16 mei 2025, 00:33:34

ziek of gewoon niet lekker

Gestart door susan, 29 juni 2003, 23:13:18

« vorige - volgende »

susan

hallo allemaal
wie weet wat er met mijn valkparkieten aan de hand is ik heb er drie die hun eigen echt niet lekker voelen een wordt helemaal kaal in ze nek zowel van boven als onder en de andere twee als je ze ziet is er niet mis alleen ze zijn bijna de hele dag opgezwollen weet iemand wat dit is en wat ik er aan kan doen

Paul

Hoi Susan,
Het kan zijn dat die met dat kale nekje geplukt is door een van de andere twee maar het kan ook iets anders zijn zoals luis of mijt :-(
Ze kunnen met die warmte ook last hebben dat ze het te warm hebben dan voelen ze zich ook niet lekker.
Ze mogen in elk geval niet in de zon staan.
Als je het helemaal niet vertrouwd zou ik toch even langs een dierenarts gaan die verstand van vogels heeft.
In Amersfoort zit een hele goeie maar ik weet natuurlijk niet waar je in de buurt woont.

Sterkte met je valkjes.

Groetjes, Paul

susan

bedankt voor je andwoord maar heb het een beetje verkeerd verteld we hebben namelijk jonge valkjes van 5 weken we moeten ze dus zelf voeren (cede handvoeding) we hebben er drie uit het zelfde nest twee daarvan worden in de nek helemaal kaal die andere helemaal niet en dan hebben we er nog een uit een ander nest die voelt zijn eigen ook niet goed hij wordt niet kaal degene die niet kaal zijn spelen en doen van alles en de minst zien bare zieke die kaal is is ook nog heel actief helaas ik hoor net dat het er voor een al te laat is willie is overleden de ziekste van de vierheb je vragen vraag maar weet het even niet meer

Paul

Hoi Susan,
Wat rot dat er al eentje het niet gehaald heeft :-(
Die kale nekjes is vreemd, normaal kan het wel eens zijn dat de ouders ze plukken maar dat jongen dat bij elkaar doen kan ik me niet voorstellen.
Met dat voeren wachten jullie dan ook tussen de voerbeurten om minstens 4 uur?
Anders kan je misschien last hebben van kropverzuring :-(
En hoe oud waren de jongen toen jullie ze begonnen te voeren?
Als een jong van een paar dagen met de hand gevoerd word is het heel lastig om die groot te krijgen omdat ze bepaalde stoffen van de ouders dan niet meekrijgen.
Veel sterkte met je nestje.

Groetjes, Paul

JERONIMO

Ik zou het aan een direnarts vragen

susan

we voeren ze zeker om de 4 uur en het is geen nestjewe hebben ze zo gekocht dus ze zijn niet van onszelf maar ik heb geinformeerd bij een dierenwinkel met iemand erin die er verstand van heeft en ze hebben een of ander virus waaraan ze niet allemaal hoeven te sterven dat die andere het ook hebben zegt dus niet dat ze ook dood gaan maar in ieder geval bedankt voor je reactie