19 april 2024, 07:22:57

Linda's parkietenbende

Gestart door XxLindaxX, 8 juli 2006, 21:03:15

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Sinds vanmiddag is mijn hobby weer uitgebreid.
Omdat ik graag wilde kweken met een parkietensoort en voor mijn valkjes de ruimte te klein is om voor alle 4 een partner te zoeken, heb ik een koppel grasparkieten bijgekocht.
(Als ik mijn eigen huis en tuin heb ga ik natuurlijk een grotere voliere bouwen waar ik ook voor mijn valkjes een leuke partner bij kan zetten. ;D)
In dit dagboek wil jullie op de hoogte houden van mijn valkjes en de toekomstige nestjes van mijn grasjes.

Voor de mensen die mijn valkjes en grasjes nog niet kennen zal ik ze even op een rijtje zetten

Elmo (lutino gepareld)


Coco (geparelde wildkleur)


Chico (gepareld bont)


Chipie (cinnamon witkop)  en Twinkie (albino)


Kiko (wildkleur) en Puk (bont geel/groen)


Kiko en Puk blijven de komende maanden nog appart zitten van de valkjes. Ze zijn al lekker en het kwetteren en inspecteren. De valkjes en grasjes kunnen elkaar via het raampje in de voliere zien.
Ik betrapte ze net al toen kiko op puk zijn rug zat ;D

Van chico dacht ik dus dat het misschien een vrouwtje was en misschien een koppel met coco, maar bij nader inzien heb ik het toch fout denk ik :-\
Mijn vader had al een broedblok in elkaar getimmerd en daar maakt chico gretig gebruik van. Alleen mag niemand in het broedblok, zelfs coco niet want daar blaast en pikt hij dan tegen. Soms jaagt chico ook chipie door de voliere. Ik denk toch dat er alleen maar testosteron heerst in de voliere. haha

Elmo is inmiddels weer door haar rui heen en houd vrolijk alles in de gaten. Ze is op vakantie geweest bij de buren toen wij op vakantie waren en was daar heel rustig.
Eenmaal thuis liet ze weer goed van zich horen. Helemaal blij dat wij er weer waren.
Ze vliegt ook bijna elke avond door de huiskamer en gaat dan graag op de gangdeur zitten om alles in de gaten te houden of komt bij je zitten.

Zodra ik weer wat nieuws heb zal ik het hier schrijven.

groetjes Linda

Quendi

Ow!! Wat is elmo mooi!!!  :o

XxLindaxX

Hoi Quendi,

Bedankt voor je berichtje  !


Vandaag heb ik een broedblok opgehangen bij Kiko en Puk.
Ze zijn nu beiden 1 jaar en tonen interesse in elkaar. Ze hebben al enige tijd bij elkaar gezeten met nog wat andere grasjes, dus heb ik er wel vertrouwen dat het allemaal wel goed komt.
Mijn valkjes vinden het erg interessant om door het raampje te kijken wat de grasjes aan het doen zijn, en omgekeerd ook.
Ik had een mooie grote wilgentak met daaraan allemaal kleine dunne takejes in de voliere gezet en die was binnen no time tot de grond toe gesloopt. Zelfs Elmo heeft haar takjes helemaal versnipperd. Echt grappig om te zien als ze daar zo mee bezig zijn. ;D
Een heerlijke douche met redelijk harde straal vinden ze heerlijk met het warme weer. Normaal zijn alleen chico en chipie van de partij, maar toen het van de week zo warm was wilde ze alle 4 zich van hun stof ontdoen en een beetje afkoelen.

groetjes Linda


XxLindaxX

Hallo allemaal,

We hebben er sinds een paar dagen weer een vogel bij.
Een tamme bonte postduif uit 2005 is zaterdag aan komen vliegen en heeft het hier erg naar zijn zin. Toen hij vandaag uit mijn hand aan het eten was heb ik de cijfers van zijn ringen opgenoemd zodat deze genoteerd konden worden.
Vervolgens hebben we de eigenaar kunnen bereiken, maar die geeft er volgens mij niet zo veel om want die zij dat ze er wel duizend hadden en geloofde volgens mij niet dat deze duif van hen was, terwijl hun telefoonnummer op de oranje ring stond, en het nummer op de blauwe ring matchte met hun telefoonnummer. De duif komt  dus uit overijssel en is in Geldrop blijven steken. Maar goed het is wel een mooie en tamme duif, maar hij poept heel ons tafelstel buiten onder en zit op de rand van de voliere mee te pikken bij mijn valken. Daarmee kan hij dus misschien wel ziektes enz. doorgeven aan mijn birdies.
Ik denk dat ik hem morgen probeer te vangen en dan bij een duiventil in de buurt los laat.
De eigenaar heeft de hele dag de kans gehad om iets te laten weten, want we hadden hen ons nummer gegeven.

Met de andere vogels gaat het prima. Alle valken hebben het naar hun zin en doorstaan de hitte goed. Gelukkig staat de voliere op een goede plek, zodat het niet te warm wordt. Alleen hebben ze grasjes in het binnenhok iets meer moeite met de hitte, maar die sproei ik dan een extra keer nat met water. Elmo heeft het wat dat betreft het best, want die zit lekker binnen in een koel huis.

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Vandaag had ik de tamme duif gevangen toen hij weer op mijn hand kwam zitten. Gisteravond zat ik in de tuin en kwam de duif tot 2 keer toe bij mij zitten.
Ik had hem naar een duiventil in de buurt gebracht waar hij meteen op de duiventil ging zitten.
Nu zit ik net aan de computer en nog geen half uur later is hij weer terug komen vliegen bij ons. Nou dat had dus geen zin ;D Vind het eigenlijk wel grappig, maar ja wij kunnen er niets mee. Kijk nog wel even af wat we er mee gaan doen.

groetjes Linda

Bello

Breng je de duif toch naar een duivenopvang in de buurt.
Daar worden ze verzorgd en als de eigenaar deze niet terug wilt zorgen deze mensen wel dat hij een andere eigenaar krijgt die WEL om duiven geeft.

Wij wonen aan de rand van een klein dorp en als er postduiven bij ons landen en niet meer weggaan vangen wij deze duiven en brengen deze zo snel mogelijk naar de duivenopvang. Kijk op deze site vooreen adres in de buurt.
www.npo.nl

Groetjes van de baasjes van Bello
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Anja

Hoi Linda,

Wat een mooie valkjes en grasjes heb je.
Ikzelf heb 2 lutino's en binnenkort komt er een witmasker bij.
Wat betreft de duif zou ik hem idd naar de opvang brengen.
Nou veel succes verder.

Groetjes Anja

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Het is weer even een tijdje geleden.
Inmiddels zitten de grasparkieten sinds een week bij de valken nadat ze 8 weken apart in quarantaine hebben gezeten.
Het gaat erg goed. Ze eten en slapen gezamenlijk en qua geluid gaat het af en toe tegen elkaar op. Het is echt grappig om ze allemaal te zien. Elke dag komen de valkjes en grasjes uit mijn handen eten, waarbij mijn handen eigenlijk te klein zijn. ;D
Elmo krijgt sinds een paar dagen geen zonnepitten meer in haar eten, want ze is een beetje dik. Die vreetzak eet alles wat je voor haar neus houdt. Als ze wij gaan eten gaat ze altijd net zo lang op en neer lopen op haar stokje tot ze ook iets krijgt. Over het algemeen krijgt ze alleen maar warme wortel, sla, rijst, pasta, brood, stukje meelkoek of een stukje ei. Voor de rest als ze los vliegt wil ze vaak proeven wat wij eten.
Elmo is een echte kroelkont geworden en wil zo vaak mogelijk gekroeld worden waarbij ik haar soms lekker kan knuffelen.

Hier nog wat recente foto's.
Zoals je ziet is coco al zijn parels bijna kwijt, en heeft chico ze nog allemaal. Twinkie is wel albino , maar heeft een heel lichte kaneel kleur over haar rug en vleugels. Chipie ziet er nog hetzelfde uit , maar is veel socialer naar mij toe geworden. Vind het samen met coco ook erg leuk om op mijn hoofd te zitten en met mijn haren te spelen.


ManjaV

Hoi Linda,

Leuk om te lezen over je valkjes en je grasjes :D ze zien er ook erg lief uit op de foto's!

Hoe is het met de duif afgelopen, ik ben reuze benieuwd ;D

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

XxLindaxX

Hoi Manja,

We hebben de duif een paar kilometer verderop losgelaten en toen is ie weggevlogen en hebben we hem niet meer terug gezien. We hebben overigens ook niets meer van de eigenaren gehoord, die nog iets zou laten weten. Vindt ik persoonlijk wel stom, want zij laten vele duiven geboren worden en ringen die vervolgens maar komen ze niet ophalen als mensen hun duiven gevonden hebben die niet terug gekeerd zijn.

groetjes linda

jolandaW

Hallo Linda,

Lieve valkjes en grasjes heb je hoor
Ikzelf heb ook grasjes bij de valken zitten en dat gaat bij mij ook goed alleen niet met de eieren die ze leggen.
En wat ik ook wel een leuke overeenkomst vond is de duif bij jou.
Sinds ongeveer 2 weken heb ik hier ook een duif die ik omdat hij niet meer kon vliegen een paar weken binnen had.
Hij komt iedere dag terug naar de kooi waar hij in gezeten heeft om te eten.
En staat de deur van het tuinhuisje dicht waar die kooi in staat blijft hij voor de deur zitten wachten tot ik de deur weer open zet.
Alleen is het bij mij geen tamme duif hoor en ik laat hem maar gaan zo ik heb er geen last van en vind het nog wel leuk ook
Maar ik wens je veel plezier met je valken en grasjes

groetjes Jolanda