2 mei 2025, 11:12:10

Sallandse Valkparkieten

Gestart door Rob S, 5 mei 2006, 14:24:21

« vorige - volgende »

Rob S

Hoi Rianne,

Ludo schat de kans groter dat het een wildkleur is dan een bleekmasker, dus dan moeten we maar eventjes gaan kijken wat het wordt. Ik ga er een witmasker pop tegenover zetten en als er dan witmaskertjes uitkomen is het een bleekmasker, en als er wildkleurtjes uitkomen is het een gewone wildkleur.

Dus dat worden 5 koppels dit seizoen ::) ;). Nu maar even rondneuzen naar een witmasker pop.

Groetjes Rob

Rob S

Hoi Allemaal,

Het diamantduifje knapt lekker op, hij zit al weer veel bij de andere duifjes op stok en gedraagd zich alweer vrij normaal ;D

Groetjes

Ivy

Gelukkig maar. Dat wordt nog een hele klus om dubbele gaas te plaatsen...
En je mannetje is volgens mij gewoon ... een schatje :D.
Veel succes met het zoeken naar een witmasker pop!

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Rob S

Hey Ivana

Ja dat gaat een hele klus worden, dat is dan weer jammer met ronde buizen. Als het vierkante buizen waren was het een makkie geweest; gaatje boren, gaas dr voor en popnagelen. Maar nu wordt het wel iets lastiger.

En misschien heb ik al een witmasker pop gevonden. Namelijk mijn eigen bont geparelde witmasker die ik heb gekocht als man. Maar hij heeft sinds dat ik hem heb, september, nog maar nauwelijks parels verloren terwijl hij van 2005 is.

Hier 2 foto's ter vergelijking:

September 2006:

half januari 2007

Wat denken jullie?

Groetjes Rob

Rianne

Hoi Rob,

dat is het lastige van bont. Mijn bont geparelde man is van juni 2005 en is nog steeds niet al zijn parels kwijt. Maar de meeste al wel :)
Ook ziet bij bont het parel patroon er uit alsof het minder wordt, zoals bij mijn Denzel. Maar dat is toch echt een pop want ze zit kippetje.
Ik weet niet wanneer buitenvalkjes gaan ruien, of dat ook in het najaar/de winter gebeurd? Anders denk ik toch dat je een pop hebt.

Rob S

Hoi Rianne,

Ik denk zelf ook dat het toch een pop is. Net ben ik even bij mijn valkjes in het houten schuurtje geweest. Eventjes wezen fluiten. En de enige die reageerde was de geparelde man. De andere 3 valkjes, waarvan ik zeker weet dat er 2 popjes zijn en die ene is dus de bont geparelde witmasker, deden er niets op uit.

Dus ik heb de proef op de som genomen. De witmasker cinnamon primrose (pop) zat bij de bont geparelde witmasker, en die zaten er heel rustig bij. Dus ik heb een mannetje uit de buitenvoliere erbij gezet. En ja hoor, er komt bedrijvigheid in het hok. Allebei tonen ze erg veel interesse in de man. Dus ik denk dat het toch een popje is.

Dan toch maar naar de IJsselhallen in februari, op zoek naar 2 primrose mannen...

Groetjes

Groetjes Rob

♪ Marlies

Hoi Rob, ;D

Ik zag dat je je primroos pop te koop hebt staan. Jammer dat je zo ver weg woont, anders was ik er haar zeker komen halen. :-\

Groetjes Marlies ;)

Rob S

Hoi Marlies,

Ja dat klopt, zij staat te koop. Maar het is geen primroos hoor. Ze heeft nog een grote grijze band over haar voorkant lopen. Maar ik zit te twijfelen of ik haar wel moet verkopen. Want als ik haar tegenover mijn bonte man zet krijg ik wel jongen die ik makkelijker verkoop dan wanneer ik mijn bonte man tegenover de lutino geparelde pop zet

kijk maar:

Vader: Bont split voor Witmasker {X2:Cinnamon} {X1:Gepareld} 
Moeder Witmasker Bont Gepareld 

Jonge man:
25.0 % Witmasker Bont Gepareld
25.0 % Witmasker Bont split voor {X1:Cinnamon} {X2:Gepareld}
25.0 % Bont Gepareld split voor Witmasker
25.0 % Bont split voor Witmasker {X1:Cinnamon} {X2:Gepareld}

Jonge pop:
25.0 % Witmasker Bont Gepareld
25.0 % Witmasker Bont Cinnamon
25.0 % Bont Gepareld split voor Witmasker
25.0 % Bont Cinnamon split voor Witmasker

OF:

Vader=Bont split voor Witmasker {X2:Cinnamon} {X1:Gepareld}
Moeder=Gepareld Lutino

Jonge man
25.0 % Gepareld split voor Witmasker Bont {X2:Lutino}
25.0 % Wildkleur split voor Witmasker Bont {X1:Cinnamon} {X2:Gepareld} {X2:Lutino}
25.0 % Gepareld split voor Bont {X2:Lutino}
25.0 % Wildkleur split voor Bont {X1:Cinnamon} {X2:Gepareld} {X2:Lutino}

Jonge pop
25.0 % Gepareld split voor Witmasker Bont
25.0 % Cinnamon split voor Witmasker Bont
25.0 % Gepareld split voor Bont
25.0 % Cinnamon split voor Bont

Groetjes Rob

Rianne

Hoi Rob,

ik zou het wel weten ;) Maar dan moet je de vogels nu al wel apart zetten.

Rob S

Ja ik weet het ook al, er waren al mensen die haar vanavond op zouden willen halen maar dat heb ik afgeblazen. Dus zij blijft lekker bij mij ;D! Maar hoezo moeten ze nu al apart?

Oja, ze heeft alleen geen staartveren meer. Laatst had ik haar overgeplaatst naar een kweekkooi, maar toen was ze me iets te snel af en had ik alleen nog haar staartveren in mn handen. Kan dat kwaad tijdens het kweken?

Groeten Rob

Rianne

Het lijkt mij dat hoe hechter het koppel is, hoe eerder ze zullen paren als je er een blok bij hangt. :)
Ik weet niet wanneer je er mee wilt kweken? Staartveren zijn met een paar weken wel weer aangegroeid.

Rob S

Als ik ze nu direct apart zou zetten komen ze in een kweekkooi waar een broedblok aan vastzit. En ze moeten nog gekoppeld worden, maar dat kan dus in die broedkooi.

Groetjes

Rianne

Als ze oud genoeg zijn en misschien wel broeds, kun je met een paar weken al eitjes hebben ;)

Rob S

Dat is snel, de bonte man is van zomer 2006. Dus die is nog vrij jong.

Groeten Rob

Rianne

Valkparkieten zijn broedrijp als ze een half jaar zijn. Hij zou 'het' in theorie dus al wel kunnen ;D Maar anders kun je de ingang van het blok toch dichtmaken?