5 mei 2025, 17:21:08

Moeilijke Makker :-)

Gestart door Ivy, 10 mei 2006, 12:30:44

« vorige - volgende »

Ivy

Hoi.
Sinds kort heb ik een tamme valkje, die bij Nicky en Joepie kwam wonen. Het is een mannetje en hij is wel tam, maar ook heel eigenwijs en stout.
Ik ben nu echt serieus aan het overwegen dat ik hem laat kortwieken, want:
-hij wil niet zijn kooi in - ik ben bang dat Nicky en Joepie die zonder moeite opstappen en de kooi in gaan, dat gedrag gaan overnemen
-hij begint te bijten - hij denkt dat hij de baas is ;)
-hij zit op plekken die niet mogen (schilderijen, foto's ed) en ik zie dat N&J dit ook nadoen. Ik hoop dat Makker hiermee stopt als hij wat moeilijker erbij kan. Ik heb geen energie om continu achter ze aanlopen als ze los zijn. Ik wil ze niet in de kooi moeten houden hierdoor.

Ik wou dus vragen of iemand al ervaring mee hebt als 1 vogel gekortwiekt is en andere niet. Gaat hij dan niet nog stouter worden? Dit zou natuurlijk niet permanent zijn, en ik ken wel de vooroordelen betreft kortwieken. Echter, ik vind het in mijn situatie de beste oplossing.
Nicky en Joepie zijn hele rustige vogels die niet zo veel vliegen (nu wel dus) dus ik hoop Makker hierdoor ook wat rustiger wordt.
Wat denken jullie?
Groetjes, Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Riny

10 mei 2006, 12:46:38 #1 Last Edit: 11 mei 2006, 09:02:44 by Riny
Hoy Ivy
Makker is inderdaad een valk met een eigen wil, maar je moet ook bedenken, dat hij weer moet leren, om in huis te wonen.
Dat is hij natuurlijk niet meer gewend, en hij is pas sinds afgelopen donderdagnacht bij jou in huis.
In het studentenhuis heeft hij volgens mij ook niet veel regels geleerd.
Misschien dat je eens eerst een week extra streng kunt zijn, op de manier die Makker kent.

Voor iedereen die dit leest;
Makker is nu van Ivana , en zij beslist wat er gaat gebeuren.
Ik heb geen ervaring met kortwieken.
Groetjes Riny :D

Riny

Citaat van: Ivy op 10 mei 2006, 17:10:49

Ik heb drie gaatjes in mijn vinger! Ik hoop dat kortwieken helpt met het gedrag, als dat niet werkt, dan ga ik later verder denken...

Hoy Ivy
Als Makker je gebeten heeft , moet je nu actie ondernemen.
Met actie ondernemen bedoel ik ,hem nu aanspreken op het schandalige gedrag dat hij vertoond.
Hij weet dat ik dit niet acepteerde, nu heeft hij een ander bazinnetje en hij is jou aan het uit proberen.
Ik kwam er niet zo goed van af ,maar 3 gaatjes in mijn vinger!.
Wat denk je wat er gebeurdt als hij dit bij Gerard doet?
En maak niet de fout om te denken , dat Makker dit niet meer doet als hij gekortwiekt is.
Jij moet nu al gaan reageren op dit gedrag,en straffen,  en niet pas als hij gekortwiekt is.
Makker is een valkje met een gebruiksaanwijziging, en lieve Ivy ,die heb ik je meegegeven.
Maar ik weet ook dat jij moeite hebt om zo streng te zijn.
Toch heeft mijn Makkertje dit nodig, net zoals die eten en drinken nodig heeft.
Liefs Riny :-*

Ivy

Hoi Riny.
Ik heb morgen een afspraak bij DA in Amsterdam. Ik weet dat het ook best mogelijk is dat Makker niet stopt met bijten alleen omdat hij gewiekt is. Maar als hij niet zo goed kan wegvliegen kan ik hem ook makkelijker pakken en in zijn strafplek zetten. Hier wil ik even het reiskoffertje van jou voor gebruiken. Want je hebt gelijk, ik ben een watje! :D
Groetjes, Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Riny

Citaat van: Ivy op 10 mei 2006, 22:42:33

Want je hebt gelijk, ik ben een watje! :D

Hoy Ivy
Wie beweerd dat jij een watje bent??
Dat is helemaal niet waar,maar Makker is een valk die regels nodig heeft.
Ik denk dat hij bij jou in een keer, teveel vrijheid gekregen heeft.
Hij mocht overal op en aan ,dat ging de eerste paar dagen goed , omdat alles nog vreemd was.
Misschien was het beter geweest om hem niet gelijk bij Nicky en Joepie te plaatsen.
Eerst de regels van het huis en van zijn bazinnetje.
Je moet bedenken in een voliere staat alleen groen wat ze wel mogen hebben.
Alles in de voliere mogen ze slopen, want alles is voor de vogels bestemd.
In een huiskamer staan meer dingen, waar ze niet aan mogen komen, als wel.
Nicky en Joepie zijn dat gewend omdat het binnenvalkjes zijn.
Het is net als met kinderen, de een kan meer vrijheid aan als de ander.
Het reiskoffertje heb ik voor Makker niet gebruikt, dat was voor onze papegaai.
Als Makker mij beet werd die door mij op een andere manier( jou welbekend) streng terecht gewezen.
Ik hou veel van dieren maar laat me door niemand bijten , zelfs niet door onze zwanen.
Van mezelf weet ik dat ik streng ben, maar de kleintjes die ik tam moet maken mogen niet aan de planten ,en aan mijn spullen komen.
Ik zet niets voor ze weg , ze moeten het zo maar leren om er van af te blijven.
Ik blijf erbij dat jij een heel lief vrouwtje voor Makker bent.
Als jij zegt ik heb me er aan verkeken mag je hem best terug brengen, maar niet als die gekortwiekt is ,dan heeft hij geen leven in de groep.
En je moet het ook niet zien als falen,want dat is het niet.
Liefs Riny :-*

Gerda

Hoi Ivana,

Ik denk dat je met Makker even overmieuw moet beginnen.
Ik weet niet hoe de kooiverdeling nu is, maar ik zou N&J bij elkaar laten en Makker in zijn 'eigen kooi'.
Deze kooi zou ik gebruiken als Makker herhaaldelijk doet wat niet mag.

Ik denk dat je hem even heel kort moet houden. Alleen uit de kooi als je goed op hem kunt letten en hem direct kan corrigeren. Want achteraf 'bestraffen' heeft geen nut.

Bij mij was Spikey erg agressief tegenover mij.
Hij is toen gekortwiekt (ik doe dat zelf). Niet zo kort dat hij niet kan vliegen, maar net kort genoeg dat hij enige beperking merkt.
Wanneer Spikey mij beet, trok ik niet terug, maar duwde mijn vinger juist verder in zijn snavel. Daardoor kon hij geen grip krijgen. In die zelfde beweging duwde ik hem weg en zei dan op korte toon: 'Nee Spikey'. Daarna negeerde ik hem eventjes.
Dit herhaalde ik zo nodig.
Na drie keer negatief gedrag zette ik hem een half uurtje in de kooi!!

Bij positief gedrag kreeg hij wat lekkers. Een stukje melbatoast of een stukje cracotte.

Zo zou je dat bij Makker ook kunnen doen. Kijk naar iets dat hij erg lekker vind en wat je hem dan 'normaal' niet geeft. Gebruik dit als beloning.

Er zijn verschillende mensen die niet geloven in het beloning-en-straf systeem bij valkjes. Maar ik heb zelf gemerkt dat het echt werkte bij mijn Spikey.

Zolang je maar consequent bent en durft op te treden!!
Dat lijkt moeilijk, maar opvoeden is de vogel veiligheid geven!!!
Doordat hij weet wat hij mag en niet mag, weet hij zijn grenzen en zal zich zekerder voelen.

Succes morgen bij Doormalen. En veel succes met Makker!!

Groetjes, Gerda

Rianne

Hoi Ivy,

ik merk hier dat mijn valkjes heel erg op mij gericht zijn. Als ik bijv Tinco pak, blijft hij zitten. Als ik Tinco bij een vreemde zet, vliegt hij weg. Ze zijn dus heel erg aan mij gewend, en op mij gericht. :)
Makker is natuurlijk heel erg aan Riny gewend, en weet hoever hij kan gaan. Het heeft tijd nodig om elkaar te leren kennen.
Ook heeft Makker nu met regels te maken, die hij niet kent. Ik hoop echt voor je dat het kortwieken erbij helpt. De tips die Gerda en Riny gegeven hebben zou ik zeer zeker gebruiken. En je moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt! :D Succes!

Inger m

Hoi,
Het is een heel ingewikkeld verhaal.
Het gaat erom te achterhalen waarom de vogel bijt. De vogel is uit een heel andere situatie gekomen. Soms gebruiken vogels bijtgedrag om onzekerheid te verdoezelen. De vogel weet eigenlijk niet goed wat het met de situatie aan moet en gaat bijten om op die manier de omgeving te kunnen controleren (en manipuleren). Door de vogel te straffen zal het zich niet per se zekerder gaan voelen.

Er kunnen nog allerlei andere oorzaken voor bijten zijn. Uiteraard moet de vogel leren omgaan met de situatie hier in huis. Een vogel kortwieken, omdat het gaat zitten op plaatsen waar het niet mag zitten 'leert het gedrag niet af',  maar zorgt dat de vogel het gedrag niet kan vertonen. De vogel weet niet uitzichzelf waar het wel en niet mag zitten.

Persoonlijk zou ik de vogel ineerste instantie in de kooi ouden, apart van de andere valkparkieten. Ga ermee aan de slag en laat de vogel alleen los, zodat je aandacht alleen op hem gericht is (en de andere vogels het 'foute gedrag' niet kunnen gaan nadoen). Leer Makker opstappen en vertrouwen in jou en de nieuwe situatie te krijgen.

Pas op met straffen. Probeer fout gedrag oninteressant te maken, door het te negeren. Uiteraard is bijten (gebeten worden) wat lastig te negeren. Probeer te voorkomen dat je gebeten wordt. Dit is lastig, maar probeer slimmer te zijn dan de vogel en het gedrag te leren voorspellen.

Het straffen door boos praten kan ongewenst zijn, doordat a) een onzekere vogel er onzekerder door kan worden en b) het gedrag een reactie uitlokt (boos praten) waardoor de vogel zelf de controle heeft over jou.

Zodra een gedrag geen gewenste reactie (lees: geen reactie) uitlokt wordt het oninteressant en dooft het uit.

Ik hoop dat de strekking van mij duidelijk is...probeer de oorzaak te achterhalen en ga ermee aan de slag.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hallo Inger
Makker is een valkje wat op straat, meer dood dan levend gevonden is.
Een stel studenten hebben hem meegenomen naar hun studentenwoning.
Daar waren weinig of geen regels, de ene dag was hij veel uit de kooi, de andere dag weer niet.
Er was totaal geen regelmaat.
Door een oproep ben ik op hem geatendeerd.
Hij heeft eerst 5 maanden bij ons in huis gewoond, ook omdat het buiten nog te koud was.
In die tijd heeft hij diverse malen geprobeerd om me aan te vallen.
Ik heb verschillende keren mijn gezicht bebloed gehad.
Tot voor mij de maat vol was, en ik een keer zo kwaad op hem werd, daar is hij vreselijk van geschrokken .
Daarna pikte hij nog wel eens naar mij maar verder niet.
Hij was lief en aardig .
Zodra ik ook maar dacht, dat Makker in zijn oude gedrag terug viel, werd hij flink terecht gewezen door mij.
Makker moet weten wie de baas is , en je moet je bij hem super streng aan regels houden.
Nicky en Joepie van Ivana mogen meer in huis als Makker aan kan.
Daarom denk ik dat dit niet opgelost is met kortwieken.
Nu weet je een klein beetje de voorgeschiedenis van Makker.
Groetjes Riny :D