28 maart 2024, 12:35:17

Baytrill of doxycicline??

Gestart door *Esther*, 1 mei 2006, 19:55:10

« vorige - volgende »

*Esther*

Hoi
Ik heb zelf de papegaaienziekte gekregen van mijn vogels. Het duurde even voor de huisarts er achter was, doordat de bloedtest lang op zich liet wachten. Intussen had ik al een kuur voor longontsteking gekregen (door een rontgenfoto) waar ik wel van opknapte. Na van de schrik bekomen te zijn kreeg ik alsnog het telefoontje dat ik de pgz heb :'( :(
Maar doordat ik me er niet meer ziek van voel valt voor mij nu de heftigheid mee. (Na die eerste 1,5 week dan)
Mijn kinderen zijn nu uit voorzorg aan een kuur omdat die beide ook ziek zijn geweest met dezelfde soort klachten. Maar zij knapten zelf weer op.
Hierover hebben we nu thuis en discussie.
Gelukkig zijn de vogels al verhuisd naar de blokhut maar dat maakt de discussie niet minder.
De vogels zetten de gezondheid van mijn gezin in gevaar.
Wat doe ik hiermee?
Want ook al zijn de vogels straks weer beter niemand garandeert dat dit niet weer gebeurd.
Ik wil ook niet zomaar de vogels weer weg doen. Daar vind ik de hobby veel te leuk voor.

En uiteindelijk de vraag voor dit topic :-[ ;D
Ik dacht dat ik voor de vogels doxy zou krijgen maar ik kreeg Baytrill. (van dr Feld, assistent)
Wat zijn jullie ervaringen en wat raden jullie mij aan?

gr Esther

trienke

ik weet het niet, maar in ieder geval wens ik jullie beterschap en sterkte met de vogels

Groetjes Trienke

Mariska

Hoi Esther,

Ik begreep pas van Karin dat Baytrill erg allround is en dat zij dat ook het liefst gebruikt.
Maar in geval van ppz weet ik niet wat het beste is.
Zelf heb ik wel alle vertrouwen in Feld dus het zal vast wel goed zijn ;)

In ieder geval veel sterkte voor jou, je gezin en je vogels.

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

*Esther*

Bedankt voor het reageren.
ik begreep dat ook van Karin en Baytrill. ;)
Wat ik niet snap is dat Doxy specifieker is voor pgz en dat is toch echt wat mijn vogels hebben anders had ik het ook niet  :-\
Ik zal dr Feld morgen proberen te beel wat de argumenten zijn.
gr Esther

Inger m

Hoi,
Heel vervelende situatie. Persoonlijk zou ik wat betreft de AB ook even informatie inwinnen bij andere vogeldierenartsen. Ik heb net als Bonny negatieve ervaringen met de opname van baytril via drinkwater, terwijl het zo belangrijk is dat ze het binnenkrijgen. Voor papegaaienziekte schijnen beide geschikt te zijn, maar Doxy is specifieker. Het moet overigens een vrij lange periode worden gegeven. Gezien de situatie is het mogelijk ook verstandig om in overleg met een vogeldierenarts de vogels nogmaals testen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Caroline

Ik ben een leek op het gebied van PGZ en de medicijnen er voor maar vroeg me wel af, kan het niet zijn dat je de ziekte ergens anders hebt opgelopen??

Of heb je ook zieke vogels zitten?? Heb je één van de vogels al laten testen op PGZ??

Dit maak ik namelijk helemaal niet op uit je verhaal. Alleen dat je zelf en misschien de kids PGZ hebben. En zeker omdat je zelf er al een tjdje mee loopt. Ben je niet bij een handelaar geweest waar je het op kan hebben gelopen??

MIsschien slaat het allemaal nergens op hoor, ik zei al, ik heb geen ervaring ermee, gelukkig.

In ieder geval heel veel sterkte en beterschap.

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

*Esther*

Hoi
Ik heb drFeld(Annie dus) gebeld, zij zegt dat ze contact heeft gehad met dr Feld hierover. Ze schoot gelijk in de verdediging (ik ben ook redelijk direkt en mijn woordkeus zou soms wat genuanceerder kunnen)
Ze zei dat doxy lastiger is om te geven omdat dat in poeder vorm is. En nog een stuk meer bitter van smaak dan Baytrill.
Ze weet dat ik het zelf heb.
Ik zou het zelf bij een handelaar opgelopen kunnen hebben maar ik kan het niet overdragen op mijn vogels en daar zijn er 3 in korte tijd overleden. Het zou misschien zelfs van een tam valkje gekomen kunnen zijn. Die was al niet zo jong meer, ik had haar overgenomen van iemand die het vogeltje niet meer wilde. Die zat niet zo lekker in het verenpak.
Ik heb nog geen vogel laten testen omdat daar inprincipe geen reden voor was. De  eerste 2 die overleden zijn waren nog niet in contact geweest met de anderen (andere ruimte).
En caroline het slaat wel ergens op hoor jouw verhaal!
In Dronten is een dierenarts die zelf ook vogels heeft. Die heeft al eerder AB voorgeschreven maar ik weet niet meer wat dat was.
Oja in de bek geven is voor mij geen optie. Dit heb ik geprobeerd met de wormenkuur maar ik krijg geen druppel bij ze naar binnen  :-\
En niet onbelangrijk wat kost een test bij een vogel? Bloedafname en de test zelf?
Ik heb wel een of meerdere die er van verdenk pgz te hebben maar ze zijn goed in het verbergen!
En ik vind kritische vragen niet erg hoor, zolang ze maar opbouwend bedoelt zijn en niet veroordelend. ;)
gr Esther

Karin

Ze kunnen ook testen met ontlasting. Is niet 100 % nauwkeurig, maar ik denk dat ik daar voor zou kiezen als dat nodig was. Scheelt veel stress. Op de website van DAP de Toren in Drachten staat daar iets over ( zie bij dierenartsen ). Baytril wordt vrij goed opgenomen met water. Meestal is de dosis vrij hoog in het water ( 1 ml van Baytril 2,5 % per 100 ml water ) en daarom krijgen ze toch genoeg binnen. Eventueel aanzoeten met druivensuiker en zolang ze de baytril krijgen géén vochthoudend eten geven ( fruit, groente ).

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

*Esther*

Citaat1 ml van Baytril 2,5 % per 100 ml water

Ik heb gekregen, Baytrill 10%
5ml op 1 liter water.
dat is een andere verhouding, of reken ik zo verkeerd?
gr Esther

Karin

Ja, als ik ff snel uitreken 2 x zo sterk, maar dat is niet erg. Baytril is veilig wat betreft overdoseren en waarschijnlijk hebben hun een hogere dosis genomen i.v.m. papegaaienziekte. De dosis is niet altijd het zelfde bij alle afwijkingen. Als je bijv bij doxycycline bij de mens kijkt is bijv, de dosis voor ziekte van lyme 3 x hoger dan bij een druiper  ;D ;D ;D Niet dat ik daar ervaring mee heb hoor  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mariska

Citaat van: Karin op  2 mei 2006, 20:34:41
Als je bijv bij doxycycline bij de mens kijkt is bijv, de dosis voor ziekte van lyme 3 x hoger dan bij een druiper ;D ;D ;D Niet dat ik daar ervaring mee heb hoor ::)

Groetjes, Karin.


Leuk voorbeeld ;D ;D ;D

Ik kreeg voor de kanarie met brochitis 2,5% 0,1 ml op 25 ml water.
Dus dat is inderdaad steeds anders.
Gelukkig is het veilig met overdoseren en het lijkt er dan ook op dat Feld ook bewust een hoge dosering heeft voorgeschreven.

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

*Esther*

Des te beter!!!
Er gaat ook heel wat druivensuiker bij in ;D

CitaatAls je bijv bij doxycycline bij de mens kijkt is bijv, de dosis voor ziekte van lyme 3 x hoger dan bij een druiper    Niet dat ik daar ervaring mee heb hoor
Groetjes, Karin.


Nou weet ik zeker dat 'ik' daar ook geen last van zal krijgen...... ;)

Ik dacht alleen dat geslachtsziekten de andere vorm van chlamydia ... is en niet, de pgz vorm=chlamydia psitacose

gr Esther

Caroline

 :o ??? ???  ;D

Nogmaals heel veel sterkte!!

Wel een griezelig idee hè, dat je niet weet waar je het hebt opgelopen.

Zijn je kids nog wel PGZ vrij??

Groetjes van Caroline  :)

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Mariska

Hoi Esther,

Ik deed er flink wat honing bij ;D
Vond de kanarie nog lekker ook.

Ik heb een tijdje terug bloed laten afnemen om te testen op PGZ.
Ik vol spanning wachten.
Krijg ik 2 weken later een telefoontje van de huisarts dat ze zich bij het lab vergist hadden in het soort chlamydia ::)
Nu wist ik in ieder geval dat ik geen clamydia geslachtsziekte heb ;D
Mijn huisarts had er nog wel met koeienletters papegaaienziekte op gezet.
Lekker bijdehand he?!

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

*Esther*

Hahaha Mariska dat is ook een stunt ;D
Wel toevallig, want ik had op het bloedafname formulier Chlamydia Psitacose zien staan(pgz)
Dat heb ik nog even aangezet met een fluoriserende stift om het extra te benadrukken!
Heb je daarna opnieuw moeten prikken?
gr Esther