10 mei 2025, 14:42:34

mijn tuttel snapt t niet

Gestart door gin, 13 mei 2006, 02:37:57

« vorige - volgende »

gin

hoi lezers,
ik heb geen ervaring met.....maar heb sinds een aantal weken een valkje in huis,
hij is al volwassen, en heeft voorheen altijd alleen gezeten, in een veel te kleine kooi(heel zielig dus) het gaat nu goed met m en op zich is ie best stoer, want hij reageert op mij en mijn vriend, komt ook naar onze kant uit getippelt enzo
en heeft hele gesprekken in de ochtend met mij......maar hij blijft blazen als we in zijn kooi bij hem in de buurt proberen te komen, hij snapt niet wat hij met speeltjes en touwen aan moet, en begrijpt al helemaal niet dat er ook nog andere dingen eetbaar zijn behalve zaad en snoepstokken, mijn vraag is dus hoe kan ik mijn valkje wat verder ontwikkelen op culinair en sociaal gebied ???

alvast bedankt voor evt. tips
groetjes ginger

Gerda

Hoi Ginger,

Je zal je valkje langzaam moeten wennen aan nieuwe dingen. Dat kan best een tijdje duren.
Misschien kun je de stappen volgen die bij tam maken staan.
En veeeel geduld hebben en consequent handelen.

Valkjes zijn erg nieuwsgierig. Ik neem mijn valkjes altijd mee bij taken in huis, zoals stoffen, bed opmaken etc. Ze kijken dan de hele tijd wat ik aan het doen ben.
Wanneer je valkje zo tam is dat hij IN HUIS op je schouder blijft zitten kun je hem door het huis meenemen.

Let wel op ramen en deuren!!

Maar eerst beginnen met tam maken in de kooi. Lekkere dingen aanbieden met je hand en hem leren 'opstappen'.

Informatie over tam maken kun je hier vinden http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Succes en groetjes, Gerda

Rianne

Hoi,

wat culinair gebied betreft, probeer evengoed je valkje zoveel mogelijk verschillende dingen aan te bieden. Uiteindelijk zal hij wel nieuwsgierig worden en er misschien aan knabbelen.

Je valkje heeft in zijn vorige huis niks geleerd wat dat betreft dus je moet even volhouden voordat hij het door heeft.
Bij mij zijn ze gek op rode peper, peterselie, boontjes en andijvie. In het menu links staat een koppeling naar voeding. Daar kun je even kijken wat je valkje allemaal mag hebben. :)