5 mei 2025, 14:41:12

blinheid

Gestart door Jan1nel, 25 januari 2003, 22:24:59

« vorige - volgende »

Jan1nel

Onze valk is plotseling blind geworden. Waarschijnlijk na het eten van Vitakraft voer waar mijt in zat. Nu zit hij/zij in een hoekje zonder te eten en te drinken. Wie heeft dit eerder meegemaakt?

Paul

Hoi,
Dat je valkje blind word door het eten van iets met mijt lijkt me vreemd.
In de natuur eten ze ook wel dingen waar iets in zit en dat lijkt me niet supergezond maar dat ze er blind van worden geloof ik niet hoor.
Het zal denk ik wel een andere oorzaak hebben.
Ben je er al mee naar een dierenarts geweest?
Misschien is er wel wat aan te doen maar je moet dan wel naar een dierenarts gaan die verstand heeft van vogels.
En als ie niks eet zal je hem desnoods met de hand moeten voeren of in elk geval voer en water naast hem neerzetten.

Laat even weten hoe het verder gaat met je valkje.

Groetjes,  PAul

Peter

29 januari 2003, 05:18:01 #2 Last Edit: 17 mei 2003, 16:57:58 by Angelique
CitaatOnze valk is plotseling blind geworden. Waarschijnlijk na het eten van Vitakraft voer waar mijt in zat. Nu zit hij/zij in een hoekje zonder te eten en te drinken. Wie heeft dit eerder meegemaakt?

Hoi,

Het gebeurd vaak dat er maden op het voer aanwezig zijn omdat deze voedingen niet bespoten zijn... Het schijnt dat dit gevaarlijk kan zijn. Lees ook dit deel op het forum: http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=food;action=display;num=1030291381

Hoe gaat het nu met je valkparkiet?

Groetjes,
Peter

Lique

Hoi, bij blindheid van je valkje kan je aan de ogen zien, dat er een grijs/blauwe waas over heen zit.

Joan

Hi,

Ook mijn valkje Sunny "enige tijd geleden helaas overleden" is een aantal jaren geleden blind geworden, hij had opeens een grijze waas over beide oogjes en zat zielig in een hoekje. Een kennis van ons is vogelarts en heeft ons toen verteld dat het af en toe voorkomt dat valkparkieten als ze ouder worden last krijgen van suikerziekte en blind worden als gevolg hiervan.

Sunny kon zich ondanks zijn blindheid nog erg goed redden alleen vliegen deed hij niet meer "maar des te meer acrobatische toeren" en hij werd iets schuwer. In eerste instantie blijven blinde valkjes veel op de grond zitten maar als ze een beetje wennen aan hun blind zijn gaan ze zich weer meer door de kooi verplaatsen. Het is erg belangrijk dat je zodra ze dat gaan doen de inrichting van de kooi hetzelfde houdt omdat ze anders hun weg naar voedsel en water niet meer kunnen vinden.

Suc6 en groetjes,
Joan