8 mei 2025, 01:29:28

insectenvoer??

Gestart door corry, 12 mei 2006, 02:33:40

« vorige - volgende »

corry

hallo iedereen,

ik had eens een vraagje: was gisteren een gesprek aan het doen met mijn baas(werk voor en na in een groothandel voor vogels en pluimvee) en hij melde mij dat valkparkieten bijzondere nood hadden aan levende meelwormen, miereneieren en insectenvoer. ik had hier nog nooit van gehoord en daarom dat ik jullie ervaring en mening hierover vraag.

ik wacht vol spanning af op jullie reacties!!

P.S. Mijn vogels hebben dit nog NIET gekregen omdat ik niet zeker ben en het hier nergens kan vinden ::)

vickie

Daar heb ik nu eigenlijk nog nooit van gehoord. Parkieten zijn toch zaadeters?! Ik weet dat tropische vogels enzo insecten krijgen, maar parkieten, nee. Nu ben ik toch ook wel benieuwd of er hier iemand is die insecten aan zijn parkieten geeft.  :o
Groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Rianne

Ik had eens eens een vraag gesteld wat valkparkieten in het wild eten ipv eivoer. Het eivoer wat wij hier geven zit vol eiwitten, in het wild halen ze die wel uit insekten. Maar welke, dat zou ik niet weten. :)

Inger m

Hoi,
Planten kunnen ook eiwitten bevatten. Ik weet niet of valkparkieten daadwerkelijk insecten eten. Als er eentje voor de bek komt zullen ze het best eten, maar het komt mij niet over of het insectenjagers zijn. Ofwel het zal vermoedelijk wat bijvoedsel zijn.

Ik denk dat de insecten die jouw baas noemt eigenlijk worden vervangen door het eivoer dat wordt gegeven, dit bevat overigens ook dierlijke eiwitten.

Valkparkieten zijn met name zaad/ groeneters en geen insecteneters. Echte insecteneters hebben ook een ander verteringsgestel dan zaadeters. Zaden zijn namelijk moeilijker te verteren. Een zaadeter op insectenvoer zetten of andersom is vragen om moeilijkheden.

Ik denk dat goed eivoer voldoende is. Wat meelwormen of mierenpoppen zal geen kwaad kunnen als aanvulling. Maar door de meeste kwekers worden er prima resultaten behaald met eivoer dat bestemd is voor valkparkieten.

Insectenvoer voor insecteneters is anders van samenstelling.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.