20 juli 2025, 16:16:59

Ouders voeren niet meer !!!

Gestart door valkie, 14 mei 2006, 09:39:44

« vorige - volgende »

valkie

Hoi,

Ik heb momenteel een nestje van 2 albino jongen, geboren op 14 april, nu dus 30 dagen oud. Tot enkele dagen geleden voerde de ouders nog goed en voldoende. Nu heeft de pop echter weer enkele eitjes gelegd en is bezig met opnieuw te broeden. Toen ik vanochtend in de blok keek waren de jongen bij de krop helemaal kaal geplukt en hadden ze ook nauwelijks voer in de krop. Wat moet ik doen??
Als ik besluit ze met de hand verder groot te brengen wat kan ik ze, gezien hun leeftijd, dan het beste geven? Ouders voerde al met zonnepitten.
Riny misschien weet jij raad omdat je al veel ervaring hebt met het met de hand groot brengen?
Wie kan mij helpen?

Harm

Riny

14 mei 2006, 10:03:22 #1 Last Edit: 14 mei 2006, 10:16:25 by Riny
Hoy Harm
Als de jonkie's al 30 dagen oud zijn , zou ik ze gaan bijvoeren met Nutribird A21.
Als je niet wil hebben dat ze kaal geplukt worden door de ouders, zou je ze ook uit het blok kunnen halen en mee naar binnen nemen.
Dat betekend dan wel dat jij de hele taak van de ouders over neemt.
Jonkie's van deze leeftijd hebben de meest noodzakelijke voedingsstoffen van de ouders al meegekregen.
Zitten je jonkie's nu in een buitenvoliere?
Als je me antwoord wil geven op deze vragen , kan ik je beter verder helpen.
Groetjes Riny :D

marilyn

hoikes harm

zoals riny al zegt idd met de hand verder opvoeden is wel het beste want in het blok laten zou betekenen dat de ouders verder plukken en of eventueel zelfs tot bloedens toe pikken  :-\ helaas vraagt het met de hand verder opvoeden heel wat tijd en aandacht van jou dus daarmee moet je wel rekening houden. en ook als ze dan oud genoeg zijn om zelfstandig te eten geeft het soms wel eens moeilijkheden om je kleintjes met deze stap te helpen want jij bent nog altijd geen vogel die hen kan voordoen hoe ze hun zaadjes moeten pellen  :-\ maar toch vind ik dat het best wel de moeite loont  ;) op deze manier red je de kleintjes hun leven want zonder voeding kunnen ze niet verder .

groetjes marilyn

valkie

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties,

De jongen zitten al goed in de veren en zitten in een buitenvoliere. Ik weet dat ze alle noodzakelijke stoffen al van de ouders hebben gekregen. Ik heb momenteel alleen geen nutribird a21, vorig jaar wel mee gewerkt en een jang vanaf dag 1,  3 weken mee gevoerd, toen overleed hij.
Deze jongen zullen een betere kans hebben om te overleven.
Ze worden nu idd tot bloedens toe de veren uitgetrokken.
Ik heb nog wel ander opvoedvoer staan. Zou ik dit met een spuit of met een lepeltje geven? Een lepel is wel wel het beste denk ik zodat ze zelf al wat leren eten.
Volgende week gaan we 3 dagen op vakantie dus zou ik iemand moeten zoeken die het dan weer overneemt.
Alle advies is welkom.

Harm

Lin

Beste Harm,

Heb je geen ander koppel die het misschien accepteerd. Ik zou nu alvast gaan zoeken naar andere mensen die het straks willen voortzetten. Zoveel zijn dat er namelijk niet. ik zou met een lepeltje gaan geven. 10% van het lichaamsgewicht 4 keer op een dag op 39 graden.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

valkie

Hoi Lin,

Die 39 graden lijkt me een beetje overdreven want ze worden nu ook niet meer door de moeder warm gehouden en ze hebben elkaar en hun veren. Buiten in de blok zal het denk ik nu ook niet warmer dan 20 graden zijn.
Ik hoop dat de binnentemperatuur voldoende zal zijn.

Harm

Karin

Ze bedoelt de temp van de pap  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

valkie

OEPS, SORRY, zo had ik het niet begrepen.  ;D

In de tabel bij handopfok staat dat ze bij 30 dagen 3 keer per dag voer moeten krijgen. Ik ga ze vanaf morgen binnenhalen en het proberen. Vandaag moet ik namelijk werken tot 22:00 uur.

Harm

Lin

Maakt niet uit! :-)

Ja maar omdat ze wat verzwakt zijn kan je eerst beter even 4x geven totdat ze op sterkte zijn.  Maar heb je geen ander koppel die ze misschien wil accepteren? vanaf 3 weken voeren is  best nog zwaar en een grote verantwoordelijkheid namelijk.

Lin

Voor meer niet spoedeisende vragen kan je misschien je vragen stellen bij handopfok dat is wat gerichter.

valkie

Ik heb nog een nestje van 4 jongen liggen maar deze zijn 2 weken jonger dan de jonge waar het om gaat. Dat is een jong koppel en voeren de jongen perfect, ik wil daar liever niet in gaan rommelen.

Bedankt voor jullie reacties ik ga het morgen met de hand verder proberen, ze zijn bijna 5 weken dus dat moet wel lukken denk ik.

Harm