goed is of niet.
Ik twijfelde ook omdat ik het hier ook vaker zie bij 1 popje als ze bezig is met leggen en broeden.
Maar na jou verhaal ging ik me ook afvragen of het foute boel is als het bruin is.
Gelukkig is dat niet het geval :D

Ik ben benieuwd naar de baby's die onderweg zijn.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Loeki

Hallo

Gelukkig, is alles goed afgelopen en heb ik beloofd jullie van het nestje nog iets te laten weten. Maar nu heb ik helaas weer slecht nieuws. :s. Vanmorgen lagen de resterende eitjes waarop ze aan het broeden waren uit het nestblok :s. Het waren er wel nog maar twee, maar toch. In een van de eitjes zat nog een jong dat een dezer dagen zou moeten uitkomen en het andere dat zag ik niet. Dus heeft dit nestje geen jongen voortgebracht.

Een ander koppeltje is wel nog aan het broeden op 5 eitjes.
En gelukkig is het blijkbaar normaal dat het popje zo'n bruine kaka had.

Hopenlijk hebben jullie meer succes!

Loïk
--> www.valro.tk