4 augustus 2025, 00:29:21

Peet's Valkenplace !

Gestart door *Petra*, 5 mei 2006, 23:49:32

« vorige - volgende »

*Petra*

Hey Caro,

Wouw, ook een geweldig mooie valk zeg !!
Langzaam aan raak je besmet met het virus, en wil je er
van alle mutaties wel eentje hebben...
Kan mijn vriend hokjes maken, in de speelkamer, een hele wand vol!
Dan wordt de speelkamer hernoemd;  "Peets valkjeskamer".
Ik zie het al voor me  :o :o.

Groetjes Petra

Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !

caro

Als je eenmaal besmet bent met het valkenvirus, is er geen weg meer terug.

Erg he ;D

Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "

http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

margab

Hoi Petra,

Je hebt in de speelkamer hoge ramen en geen gordijnen, ben je niet bang dat ze heel hard tegen het glas aanvliegen of heb je er lamellen voor of zoiets?
Margab

margab

Hoi,

Of bedoel je: heel hoog kleine ramen. Ik lees het nog eens goed en volgens mij heb ik je niet goed begrepen.
Maar goed, jou nu een beetje kennende zal je alleen verantwoorde keuzes maken voor Sweety en Twiedie.
Alles hier verder naar wens.
Margab

*Petra*

hoihoi,

Heel attent  ;). Het zijn hoge ramen die hoog zitten en breed maar kort zijn. Is niet veel duidelijker volgens mij  :D. Ik heb er een waslijntje voor gehangen met wat opvallend gekleurde dingetjes, voor de zekerheid. Ik merk wel dat ze nu weer moeten wennen, want ze zijn vreselijk stil, ook als ik binnenkom. Alles goed met Kyra?? Twiedie was met 6 weken ook wel aan het eten, maar viel toch af zonder de papvoeding. Heb je haar al gewogen? Ik wil niet  als een bemoeial overkomen, maar het zou toch zonde zijn, van zo'n mooi vogeltje als het mis zou gaan.

Groetjes Petra..   

margab

Hoi Petra,

Voor mij ben je heus geen bemoeihal hoor, eerder bezorgt.
Het gaat goed met Kyra. Ik heb haar niet gewogen, omdat ik haar dan echt moet pakken en ik ben juist bezig haar weer handtam te maken. Het is voor mij nu even kiezen tussen twee "kwaden". Ze blaast helemaal niet meer, ook niet als ik in de kooi ben met mijn handen. Als ik naast haar kooi ga zitten, gaat ze meteen eten. Ze vind het nu prettig als je bij haar zit en wat kwebbelt. Ze is dol op bruin brood en eet daar ook regelmatig van. Verder eet ze regelmatig veel zaadjes en drinkt ze goed. Ik heb wat druivensuiker door het water gedaan. Ze heeft vanmiddag heel voorzichtig door de tralies heen aan mijn vinger zitten friemelen, dus morgen kijken of ze dit ook in de kooi wil doen. Ik wil ook nog maar even een paar dagen wachten met losvliegen, ik kan haar beter pakken als ze handtam is. Wat denk je, zou ik haar echt geforceerd moeten pakken om te wegen. Ze ziet er verder tot nu toe gezond uit en rommelt wat in de kooi, fluit naar de buiten vogels?? Ze is op zich een goed zelfstandig valkje en ik wil natuurlijk niet dat er iets fout gaat. Ik probeer alles zo goed mogelijk in de gaten te houden.
Margab

*Petra*

6 juni 2006, 20:59:34 #171 Last Edit: 6 juni 2006, 21:24:19 by Peetie
Hoi Marga,

Blij dat het goed opneemt. Ik ben ook maar een leek als het gaat om valkjes, heb alleen twiedie zo jong (met 6 weken) gekregen. Misschien kan iemand met meer ervaring hierop reageren  ???
Moet een valkje van 6 weken ALTIJD papvoeding bij hebben??
Bedankt, Petra

*Petra*

Hoi Marga,
Hier een berichtje van de (heel betrouwbare)  kweker waar ik mijn laatste valkje van heb gekocht;

Hay Petra
Komt het valkje rechtstreeks uit de volière?
Want valkjes die uit de volière komen met 6 weken zijn soms al wel zelfstandig.
Mocht dit niet zo zijn en is dit een hand gevoed valkjes dan vind ik dit wel heel vreemd dat het al zelfstandig is.
Ik zou haar toch even adviseren om het valkje te wegen.
Ik hoor het wel van je Groetjes Chantal

Rianne

Tja, het ene valkje is eerder zelfstandig als het andere. Vaak zijn ze 6 a 7 weken als ze 'op zichzelf gaan wonen'. ;)
Ik denk zelf niet dat Marga hoeft bij te voeren, als het valkje al zelf eet en drinkt. :)

Even terug komen op Tweedie en Sweety, het is echt een heel lief duo! Ze passen idd qua kleur heel leuk bij elkaar. :D Heb je de derde al gereserveerd ;D :D ;)

*Petra*

Hoi Rianne, ook bedankt voor jouw advies! Ik dacht dat het nog vrij jong was om geen bijvoeding meer te geven, maar ben nog maar een leek  :D. Het is natuurlijk voor jezelf wel fijn, als je het valkje kunt wegen, omdat je dan zelf geruster bent.
Onze Twiedie en Sweety staan heel goed samen!!
Sweety moet nog wel wat "strakker in de veertjes" komen.
Op zich zijn het best eenvoudige valkjes, als je alle mutaties op dit forum bekijkt, maar wij vinden ze ook heel mooi door hun eenvoud ..  ;D ;D

Thanxx Petra.     
p.s. de derde hoop ik op natuurlijk wijze te verkrijgen  ;D ;D

margab

Hoi Petra,

Dit is een goede opmerking, ik begrijp nu je zorg. Kyra is geen hand gevoed valkje. In de voliere is ze erg geplukt door haar vader, net als haar drie broers. Omdat de moeder vier kuikens niet alleen kon voeren is er voor gekozen om toch de vader erbij te laten, het werd gelukkig niet erger dan een kaal koppie. Vanaf het uitvliegen, wat ze deed rond  22 mei (ze was toen 4,5 week), at ze in de voliere al goed zelfstandig. Dit is goed blijven gaan en op 3 juni konden we haar halen.
Nu eet ze nog steeds heel goed, tot grit en maagkiezel aan toe. Bedankt voor je zorg en steun. Als ik begin te twijfelen zal ik er zeker voor kiezen om haar alsnog te wegen, ik ben voorzichtig om haar niet te forceren maar wat moet, dat moet! Zijn Twiedie en Sweety inmiddels in de speelkamer gewend? En kunnen ze al puzzelen, of halen ze ander kattekwaad uit?
Groet Margab

*Petra*

Hoi Marga,

Dat maakt waarschijnlijk het grote verschil!
Kyra komt uit de voliere en is dus ook nog niet handtam.
Ik ben er vanuit gegaan dat ze ook met de hand opgevoed was.
Daarom kan je ze nog niet zo gemakkelijk uit e kooi halen en wegen!
Nu vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats  ;D.
Dus mijn puzzel is al compleet. De valkjes puzzeleen nog niet  :P.
Sweety en Twiedie zijn nog steeds wat rustig, maar er komt alweer meer geluid vanuit de speelkamer. De vloer blijft nog schoon, dus ze zijn nog niet helemaal zichzelf  :D :D. Maar sávonds neem ik ze toch mee naar de woonkamer, kunnen ze lekker kroelen. In de avond als het donker is, vliegen ze toch niet rond. Dus lekker uitleven in de speelkamer, of zal ik zeggen; vliegkamer, en dan s'avonds lekker kroelen op de bank. Dat gaat met Sweety ook al heel goed, heel tam en lief is ze.  ;D ;D.   

margab

Ze was in de voliere wel wat handtam, (logisch want er is ook nestcontrole en er werden regelmatig foto's gemaakt), maar de verhuizing heeft teveel indruk op haar gemaakt. Maar het komt goed, vanmorgen bood ik haar brood uit vanuit mijn hand in de kooi en ze kwam bijna op mijn hand zitten. Mevrouw wilde liever zaadjes en wist even niet hoe ze om mijn hand heen kon komen, dus oeps...... stapte er bijna op, bedacht zich op het laatste moment en klom andersom naar de voerbak.
margab

margab

Hoi Chantal,
Ook bedankt voor je zorg, maar inmiddels zal je begrijpen dat het goed gaat.

Hoi Rianne,
Met alle steun van ervaren kwekers, weet ik dat ik terecht kan met vragen, als er een moment komt dat ik twijfel.

Margab

margab

Hoi Petra,

Het is gelukt hoor, hiep hoi!!! Kyra kwam heel voorzichtig op mijn vinger zitten, ze moest wel via mijn vinger naar haar stok en na wat afwegingen besloot ze het er maar op te wagen. Leuk he, verder alles prima. Hoe is het met Twiedie en Sweety??
Margab