16 juni 2024, 07:34:50

Vreemde vogel?

Gestart door b, 5 mei 2006, 11:12:01

« vorige - volgende »

b

5 mei 2006, 11:12:01 Last Edit: 5 mei 2006, 11:55:18 by Bianca1000
Hallo allemaal,

Ik ben deze week bij een hobbykweker geweest en zag daar een prachtig valkparkietje zitten.
Weet iemand misschien welke mutatie dit is?
Ik vond ze zo mooi dat ik ze niet kon laten zitten.
Volgens de kweker is het een geelwang pop,
maar ze lijkt niet op de geelwangen hier bij mutaties.

Inmiddels hebben we nu dus 20 valkjes en denk ik dat we er nu maar eens een rem op moeten gooien.
Het begon als een kleine hobby haha.

Alvast bedankt

Groetjes Bianca



Rianne

Volgens mij is dit een cinnamon geparelde geelwang. De pareltekening is bij ieder valkje anders, de een heeft kleine parels, de ander grote, en weer een ander een mengeling. Ze is wel heel mooi, heb je haar gekocht? :)

Lin

Ik ben het met je eens!


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

b

Hoi bedankt voor jullie snelle reactie.
Wij gingen eigenlijk 2 mannen halen en zagen haar toen zitten.
Ik vond ze zo mooi dat ik ze inderdaad heb gekocht.

Ze is wel een stuk kleiner als de rest van onze valkjes.
Is dat ook normaal voor een geelwang?
En wat voor mutatie zou ik hier tegen kunnen zetten?
Groetjes Bianca

Rianne

Hoi,

hoe oud is ze dan? Het duurt ongeveer 2 jaar tot ze helemaal uitgegroeid zijn. :)
Zet je je nieuwe valkjes wel eerst in quarantaine? Want mochten ze iets onder de leden hebben, wil je niet dat ze de andere valkjes ook besmetten.

Als je geelwangen wilt kweken, kun je hier het beste een split geelwang man tegenover zetten. De meeste geelwang koppels geven problemen met broeden of met jongen grootbrengen. Als je dan 1 split geelwang hebt, is er kans dat die het overneemt. :)

b

En wat als ik er een witmasker bijzet.

Ze zou nu ruim 1 jaar moeten zijn, ze is geringd van 2005.
De kweker vertelde dat hij haar al minimaal 1 jaar had, dus een vroeg jong.
???


Rianne

Als de pop en de man verder geen splits hebben, krijg je wildkleur jongen, split gepareld, witmasker en geelwang. De popjes zijn dan split witmasker.
Ik zou er zelf geen witmasker bijzetten, omdat de combinatie witmasker en geelwang zonde is van de geelwang mutatie.
Een split geelwang man is op zich niet zo heel duur, en dan krijg je geelwang jongen. :)

b

Maar met een geelwang man weet je wel bijna zeker dat je de eieren over moet leggen.
Ik laat denk ik toch de natuur zijn gang gaan.
Ze zitten met zijn 20-en in een grote voliere en hebben volop keuze.
Hoewel ik wel heel graag no een man erbij zou willen hebben.
Weet iemand misschien een split man te koop?

Rianne

Hoi,

daarom is het beter om er een split geelwang bij te zetten. Dit is geen zichtbare geelwang, maar hij draagt de mutatie wel in zich. :) Maar hij zal wel goed broeden en voeren.

Ik heb momenteel zo'n koppel, een geelwang pop en een split gepareld lutino geelwang man. Het zal mij benieuwen hoe ze het gaan doen. :)
Je kan ook eitjes overleggen, maar ik zou ze eerst de kans geven om te laten zien hoe ze het doen.

b

Dan houd ik me aanbevolen als iemand een man weet te zitten.
Ben wel heel benieuwd wat er bij jou uit gaat komen.
Hebben ze al wel eitjes gelegd.
En is het poppetje bij jou ook zo fijntjes?

Lin

Rianne is nu even weg... Maar als je fotos of verhalen wil zien dan kan je even in haar dagboek kijken. Ze heeft net weer fotos gemaakt.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13978.1005.html


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Hoi,

bij mij hebben ze net gepaard. Op onze website kun je zien welke jongen er uit kunnen komen. Ik hoop dat er een geparelde geelwang lutinobij zit, als je die eens gezien hebt, ben je verkocht ;)
Ze hebben van de week net voor het eerst gepaard, maar nog niet in de blokken gekeken. Het kan nog wel even duren dus. :)

♪ Marlies

Citaat van: Bianca1000 op  5 mei 2006, 13:17:50
Maar met een geelwang man weet je wel bijna zeker dat je de eieren over moet leggen.




Hoi Bianca,

Dat je de eieren over moet leggen, ben ik niet helemaal met je eens.
Ik heb hier 3 koppels geelwangen. Twee met een geelwang pop en split mannen, en een met een geelwang man en een "gewone" pop.
Twee van de koppels hebben nu jongen, het derde koppel was iets later met leggen, dus daar is nog niks uit gekomen.

Het ene koppel heeft vorig jaar zelf gebroed en zelf z'n jongen groot gebracht.

Dus het kan wel. ;D


Groetjes Marlies ;)