28 maart 2024, 11:24:43

Help; Kopen handtam valkje

Gestart door *Petra*, 4 mei 2006, 09:30:42

« vorige - volgende »

*Petra*

Hoi iedereen,
Wij hebben een handtam valkje, Twiedie.
Graag willen we voor haar een lutino vriendje.
(Ik zeg haar, omdat ik DENK dat het een vrouwtje is, maar ???)
Nu heeft de kweker waar we ons valkje vorige week kochten,
nog een paar jonge lutino's. Daar zouden wij er graag eentje van reserveren. Wij willen het valkje pas als deze oud genoeg is, om het risico van overlijden zo klein mogelijk te maken. Onze twiedie krijgt nog twee maal daags een spuitje voeding bij. Hij eet wel ook zelf zaadjes. Maar nu komt het; Ik kan de lutino niet reserveren, want als ze hem/haar kan verkopen met drie voedingen, doet ze dat, als de vraag er is. Wat is nu wijsheid?
Afwachten of er toch eentje overblijft, die ze niet eerder kan verkopen? En op die manier toch de leeftijd van zeven weken bereikt OF een andere kweker zoeken met tamme valkjes? Dat zal ook niet meevallen, want ik heb hier ook al een advertentie geplaatst, maar nog geen reacties op gehad. Ik zelf wacht liever iets langer, om dan een valkje te kopen, wat zeker overleeft!!
Wat moet ik doen? Peetie   

 


Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !

Riny

4 mei 2006, 09:39:52 #1 Last Edit: 5 mei 2006, 02:51:49 by Riny
Hoy Peetie
Waar woon jij?
En om je vraag te beantwoorden,ik zou zeker wachten .
Het broedseizoen is in volle gang,er komen nog valkjes genoeg.
Ik zou het risico niet nemen.
Groetjes Riny :D

Coco en Chantal

Ik heb je een berichtje gestuurd.
maar vind het een slechte zaak van zo'n kweker die niet kan wachten tot verkopen tot ze zelfstandig zijn.

Ik heb op dit moment nog 4 lutino's , 2 daarvan zijn gereserveerd en mogen pas weg als ze zelfstandig zijn.
Dus mocht je interesse hebben.... ik heb er nog 2 ;)

Groetjes Chantal
Groetjes Chantal en de valkjes


Sanna

Hoi Peetie,

Ik vind het erg onsympathiek overkomen dat de kweker zijn vogels zo snel mogelijk deur uit wil werken, zelfs al krijgt hij de garantie dat jij die vogel zeker zult kopen wanneer die oud genoeg is. Ik zelf zou bij zo'n kweker niets willen kopen; het lijkt hem niet om de vogels maar om het geld te gaan >:(. Wat Riny zegt, het broedseizoen is nog maar net begonnen. Ik denk dat je je advertentie net iets te vroeg hebt gezet ;). Vogels worden echt niet handtammer als ze met een spuitje zijn grootgebracht, het ligt er helemaal aan hoeveel je met de vogel bezig bent wanneer die eenmaal bij jou thuis is. Een vogeltje dat door zijn ouders is grootgebracht is net zo tam en bovendien nog veel gezonder ook omdat hij van zijn ouders nog veel antistoffen en andere belangrijke dingen meekrijgt die niet in pap zitten. Zo te zien heb je al een aanbieding gehad, maar als dat te ver voor je is moet je anders eens in de dagboeken gaan rondkijken, wie van de kwekers bij jou in de buurt woont. Ongetwijfeld heeft iemand wel een lieve tamme lutino voor je zitten.

Succes!

Groetjes, Sanna

ziralioness

Voor die kweker heb ik geen goed woord over, ik zou daar maar geen vogel kopen....  >:(  Duidelijk geval van snel geld opstrijken!

Gewoon bij een ander kopen, die wél normaal met zijn vogeltjes omgaat...!

Ik weet trouwens niet waar je woont?

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

*Petra*

Hoi lieve valkliefhebbers,

ik woon zelf in Schijndel, en heb voor morgen al een afspraak staan om naar lutino's te komen kijken bij chantal.
Ik woon zelf in Schijndel, dus de afstand is goed te doen!
Vindt het jammer dat er ook zulke kwekers zijn, maar heb er ook geen goed gevoel bij, om op haar vogels te wachten.
Ik hoop dat onze Twiedie er wel goed doorkomt, hij/zij eet al wel zelfstandig maar krijgt smorgens nog 1 en savonds nog 2 spuitjes pap. De lutino zou ik 3 keer moeten voeden en in een aquarium zetten, nou, dat lijkt me zeker veeeeeels te jong om mee te nemen. Bedankt voor alle reacties, wat een geweldig forum!!
Peetie x
   



Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !

Sanna

Aquarium he? Noemt die kweker zichzelf 'Vienna'??

Lin

Vroeg die ook niet heel veel voor een valkje? of ben ik in de war?

ik zou ook wachten totdat het zelfstandig is. Dan kan het tenminste niet meer mis gaan bij je.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Die Vienna heeft constant jonge valkjes, volgens mij is het daar net een legbatterij. Hoe ze verder met de valkjes omgaan weet ik niet, daar kan ik niks van zeggen.

*Petra*

Inderdaag vienna, en het valkje koste 55 euro.
Hij/zij is wel echt best tam.
Maar volgens mij zaten er wel heel veel bij elkaar in een kooi.
Ze stopte het valkje in een doos zonder iets van "gedag"te zeggen.
Dat viel me ook op. Ze heeft het beestje toch lang met de hand gevoed! Ach, ik ben blij met mijn valkje hoor, maar vindt het ook niet DE manier, dus voor mijn 2e valkje heb ik een veeeel beter adres!!
Groetjes Peetie.   


Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !

Sanna

Alsjeblief jongens: ga NOOIT meer met Vienna in zee. Ik was er al bang voor toen ik je verhaal verder las. Zij is echt een broodkweker. Een aantal van jullie kennen het verhaal van mijn Pepper misschien al wel. Mijn eerste valkje, ik natuurlijk nog helemaal geen ervaring en natuurlijk helemaal ingepalmd door het idee dat een handopfok valkje veel tammer zou zijn dan een ander valkje (NIKS VAN WAAR WEET IK NU!). En als handopfok door een leek zo gevaarlijk was, dan zou de kweker dat toch niet doen? Die gaat toch geen onnodige risico's nemen           ? Hoe moeilijk kon het zijn?? ::) € 50 kostte het me. Ik kreeg netjes een mailtje toen het eitje uitgekomen was. En nu maar aftellen. Af en toe kreeg ik een fotootje. Tot de dag dat ik Pepper kwam halen. Zat daar een ontzettend klein wurm helemaal alleen in een aquarium-bakje, veertjes zagen er verschrikkelijk uit. Nu weet ik dat Pepper gewoon geplukt was, en dat is helemaal niet erg want dat doen zo veel vogels, maar dat weigerde ze toe te geven. Bleef bij hoog en laag beweren dat al haar babie-vogeltjes er zo uitzagen. Ik, goedgelovige nieuweling ging er natuurlijk van uit dat ik niet bedonderd werd. Maar ze was wel klein hoor. Toen ik trots foto's van mijn 5 weken oude valkje op het forum plaatste kreeg ik een regen van reacties: of ik wel zeker wist dat ze 5 weken oud was. Niemand schatte haar nl. ouder dan 3 weken. En achteraf denk ik dat iedereen gelijk heeft gehad. Mijn Peppertje was nl. het op een na laatste valkje dat er opgehaald werd, er zat er nog 1 bij mama in het broedhok. En die moest ook diezelfde week nog vertrekken :o. Ze vroeg of ik die niet ook wilde hebben of dat ik er iemand voor wist, ze ging nl. eind die week op vakantie. Als ik toen de ervaring had gehad die ik nu heb had ik daar een hoop heisa gemaakt en was ik zonder vogel vertrokken!! Ga dan niet kweken als het zo krap op je vakantie valt, maar laat daar niet de vogels de dupe van worden. Ze heeft me 1 keer voor gedaan hoe je de pap maakt en hoe je moet voeren, maar het voeren lukte helemaal niet want Pepper had helemaal geen honger op dat moment. Ik heb haar nog zo'n twee weken thuis in het aquariumbakje gehouden, totdat ze genoeg veertjes op haar lijfje had om zichzelf warm te houden. Gelukkig was het zomer en in die tijd lekker warm buiten. Het heeft me 5 weken gekost om Pepper van de pap af te krijgen, ze was gewoon nog veel te klein. Een wonder dat er niks is misgegaan met voeren. Wel heeft Pepper er een stoornis aan overgehouden: ze kon niet met vogels opschieten. Wat wil je, vanaf een week of twee helemaal alleen in een aquariumbakje gehouden worden leert je niet echt met andere vogels omgaan. Ze zat liever bij mij, ik was haar maatje maar dan ook alleen ik. Mijn ouders werden geduld, maar knuffelen ho maar. Helaas is Pepper een paar weken geleden overleden aan een schimmel infectie :'(

De reden waarom ik niet zo veel scrupules heb om dit verhaal hier neer te zetten is dat Vienna zelf het contact verbroken heeft. Ze had een vraag hier op het forum geplaatst over haar 10 albino handopfok jongen waarvan de een na de ander overleed (ze kreeg wel vaker van ander mensen jonge vogels die zij verder met handopfok deed en dan verkocht, dit zullen vast jongen van meerdere nesten geweest zijn). Ze werd hier door iedereen heel vriendelijk en bezorgd te woord gestaan en ze kreeg veel raad en advies, maar 1 ding... ze weigerde pertinent sectie te laten doen. En dat terwijl ze ook een grijze roodstaart heeft waar ze gek op is :o. Ze werd zelfs kwaad dat iedereen haar vroeg of ze niet gewoon op 1 vogel sectie wilde laten doen zodat ze wist waar ze aan overleden waren; iedereen op het forum dacht zeker dat hij zelf dierenarts was dat ze maar die raad bleven geven. Toen ik haar (we hadden toen nog een goed mail-contact) probeerde uit te leggen dat het niet zo bedoeld was en dat het gewoon bezorgdheid van iedereen was en dat het misschien toch wel verstandig was om er achter te komen waar de vogels toch aan stierven (ik geloof dat er toen nog 3 over waren) heeft ze gewoon plompverloren het contact verbroken. Ik heb nooit meer antwoord van haar gehad. Nou, toen was het voor mij ook duidelijk dat al mijn twijfels die ondertussen ontstaan waren terecht waren en had ik verder ook geen behoefte aan contact meer.

Ondertussen ben ik 3 jaar verder en heb heel veel geleerd. En als ik aan het verhaal terugdenk hoe ik aan Pepper gekomen ben wordt ik alleen maar heel verdrietig. Pepper is bij mij goed terecht gekomen, ik denk dat ze een heel gelukkig leven heeft gehad, ondanks haar kuren. Maar hoeveel van die vogeltjes zijn net zo goed terecht gekomen??? Mensen wordt gelokt met het verhaal dat een handopfok valkje heel tam is, maar wacht maar af wanneer het van de pap af is. Dán komt het er op aan. Als je dan niet meer zo veel aandacht aan je nieuwe vriendje besteedt zal hij heel snel van je vervreemden.

Ik ben heel blij dat jij een beter adres voor je tweede valkje hebt Peetie. En ik ben ook heel blij dat er zo snel een tweede bij zal komen. Des te minder kans dat het net zo'n eenling wordt als Pepper was. Heel veel succes met je valkjes verder he?

Groetjes, Sanna

*Petra*

Tjee, wat een verhaal zeg!
Er zat inderdaad een grijze roodstaart in een kooi daar.
Ja, als ik dat van te voren geweten had... maar ja.
Ze zet de valkjes op marktplaats met een supermooi verhaaltje waarin ALLES staat wat je wilt horen!!
"Ik ben een tam valkje, hou van kroelen, pik nooit, wie wil mij?"
Een heel leuke foto erbij, wat hij misschien niet eens was, want daar twijfel ik nu ook aan, maar ja.
Het belangrijkste voor mij is nu dat Twiedie erdoor komt, en dat hij lief is. (Van kroelen houdt hij nog helemaal niet zo.) Mijn partner was hem ook mee op wezen halen, en die had al meteen niet zo'n goed gevoel erbij, maar ja, de kinderen zijn erbij, dolenthousiast. Je rijdt een 60 km enkele reis of zoiets, dan wil je ook heel graag meenemen, waar je voor kwam..
Nou, sneu voor je dat Pepper nog zo jong gestorven is, maar bedankt voor je verhaal. Groetjes Peetie.
p.s. morgen gaan we bij Chantal kijken, ik ben zo benieuwd, heb al zo'n mooie foto's van haar valkjes gezien..     
     
   


Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !

Sanna

Hoi Peetie,

Succes vandaag bij Chantal. Ik weet zeker dat je je daar veel beter bij zult voelen. Over Twiedie hoef je je nog geen zorgen te maken hoor. De kroelfactor komt nog wel, hij zal nog wel erg jong zijn. Als jullie maar gewoon intensief met hem bezig blijven wordt hij vanzelf aanhankelijk. De pap moet je alleen heel langzaam afbouwen hoor. En ondertussen moet je hem goed in de gaten blijven houden of hij genoeg zaadjes zelf eet. Want pap vinden ze een stuk makkelijker en het geluid dat ze kunnen maken wanneer ze nog een papvoeding willen terwijl jij ze er vanaf wil krijgen is echt hartverscheurend. Maar als je ze er te snel afhaalt kan het weer zijn dat ze zelf nog niet genoeg eten. Dus je moet hem dan goed in de gaten houden en het liefst wegen om te zien of hij niet afvalt in de loop van de dag.

Groetjes, Sanna

Rianne

Hoi Sanna,

goed dat je je verhaal hier hebt neergezet. Hopelijk zullen er een hoop mensen zijn die het zullen lezen, en zich nu wel 2 keer bedenken voor ze daar een valkje kopen. Ik vind het schandalig, zoals zij te werk gaat.

*Petra*

Het is inderdaad, als ik de pap aan het maken ben, een hartverscheurend geluid wat ons valkje maakt. Dan lijkt het of hij er noooooit mee zal stoppen. Of hij echt nooit zonder pap zal kunnen.  En om het zekere voor het onzekere te nemen, geef ik hem maar, zoveel als hij wil. Dat betekent dan 1 spuitje vroeg en 2 spuitjes later. Maar bedankt voor het advies om hem eens te wegen om te controleren of hij vóór de papvoeding van s'avonds, niet afgevallen is in vergelijking met s'morgens na de pap.
Groetjes Peetie 


Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !