7 mei 2025, 19:31:46

koppelen?

Gestart door ann_dam, 8 mei 2006, 22:02:25

« vorige - volgende »

ann_dam

Hallo,

Wij hebben Onan nu bijna een jaar lang, hij is 20 april 1 geworden. Na wat heuveltjes en dalen, zijn we nu in een enorm diep dal beland :( hij is met vlagen agressief, hij kan op je schouder zitten en je zomaar in ene keihard in je oor bijten, of als je hem kroelt, waar hij zelf om vraagt, kan hij zomaar omslaan en je keihard bijten, tot bloedens toe.

Dat lijkt me geen waarschuwing meer.

Nu zitten we toch te denken om misschien een vriendinnetje voor onan te nemen. Het enige wat ons tegenstaat is het koppelen. Ik heb begrepen dat je in eerste instantie een tweede kooi moet hebben omdat ze niet gelijk in dezelfde kooi kunnen, als ze eraan gewend zijn, dat er nog een vogel is, kunnen ze gaan wennen aan het tegelijkertijd eruit zijn, pas daarna kunnen ze gaan wennen aan het samen in een kooi. vooropgesteld dat alles goed gaat.

Ik zit nu nog met een heleboel vragen. We hebben misschien tijdelijk ruimte voor een tweede kooi, maar niet voor altijd.
Hoe groot is de kans dat het niet klikt tussen onan (zeer waarschijnlijk man) en een vrouwtje.

Maar ook, is het mogelijk dat we een vrouwtje nemen zonder dat we jongen krijgen. We (ik) hebben de voorkeur naar een vrouwtje omdat Onan bijzonder druk is en ik liever dan nog een rustige vogel erbij heb.

En als laatste, hoe lang neemt het ongeveer in beslag, het koppelen?

Ik hoop dat er iemand is die mijn vele vragen kan beantwoorden. Ik wil graag goed voorbereid hieraan beginnen, als we idd besluiten om het te doen. Ik wil niet met een vogel zitten die we uiteindelijk niet kunnen huisvesten  :(
Onan:
- Legdatum : 01-04-2005
- Datum van uitkomen : 20-04-2005
- Geslacht : Man

ann_dam

Onan:

bobbie

Hoi,

Wel leuk voor Onan dat ie een vriendinnetje krijgt als het goed is.

Het ligt aan het temperament van allebei de valkjes hoe snel je ze in 1 kooi kunt doen.
Heel officieel moet je ze 6 weken apart zetten, dit ivm eventuele ziekten.

OOk raad ik je aan om de nieuwe valk in de kooi te zetten die uiteindelijk blijft. Het bij elkaar zetten gaat makkelijker met de "oude" valk te plaatsen in de kooi van de nieuwe dan andersom (terratoriaal).

Het voorkomen van jonkies is vrij makkelijk. Je vervangt gewoon eventuele eitjes door nepeitjes.

Stel al je vragen maar hier hoor, we zullen proberen je zoveel mogelijk te antwoorden.

groetjes, Nel :)

ann_dam

Bedankt voor de tip!

Zou onze kooi groot genoeg zijn voor twee valkjes? Hij 52 X 42 X 71.

We zien er wat tegenop omdat we in friesland wonen, de meeste kwekers wonen toch een heel stuk verder, als het niet klikt, zouden we niet weten waar we met de pop heen moeten, ik zou dat zo zielig vinden :(

Is het mogelijk om bij een niet al te oude vogel te weten of het een pop is? En worden die vaak te koop aangeboden?
Onan:

M.

De kooi lijkt me als ik het zo bekijk wel ruim genoeg. Daarbij heb je ze vrij veel los neem ik aan? Dan moet het zoiezo niet zo'n probleem zijn.

Kun je niet met de kweker een afspraak maken dat als het echt niet klikt de vogel terug mag?

En volgens mij zijn er in de regio friesland zat kwekers, of mensen die hobbykweken hoor, kijk maar op marktplaats en diverse sites.
Van hier op het forum zijn er inderdaad niet zoveel kwekers hier uit de buurt heb ik t idee.

Of kijk eens op herplaatsen, daar staan misschien wel tamme poppen bij.
Of op marktplaats, daar worden ook wel tamme poppen en valken aangeboden.

Ik denk dat de meeste kwekers, eigenaren er niet te moeilijk over zullen doen.

Ik heb zelf nu nog niet de ruimte om te zeggen, mocht het niet klikken, ik zou haar eventueel over kunnen nemen, maar er valt volgens mij altijd wel wat te regelen mocht het echt niet lukken en anders is er vast iemand die een plekje heeft in regio groningen, drenthe, friesland.

Ikzelf heb vorig jaar een valk uit Leeuwarden gehaald en ik woon onder groningen en dat is op zich best te doen, want mijn bengel stoorde zich niet aan de reis :D

ann_dam

Bedankt voor het antwoord :D Onan zit nu ik thuis ben meer buiten de kooi dan erin, en anders is hij 's avonds er altijd uit.
Eigenlijk altijd als we thuis zijn is hij eruit, hij gaat ook gewoon mee naar boven als we daarheen moeten.

Maar ik ben nu een beetje in de war want ik had hetzelfde verhaal naar de kweker van onan gestuurd. Dit is wat ik terug kreeg:

Zeer waarschijnlijk is jullie Onan broeds. Dit is een periode waarin ze zoals jullie al schrijven wat agressiever kunnen zijn. Je kunt dan het beste wat minder aandacht aan hem schenken. Dit gedrag wordt wel weer minder. Pas op! je kunt dit gedrag ook aankweken......Doordat hij op dit moment wat anders is, gaan jullie waarschijnlijk ook wat anders met hem om. Bijvoorbeeld: als hij bijt wordt je boos, wat een natuurlijke reaktie is. Hij schreeuwt en ongetwijfeld zullen jullie roepen dat hij z'n koppie moet houden. Dit zijn reakties die eigenlijk uit den boze zijn. Moeilijk, maar het kan van kwaad tot erger worden. Beter is om het gedrag te negeren en zonodig terug in de kooi. Dit vooral zodat jullie er niet boos, geirriteerd en hopeloos moe van worden.

Een tweede valkparkiet bij plaatsen kan hoopjes problemen veroorzaken. Waarschijnlijk zal Onan geen tweede vogel dulden. Hij wordt jaloers en zal de tweede vogel als indringer gaan zien. Hij zal zeer waarschijnlijk gaan jagen, pikken en vervelend gedrag gaan vertonen. De kooi en jullie huiskamer is zijn terratorium. In het geval van een pop is dit gedrag waarschijnlijk hetzelfde totdat de pop geslachts rijp is(1 jaar), dan is het makkelijk, want er is niets anders voor handen en dus zal Onan zijn kans schoon zien. Maar......je moet wel eerst dat jaar door. En bevruchte eitjes is wat jullie nou net niet willen en dit kun je bijna niet voorkomen. Dit gaat het hele voorjaar en zomer door. Je kunt de bevruchte eitjes weghalen, maar er komen gewoon weer nieuwe. Het enige wat je kunt doen om dit te voorkomen is twee verschillende kooien en niet samen vrijlaten.

Van de klanten van ons, die na dit verhaal toch besluiten er een tweede bij te nemen, krijgt zeker 70% spijt en vindt het erg tegenvallen. De problemen zijn vaak alleen maar groter geworden.

Onan:

M.

misschien heeft hij een punt, maarrrrr.... dat onan broeds is hoeft natuurlijk niet, en zijn gedrag hoeft hier ook niet weg te komen, al is die mogelijkheid er wel...

En dat hoeft dan niet in te houden dat het niet goed zou gaan hoor.

Je moet natuurlijk niet alle valkjes over een kam scheren :)

Ikzelf heb hier hele goede intro's gehad.

Bij mijn wildkleur man en zijn pop ging het als volgt:
Man moest eerst niks weten, vond haar eng, maar na een week of wat en niet opgeven van haar kant werden ze vriendjes.

Bij mijn jonge wildkleur vent en mijn jonge cinnamon bonte witmasker vent, was het even kibbelen, hoezo ik ben groter en sterker haha, maar die zijn op wat kibbelen na ook de dikste vrienden.

Bij mijn koppel buiten, moest de pop eerst niets van de man weten, maar inmiddels wipwappen ze er op los en dit gaat nu al bijna een jaar zo, en ik heb nog geen eitjes van ze hoor.

En de lutino's zijn bij het eerste wildkleur koppel in de kamervoliere gekomen, en op even een machtstrijd na is dit prima gegaan.

Het hoeft dus helemaal niet verkeerd te gaan.

Even kibbelen en soms wat vechten hoort erbij, maar dat is normaal en daarom word er ook aangeraden om 2 kooien naast elkaar te plaatsen.

Je merkt vanzelf of je valk interessa gaat tonen, en desnoods plaats je de kooi eerst wat verder van de zijne af, en daarna steeds wat dichterbij tot ze tegen elkaar aan staan.

Wie niet waagt wie niet wint, deze situatie is voor zowel jullie als jullie valk niet leuk, dus je kunt het proberen.

Zoals ik al zei, lukt het niet dan is er altijd wel een plek te regelen.
Als ik tegen dan plek heb en het mocht niet lukken, kunnen we misschien wel iets regelen en anders valt er vast wel een plek te vinden.
Ik weet niet waar je in Friesland zit?

Ik zou trouwens kijken dat je een kooi kunt lenen, dan kan deze terug mocht de intro wel goed gaan. Anders jaag je jezelf onnodig in kosten he ;)

Daarbij had mijn jonge wildkleurman ook wat de neiging om wat happerig te worden, toen had ik zelf het idee dat hij boos was omdat ik minder tijd had op dat moment, en omdat ik zoiezo vind dat een dier niet alleen moet zitten heb ik een maatje gehaald, en dit gaat prima.
Hij moppert en hapt nog weleens, maar ja, ik kan ook terug mopperen en happen  :P Nee gekheid, hier is het met alle vogels prima gegaan.

het is een gok die je moet durven nemen.

ann_dam

Ik kom uit Sneek ;) ik typ later even de rest, moet nu rennen voor de trein :|
Onan:

margreet

hallo,

Als je geen jonkies wilt kun je ook kiezen voor een mannetje erbij. Zij kunnen ook vriendjes worden.
Zelf zou ik dan kiezen voor een jong valkje, deze is nog wat gewilliger.
Het is inderdaad waar dat valkjes die jaren alleen hebben gezeten problemen kunnen geven met een valkje erbij maar die van jouw is 1 jaar. Zelf zou ik de gok wel durven nemen.
En inderdaad negeren het agressieve gedrag, gaat wel weer over.

groetjes Margreet

ann_dam

Ik had begrepen dat je de eitjes weg kon halen en er nep eitjes voor in de plaats kon leggen.........

Het punt is dat ik zelf graag een vrouwtje zou willen, dat wilde ik in het beging al.

maar we hebben net van een andere kweker via de email ook goede raad gekregen en mijn vriend wil dat eerst proberen.
Onan:

M.

Hoe gaat het tot nu toe? Was benieuwd of er inmiddels al een maatje is, en hoe zn gedrag tot nu toe... ;)