Watzouden jullie doen ? Ik weet het niet meer....

Gestart door Shayla, 13 mei 2006, 17:40:00

« vorige - volgende »

Shayla

Even het verhaal vanaf het hele begin  ;)

8 jaar geleden heb ik van mijn vriend eenvalkje gehad voor valentijnsdag , Val hebben we haar genoemd.Heel tam en lief was ze. Val kreeg er al snel (2 dagen later) een tam vriendje bij. Boyke. We hebben een hele leuke tijd gehad , maar helaas heb ik na 2 jaar Boyke in moeten laten slapen wegens maag agitatie.

Val was erg alleen en ik ben( zo dom als ik was) een nieuw valkje gaan halen in de dierenwinkel. Punky bleek ouder dan gezegd en was totaal niet tam te krijgen. Maar ik was allang blij dat Val een nieuw vriendinnetje had.
Een tijd later kwam bij puur toeval Mac uit de lucht vallen (letterlijk en figuurlijk) waarschijnlijk ergens ontsnapt , maar nooit de eigenaar kunnen vinden. Ook Mac was totaal niet tam te krijgen. Ondanks alles wat ik geprobeerd heb , lekkere hapjes , heel rustig alles doen , Punky en Mac bleven blazen en in paniek door de kooi fladderen. Nadat Mac z'n vleugel kapot gevlogen had tegen de tralies in paniek (midden in de nacht  ???) Heb ik ze laten kortwieken om herhaling te voorkomen. Val bracht nog de nodige rust in de tent omdat zij wel tam was.

Helaas is mijn lieve Val vorige week plotseling overleden  :'(
Ze lag ineens dood op de bodem van de kooi.
Maar nu Val er niet meer is worden Mac en Punky alleen maar schuwer en schuwer....Ik zit heel wat keren per dag voor de kooi , maar niets mag baten...

Voor mij is in ieder geval duidelijk dat ze het op deze manier niet naar hun zin hebben in de binnenvoliere in de kamer.

Ik word nu echt wanhopig en weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben nu al 2 jaar bezig met ze ,maar niets helpt om ze ook maar iets rustiger te krijgen. Ik weet nu nog maar 2 opties...

Wat zouden jullie doen ?
Een andere wel tamme valk erbij zoeken zodat er weer wat rust in de kooi komt net als toen Val er nog was. En maar gewoon accepteren dat ze niet tam worden ?
Of een goed tehuis zoeken voor Mac en Punky in een mooie buiten voliere tussen andere soortgenoten ?

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik weet het echt niet meer ! :'(
Spreuk van een oude wijze valk :
Een dag niet gevlogen, is een dag niet geleefd.

wim roskam

beste shayla , ik denk dat een buiten volierre het beste is voor jouw valkjes , ik  vind dat als je al 2 jaar bezig bent met je vogels , en het lukt nog steeds niet om je vogels rustig te krijgen , dan denk ik die komen uit een folierre , ik wens je veel sucses met de hobby mvg wim roskam .

angelina

HOi Shayla

Ik zou op mijn beurt ook zeggen zoek een nieuw onderkomen voor ze in een mooie buitenvoilere.
Als je al zo lang bezig bent met ze en je bent nog geen eens een ministapje verder gekomen gaat het waarschijnlijk helemaal niet meer geberuen.
Sterker nog het is hoogstwaarschijnlijker dat ze helemaal niet happy zijn in deze situatie en doe je ze er alleen maar een groot plezier mee als ze naar een plaats verhuizen waar ze beter op hun plaats zijn.
Heel veel sterkte met je beslissing

greetz, Angelique

Love birdies

Shayla

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik denk zelf ook dat een buitenvoliere de beste oplossing voor ze is.
Ik ga zo een onderwerp plaatsen erover hier op het forum ,want ik wil natuurlijk wel dat ze bij een echte liefhebber terecht komen.
Spreuk van een oude wijze valk :
Een dag niet gevlogen, is een dag niet geleefd.

Roosje

Dat moet vast wel lukken via dit forum. Het is leuk als je wat info en foto's erbij kunt zetten.

Succes en sterkte ermee!

Shayla

Nou het onderwerp bij herplaatsing is gemaakt  :'(

Foto's en informatie die ik kon geven staat erbij. Nu maar van het beste hopen.
Spreuk van een oude wijze valk :
Een dag niet gevlogen, is een dag niet geleefd.

mickeledoki

hee hallo ,
ik weet precies wat je bedoeld vier of vijf weken geleden heb ik twee valkjes aangeschaft  de eerste paar dagen ging het prima  de dagen daarna al wat slechter en de week daarop schreeuwde ze alles bij elkaar  echt krijsen tot op het bot,de hond werd er bang van ....Ik kwam erachter dat de valkjes uit de voliere waren gekomen en dit verklaarde voor mij hun hele gedrag  al snel maakte ik de beslissing dat ze weg moesten ,ook al deed ik dat niet graag,maar ik dacht alleen maar ff aan hun welzijn en als je daaraan denkt heb je zo de  juiste beslissing gemaakt en gelukkig die heb je al gemaakt zag ik  en echt het is de juiste  .Mijn valkjes had ik binnen een dag ergens anders onder gebracht in een voliere.En je zag al meteen dat het een stuk beter ging....... veel succes
grtz mickeledoki

M.

Een moeilijke beslissing, maar ook ik zou de keuze maken om of zelf een buitenvoliere te nemen, of ze bij iemand buiten onder te brengen.

Ik heb hier ook valkjes zitten die straks mijn buitenvoliere ingaan.
Deze diertjes zijn op mijn pad gekomen, allesbehalve tam, maar ik vond het het wel waard om een poging te wagen.
Dit is tot in bepaalde mate gelukt. Ik mag in de kooi zonder paniek, en soms springt er een per ongeluk op mn arm, maar dan is het wel ff paniek.
Deze bengels mogen dan deze zomer ook lekker mijn voliere in, zodra deze klaar is..
Daar mogen ze lekker zichzelf zijn.

is het voor jou geen optie zelf een buitenvoliere te nemen?

Ik vind het hoe dan ook knap dat je het toch geprobeerd hebt,  en nog veel sterkte met het verlies van Val.

Als je nieuwe valkjes wilt nemen, ga dan naar een kweker, vaak worden hier de kleintjes van jongs af aan aan mensen gewend, of met de hand opgevoed als het nodig is, en deze valkjes zijn vaak wel tam, of makkelijk tam te krijgen.

Shayla

Helaas is zelf een buitenvoliere maken geen optie , als het had gekund had ik het zeker gedaan.
Maar ik woon nu nog bij mijn ouders thuis ,verhuizen (samen wonen) gaat vast wel binnen een jaar gebeuren , en dan wil ik ook zeker wel een buitenvoliere , maar om ze tot die tijd binnen te laten zitten vind ik geen optie.

Bij het herplaatsingstopic jammer genoeg nog geen reactie... :-[

Dit zijn ze trouwens :
Spreuk van een oude wijze valk :
Een dag niet gevlogen, is een dag niet geleefd.

Sanna

Hoi Shayla,

Ik hoop dat je gauw een reactie krijgt voor deze twee prachtige valkjes. Je neemt hiermee zeker de juiste beslissing hoor. Ik heb een valkje gehad dat met 7 maanden uit de buitenvoliere kwam. Hij werd nooit zo tam als de anderen, heel soms ging hij eens op m'n vinger zitten, maar dan moest ik verder niet te eng doen ;D. Hij was altijd op z'n hoede en kon ook nooit echt aansluiting met de rest van de groep vinden. Toen de hormonen gingen opspelen en hij toch echt z'n zinnen had gezet op het popje van een ander, moest ik hem uit de voliere halen omdat hij met het andere mannetje begon te vechten. De pop werd helemaal nerveus van hem omdat hij haar geen tel met rust liet. Ik vond het een hele moeilijke beslissing, maar ik heb hem uiteindelijk naar goede vrienden met een buitenvoliere gebracht. Het was het einde van de zomer dus het kon nog net. Daar bloeide hij meteen helemaal op en je zag dat hij het geweldig naar z'n zin had. De laatste berichten die ik heb gehoord is dat meneer volop naar diverse dames zit te lonken ;).

Groetjes, Sanna

trienke

hoi shayla

als ik dicht bij je woonde hadden ze bij mij in de voliere gemogen.

maar helaas, de afstand is te ver.

het zijn zeker schatjes op de foto
ik wens je veel succes

Groetjes Trienke