5 mei 2025, 16:45:09

tweede valkje erbij

Gestart door roaneric, 10 juli 2003, 16:35:25

« vorige - volgende »

roaneric

Hallo allemaal.  
Ik heb nu bijna 2 weken geleden een baby valkje (lutino) gekregen.  Die is nu 6 weken oud en begint nu steeds meer zaadjes te eten.  :) Voor de rest geef ik nu nog steeds 3 keer per dag nutribird (met een lepeltje zaadjes erin)  Hij/zij is al heel tam en loopt/vliegt steeds achter mij aan.  Ik was gisteren bij een kweker om een kanarie voor mijn kamervoliere te kopen, en die had er een klein geparelde valkje van 6 weken die hij ook met de spuit voeren en hij zocht een nieuw baasje voor hem/haar.  Dus... impulsief nam ik die kleintje ook mee.  :P De enige is dat die nieuwste ( geparelde) nog helemaal geen zaad willen eten.  :'( Hij loopt steeds te bedelen bij mijn andere valkje, denk dat die de moeder is, en weigerd ook de nutriburd bij mij te eten.  Ik moet hem bijna dwingen om te eten.  Hij is ook (bijna) zo tam als mijn Lutino .  Hij blaast wel een beetje naar me en wil niet zelf op mijn vinger klimmen.  :-/ Zit ook steeds in een hoekje en lijkt heel erg bang. Gaat hij niet zo tam worden als mijn Lutino?  Ik weet dat het nog vroeg is, maar ik zit er toch mee.  Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze allebij tam zijn?  En komt het eten vanzelf goed?  Moet ik hem dwingen om te eten?  Dat maakt hem toch alleen maar banger voor mij, of niet?
Alvast bedankt voor de reacties ;D
Groetjes
Marijke

Karin

Voerde de kweker hem ook met een spuitje ? Vraag dan even wat voor merk. Als hij niet met het spuitje gevoerd werd, maar door de ouders, dan wordt het moeilijk om het hem nog aan te leren en als hij zelf geen zaadjes eet zal je toch een beetje moeten aandringen met de pap. Maar in principe zou hij met 6 weken wel zelf moeten kunnen eten hoor. Bel de kweker even voor info.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

roaneric

Hoi,  De kweker had met een lepeltje en met een spuitje gegeven en een zei dat hij prima at, alleen nog geen zaadjes.  Ik dwing hem nu te eten, want ik ben bang dat hij zwak wordt.  Hij maakt zijn bekje niet open, dus het is heel moeilijk.  Maar ik hoopt dat hij znel van de andere valkje ziet hoe het moet.  Die is echt gulzig en eet het lepeltje bijna op.
Ik zal de kweker vanavond maar nog eens bellen.
Bedankt voor je reactie.
Groetjes
Marijke

Mirjam-Moniek

Hoi Roaneric

Ik heb mijn valkje Keo vanaf dat ie uitgevlogen was. Hij kon toen ook helemaal niets zelf eten. Een spuitje kende hij niet, dus dat moest ik hem leren. In het begin moest ik echt zijn snaveltje open doen en een beetje pap in zijn bekje stoppen. De vierde keer dat ik hem voerde opende hij opeens zelf zijn bekje. Nu spuit ik iets pap uit het spuitje en dat eet hij er dan vanaf. Het beestje is echt super tam nu, dus ik zou me maar geen zorgen maken. Het valkparkietje krijgt echt geen hekel aan je en wordt ook niet bang voor je.
Om je valkje zaadjes te leren eten, kan je een papje maken van bijv. 1 theelepel eivoer, 1 theelepel zaadjes en 1 theelepel afgekoeld gekookt water. Door het water worden de zaadjes wat makkelijker te pellen. Ook kan je zaadjes pletten. Verder kan je trosgierst geven of trosgierstzaadjes lospeuteren en dan geven. Die zijn makkelijker te pellen. Het kan helpen als je met je vinger erin prikt. Dan snapt ie misschien eerder dat hij het moet eten.
Ik zou eerst zorgen dat hij bij jou goed zijn pap eet en dan er veel tijd in stoppen om hem zaadjes en trosgierst te leren eten.  
Als je met de geparelde net zo omgaat als met je lutino, wordt hij vast even tam. Misschien is hij alleen gewend aan de man van wie je hem gekocht hebt en niet aan andere mensen. Dan is het niet zo gek dat hij bij jou nog bang is.