17 april 2024, 01:29:15

Voliere jongen handtam maken

Gestart door •=Bonnie=•, 9 mei 2006, 15:33:28

« vorige - volgende »

•=Bonnie=•

Vraagje, lijkt eigenlijk op het verhaal van Roosje maar ik heb 25 jongen waarvan er nu 12 gereserveerd zijn en die moeten allemaal handtam.

25 jongen is teveel om dagelijks in de voliere in de hand te nemen en te kroelen omdat er dan de hele dag zou staan. Dus neem ik nu steeds een drie of viertal stekelvarkens mee naar binnen en breng ze na een uurtje ofzo weer terug.

Maar zelfs dat wordt heel erg arbeidsintensief als ze met 25 oud genoeg zijn voor dat gesleep want dan word het toch al snel 5 uur nonstop met een bak valken op schoot en dan hebben ze elk nog maar een uur per dag aandacht  :-\

Hoe doen de mensen met veel jongen dat?

Rianne

Volgens mij is het Karin, die ze 1 keer per dag met een spuitje voert, en veel aandacht geeft. Dit schijnt ook goed te werken. :)

Het ligt ook een beetje aan het karakter van het valkje, want er blijven altijd 'gevalletjes' bij die het gewoon vertikken om geaaid te willen worden. :-\

Je kunt de nieuwe eigenaren natuurlijk ook het stappenplan van de site meegeven om ze verder tam te maken. :)

Bianca

Ik begin al in het blok te laten wennen aan papvoeding, in het begin om de dag en naarmate ze ouder worden iedere dag 1 keer (en af en toe een uitgebreidde kroel),ook geef ik ze in het broedblok al trosgierst, en dat werkt aardig mee aan het leren "zelfstandig" eten, en net zoals riny doet, doe ik het ook, als ze eenmaal zijn uitgevlogen neem ik ze mee naar binnen en krijgen ze nog twee maal per dag een papvoeding, tot het moment dat het niet meer nodig is, dit is dan vaak zo rond de 6/7 weken.
Even de laatste dagen kijken of ze goed op gewicht blijven en hopla naar het nieuwe baasje

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

•=Bonnie=•

Dat lijkt mij ook een goede en betrouwbare methode Bianca. Ik denk dat ik het inderdaad op die manier ga doen. Om nog met pap te beginnen als ze al zelfstandig het blok uit zijn gekomen is bij sommigen een letterlijke wurgklus. Heb het wel eens zonder opzet moeten doen, nou daar werd ik niet vrolijk van.

Nu heb ik ze al een paar keer gekookt lauw water uit een spuitje gegeven, met dat warme weer werd het vlink warm in de volle blokken en de kopjes droogden zichtbaar wat in. Druppeltjes er vogeltje maar hoor, werd in grote dank afgenomen :)