8 juli 2025, 19:57:09

onverteerde zaadjes in poep!!

Gestart door Jill1, 24 april 2006, 13:21:48

« vorige - volgende »

Jill1

Hoi
Ik heb twee valkparkieten, een pop (bijna 1) en een man (bijna 2), Baloe en Pino.
Ze hebben vorige maand 6 eieren gelegd en deze zijn geen van allen uitgekomen. Op aanraden van een valkparkietkenner heb ik deze eitjes weg gegooid, omdat Baloe opnieuw eitjes lijkt te willen leggen. Ze wil steeds dat Pino op haar gaat zitten. Maar nou zag ik vanochtend dat er onverteerde zaadjes in haar poep zitten. De poep is verder wel normaal, wit met groen. Ook lijkt ze niet ziek, ze heeft net nog gedoucht en is ook wel levendig, ze heeft ook veel kippetjes gedrag. Ze heeft ook moeite met poepen, het lijkt alsof ze heel hard moet drukken om de poep eruit te krijgen. Haar cloaca lijkt ook wat rood. Nou is mijn vraag, wat is dit? Kan het zijn dat er al weer een eitje aan zit te komen?
Ik ben natuurlijk best bezorgd dus wil eigenlijk wel graag met spoed een antwoord.
Ik heb er nog een tweede vraag bij, die hier eigenlijk niet thuis hoort maar misschien wel beantwoord kan worden.
Is het normaal dat de man erg agressief wordt als ze aan het broeden zijn? Ik kan bijna niet meer bij de kooi of ik word aangevallen. Eten geven is bijna een hels karwei en dat terwijl ze beide met de hand zijn opgevoed. Maar Pino is sowieso wel een vrij hardhandige valkparkiet.
Ik hoop dat ik snel wat hoor
Groetjes Jill

Rianne

Je eerste vraag: Onverteerde zaadjes in de ontlasting is zeker geen goed teken. Ik denk niet dat dat met het leggen te maken heeft, maar dat ze moeite met poepen heeft, weer wel.
Een bezoek aan de DA lijkt me niet onverstandig.

Dat de man agressief wordt, is normaal. Maar laat niet zien dat je bang bent. Mijn tamme pop bijt me ook, maar bijt niet hard. Ze bijt dus alleen maar omdat 'dat zo hoort'. ;)

Jill1

Bedankt voor je snelle reactie.
Dat is geen goed bericht :-[

Mijn man (pino) is zo agressief dat hij mijn handen al behoorlijk toegetakeld heeft en dan is het toch behoorlijk moeilijk om niet te laten zien dat je bang bent. Is het dan ook normaal dat hij best agressief is naar Baloe toe?

Jill1

Oh ik zie net dat ze haar eerste eitje alweer gelegd heeft, misschien dat het dan nu wat beter gaat?

Rianne

Zaadjes in de ontlasting is een probleem met de spijsvertering. De spijsvertering staat volgens mij los van de ontwikkeling van het ei.
Je zou dr Feld kunnen bellen, zijn telefoonnummer staat onder het kopje 'dierenarts' in het menu links.
Leg de hele situatie uit en dan zal hij je wel kundig advies geven. Telefonisch consult is gratis. :)

Jill1

Nou ik heb gelijk maar even je advies op gevolgd en naar Dr Feld gebeld. Ze zei dat het wel kon zijn dat haar hele spijsverteringssysteem op z'n kop lag door het leggen van de eitjes en als het binnen een paar dagen niet over is dan moet ik even een kweekje opsturen.
Nou ik ben alweer een beetje gerustgesteld nu. Nou maar hopen dat het vanzelf over gaat.
Bedankt Renate voor je snelle reactie
Groetjes Jill

Rianne

Goed dat je gebelt hebt. :) En idd, hopen dat het weer over gaat.

Riny

Hoy Jill
Soms kunnen er wel eens wat zaadjes onverteerd meekomen maar dat mag niet altijd zo zijn.
Valkjes hebben maagkiezel en vogelgrit nodig.
De vogelgrit is voor de mineralen die ze nodig hebben en de maagkiezel maalt de zaadjes in de maag .
Hebben ze geen maagkiezel dan kan er ookwel eens onverteerde zaadjes in de ontlasting zitten maar het hoeft niet
altijd zo te zijn.
Groetjes Riny :D

Jill1

Hey Riny

Ze hebben alles voorhanden wat ze voorhanden moeten hebben. Ze hebben zowel grit als kiezel in de kooi. Normaal eet ze er altijd wel veel van, maar nu ze aan het broeden is gunt ze zichzelf nauwelijks de tijd om te eten, dus misschien dat ze dat overslaat?? Ze is ook best wel wat afgevallen, maar ik las al dat dat wel normaal is. Vooral de eerste week van het broeden viel ze heel erg af, nu staat het wel stil.
Ik wacht wel even af en als het over een paar dagen niet over is, stuur ik wel even een kweek op. Hoe gaat dit in zijn werk?

Groetjes Jill

Riny

Hoy Jill
Daar kun je het beste Feld even over opbellen.
Die kunnen je precies uitleggen ,hoe te handelen.

Dr. Feld
van Bemmelstraat 1 (hoek Kapelweg)
3818 PA Amersfoort
Tel 033-2864772

Als je vindt dat je valkje veel afgevallen is kun je hem ook wat meer trosgierst en eikrachtvoer geven.
Groetjes Riny :D

Lin

Ik gaf dan eerst eivoer totdat dat een beetje op was en dan pas de zaadjes misschien helpt het.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Jill1

Hoi
Het gaat weer goed met Baloe. Ze heeft inmiddels alweer haar derde ei gelegd (het lijkt wel een legkip, haha).
En er zitten ook geen zaadjes meer in haar ontlasting, gelukkig. Het is alleen wel elke keer goed schoonmaken als ze uit de kooi komt, tjonge jonge wat poepen zeg ;D

Groetjes Jill

Sanna

Leuk he, die zwangerschaps-poep? ;D ;D

Dat ze zaadjes in haar ontlasting had kan ook met stress te maken hebben gehad. Ik las dat je haar eitjes de vorige keer hebt weggehaald. Wees daar niet te snel mee hoor. Het beste kun je de eitjes eigenlijk laten liggen totdat ze er zelf geen belangstelling meer voor heeft. Dan heeft ze het voor zichzelf afgesloten. Ik heb nl. ook een keer op aanraden van iedreen een nestje eitjes weggehaald, in 1 keer omdat dat het beste voor haar zou zijn zodat ze dacht dat alles uitgekomen was. Achteraf bleek dat door het onaffe broedproces haar hele hormoonhuishouding in de war geraakt was wat enorme stress voor haar opleverde dat zich uitte in plukken. Je moet dus wel degelijk rekening houden met de hormonen van een mama-vogel.

Succes met je leg-batterij ;D. Ik hoop dat je nu wel bevruchte eitjes hebt.

Groetjes, Sanna