16 april 2024, 18:15:35

Aanmelden bij vogelvereniging

Gestart door *Yvon, 9 mei 2006, 22:23:04

« vorige - volgende »

*Yvon

Hoi,

Ik wil mij gaan aanmelden bij een vogelvereniging maar hebben jullie nog tips of ideeen hierover?
Kan ik mij het best landelijk aanmelden bij de nvbb of vergelijkbaar, of juist bij de plaatselijke vereniging?
De vereniging die ik hier in mijn woonplaats ( Dordrecht ) heb gevonden lijkt niet veel met valken op te hebben.
Doe je zowiezo veel met zo'n vereniging?


Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

vickie

Hey als je plaatselijke vereniging je niet goed lijkt zoek je toch gewoon een andere? Het hoeft geen plaatselijke vereniging te zijn, de BVP bijvoorbeeld heeft verenigingen op verschillende plaatsen en ze doen uitstappen naar vogelparken, je krijgt ook een maandelijks tijdschrift.
Succes met je zoektocht, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Rianne

Hoi,

ik ben lid van Europarrot, dat is landelijk. :)

♪ Marlies

hoi,

Wij zijn lid van een plaatselijke vereniging.
Wat wil je gaan doen met je valkjes. Alleen voor je plezier kweken, of ook naar tentoonstellingen ?

Als je alleen kweekt, heb je ze alleen nodig voor de ringen en voor de rest niet.

Groetjes Marlies

*Yvon

ja, het gaat er alleen om, om de jonge valkjes te ringen.

Dit jaar hebben we dat dus niet kunnen doen omdat ik niet aan knijpringen wilde beginnen. Heb daar wat slechte ervaringen van gelezen.

Wat zijn eigenlijk de belemmeringen van een niet geringde valk?

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Toine

Hallo Lakey,

Knijpringen hebben niet veel nut, het is alleen handig om de Valkparkieten makkelijker uit elkaar te houden.

De NBvV geeft erkende ringen uit. Ringen met een vaste voetring heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Er staat een jaartal op zodat je zeker weet in welk jaar de Valkparkiet is geboren. Ook staat er een stamnummer op (het nummer dat aan de eigenaar is verbonden).
Als je vogels geringd zijn met een vaste voetring kan je ook meedoen aan tentoonstellingen. De laatste jaren maakt de NBvV kleurringen, ieder jaar een andere kleur en dat in een cyclus van vijf jaar. Zo is makkelijk vanaf een afstandje te zien uit welk jaar de vogels zijn. Voor de kleurencyclus moet je even op http://www.nbvv.nl kijken.
Toen ik lid werd van de plaatselijke vogelvereniging werd ik ook automatisch lid van de NBvV. Je krijgt dan ook elke maand het tijdschrift 'Onze Vogels' en eventueel nog een blaadje van je vogelvereniging, als ze daar aan doen tenminste. Bij mijn club iig niet. Met de club zelf doe ik niet veel, alleen ringen bestellen, en soms doe ik met een tentoonstelling mee. Ik ga eigenlijk nooit naar vergaderingen/bijeenkomsten, mede omdat ik nog student ben en er bij zo'n club toch vooral ouderen (en dan ook bijna alleen maar mannen) zitten en er amper jeugd is heb ik daar naar mijn idee verder niet veel te zoeken. Gelukkig is er ook internet wat naar mijn mening een heel fijn medium is om veel andere jongere liefhebbers te ontmoeten. Vooral op internet vind je meer jongeren en wat minder ouderen, omdat jongeren hier makkelijkere hun vertier zoeken :)
Ik ben gek van allerlei soorten vogels, dus ik ben ook regelmatig te vinden op http://www.vogelarena.com (voortal exoten/tropen en parkieten/papegaaien) en http://www.aviornis.nl (Watervogels, waadvogels hoenders en wilde duiven). De laatste heeft ook een speciale Jeugdafdeling die een paar keer per jaar leuke uitstapjes hebben naar parken en privé-collecties.

Vriendelijke groet,

Toine