28 maart 2024, 14:30:21

Help een jonkie...

Gestart door yentl, 27 juni 2003, 22:11:42

« vorige - volgende »

yentl

Hoi, die nest daar, die heel goed ging, is helaas wat geminderd. Er is al weer 1 kleintje dood, 3 leven er nog, maar raad eens wat ik daarnet op de BODEM VAN DE VOLIERE vond!  :'( jah, het kleintje van 22 juni geboren. Het leeft nog, ik heb het terug onder Sparkel gelegd, maar ik ga nu in de gaten houden wat ze ermee doen. Moet ik hem binnen zetten? en hoe moet ik hem dan eten geven? ...of is hij daar te zwak voor ofzo, zou het diertje mss zijn nekje hebben gebroken...

radeloos...

help please!
groetjes yent'l

Tara

Hoi Yent'l

Wat sneu joh, dat ze dit doen!  >:(.

Dat jonkie is amper 5 dagen, daar kun je nie veel aandoen hoor, je kan het proberen, het is nu toch vakantie om met handopfok groot te brengen. Alleen heb je erg veel kans dat hij het niet haalt hoor. Je moet echt heel veel voor 'm klaar staan dan, zodra de krop leeg is, moet je 'm eten geven. Hij zal altijd wat zwakker zijn, maar als je erin gelooft, kan het wel, Paul heeft een valk die van dag 2 is grootgebracht. Maar als de ouders het blijven verzorgen zou ik het gewoon laten zitten. Laten we maar hopen dat het zijn nekje niet heeft gebroken, dan zal het zeker niet lang meer leven :(.
Groetjes, Tara

yentl

Ik geloof er wel in, maar de krop is allang leeg, en ik heb geen geschikt spuitje  :o help!!! wat kan ik nu nog doen??
ik denk toch dat ik het antwoord al kan verwachten...

demi

hoi yentl

is er geen dierenarts in de buurt die hebben vast wel een spuitje!

veel s6 diana w

Valerkiet

Je buigt een lepel langs de 2 kanten!
dat kan het nog helpen :'(

yentl

Hoi iedereen,
ik heb hem kunnen voeren! Zo:

We hebben hem eivoer gegeven, het helemaal plat gedaan (tot vocht). Dan hebben we het bekje open gehouden en stilletjes het eten eringedaan, z'n kropje zit nu terug vol.

maar nu, alles over handopfok dat ik moet weten, weet ik dus NIET, moet je dat beest ' s nachts ook voeren, hoeveel keer moet hij eten krijgen, hoe hoog moet de lamp hangen die warmte uitstraalt?????

Een heleboel vraagjes, kennen jullie wat van handopfok?
Ik zou er graag heel veel over weten, ik weet totaal niet hoe het moet!

groetjes Yent'l

Tara

Hoi Yent'l,

je zal altijd paraat moeten staan voor je kleine, zeker omdat hij nu zo klein is moet je hem 's nachts ook voeren. Om de 2 uur zou je het best doen, zorg er wel voor dat zijn krop leeg is. Je kan wat eivoer mengen met handopfokvoer en heet water erover en dan mengen tot het een papje is. Dan laten afkoelen tot 39 graden en dan mag je het voeren.

Veel succes, groetjes, Tara

yentl

28 juni 2003, 01:07:07 #7 Last Edit: 28 juni 2003, 01:10:18 by yentl
??? wow ??? mijn grootvader heeft gebeld en die zij dat ik het 's nachts niet moest voeren, maar moet dat echt zo warm zijn enzow??? En wat bedoelen jullie nu toch met "handopfokvoer"??? Ik kan hem voorlopig alleen maar eivoer blijven geven. Mijn moeder en vader zijn morgen weg, dus dan kom ik al in de problemen, en mijn bompa is op reis... (de vogelgrootbrenger in de familie  ::)).
O ja, we houden hem warm met een infarode lamp. Hoeveel keer moet ik hem dan 's nachts voeren en op welke uren, en wat als het niet mag... :'( ooooo waarom kunnen mijn valken nu niet gewoon voor hun kleintjes zorgen?

groetjes Yent'l

yentl

Nog een spoedvraagje, hoeveel ml per keer moet die kleine krijgen, als het kan ga ik morgen zo snel mogelijk naar 't dierenwinkeltje voor handopfokvoer(of bedoelen jullie gewoon zaadmengeling zoals alle valken krijgen, nee toch, hé) als het valkje dan toch nog leeft... na al wat ik voor hem heb kunnen doen. Hij gaat nog wel op z'n achterpootjes staan als hij me hoort, maar meestal als ik kom kijken ligt hij gewoon, hij rilt soms wel eens, maar niet altijd, en wat ook opvalt is dat zijn buikje nogal donkerrood is, dit is al vanaf dat ik hem vond. Hij houdt zich erg sterk.

groetjes Yent'l

Paul

Hoi Yentl,
Als de krop echt leeg is mag je hem zonder meer voeren en de eerste twee weken doen de ouders dat ook s'nachts heb ik begrepen.
Zoals Tara al zei zal dat in het begin om de twee uur zijn.
Handopfok voer ken ik van 3 merken.
Cede , Nutribird en Kaytee.
Als je hem warm houd ik denk op lichaamstemperatuur van de valkjes dan zal dat voldoende zijn, te heet is ook niet goed.
Ik denk dat je dezelfde temperatuur als wat Tara voor het voer aangaf kan aanhouden dus 39 graden.
Je ziet vanzelf wel aan de reatie van het jong of ie het lekker vind.
Met alleen eivoer red ie het niet hoor dus ik zou maar zo snel mogelijk handopfokvoer gaan kopen en een spuitje kan je gewoon bij de aphotheek halen.

Veel succes en groetjes, Paul

yentl

Oké, we hebben nog een spuitje, maar jullie bedoelen toch zo'n gewoon spuitje hè? Daarmee geef ik hem ook te eten, morgen ga ik met de fiets naar het dierenwinkeltje en dan heb ik makkelijk op een uurtje handopfokvoer, nu nog hopen dat hij de nacht doorkomt, dat arme ding. Ik mag hem in ieder geval verzorgen 's nachts. We zullen zien wat er van komt, er is nog alle hoop, ik ben echt blij dat ik hem heb gevonden, maar het moet wel juist nu zijn als grootvader in Oostenrijk zit, die had me heel goed kunnen helpen, hij heeft al vele jonge vogels grootgebracht.

groetjes Yent'l

Paul

Hoi Yentl,
Met alleen eivoer zal ie het ook wel even redden maar er zitten toch niet genoeg stoffen in om hem goed op te laten groeien maar voor nood vind ik het een goed idee.
En we bedoelen inderdaad een gewoon spuitje maar dan zonder naald he.
Je spuit hem dan het voer een beetje in zijn snavel en dan slikt ie vanzelf en kan je het volgende erin spuiten.
Ik hoop echt dat het je lukt en als dank krijg je een super tamme valk terug :-)

Groetjes, Paul

Marianne

Hoi Yentl,

Wat een vervelend bericht zeg.
Ben je goed de nacht doorgekomen ?
Heel veel sterkte met je valkje.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

yentl

Nee, sorry, het is hard om te zeggen, maar hij heeft het niet gehaald. Ik wou hem om 2 uur eten geven, en ik kon kiezen om op de zetel te slapen of in m'n bed, ik heb ff de zetel uitgeprobeerd maar dat ging niet echt heel erg, zo hard, smal, ... noem maar op, 'k ben dus in mijn bed gekropen en ik heb gevochten om mezelf wakker te houden, maar... je kan het al raden...

Ik heb door liggen snurken tot 7 uur >:(! Ik dacht meteen aan die kleine en het zou een wonder zijn als hij nog zou leven, maar hij is niet aan de honger gestorven, of misschien wel door nog een andere reden, maar zijn krop zat nog vol!!!

Ik denk dat hij hetgene wij hem gaven nog niet goed kon verteren, we moesten dat echt pletten en er veel water bijdoen zodat het bijna helemaal vloeistof werd, dus misschien had die kleine wel meer water binnen dan eten, ik weet het niet, we hebben ook water opgewarmd met de waterkoker en laten afkoelen zoals Tara zei. Dat kleintje is het natuurlijk niet gewoon van zoiets vochtigs te verteren tegenover hetgene wat de andere valkjes binnenkrijgen van de ouders, volgens mij was zijn spijsverteringsstelsel daar te zwak voor.

 :'( :'( :'( ik heb dan maar meteen de infarode lamp (mijn grootvader gebruikte die ook altijd voor zijn kuikens en zijn duiven, die hij nu nog heeft zitten) uitgedaan.

Het klinkt raar, maar langs de andere kant was ik ook wel wat opgelucht dat hij dood was, want het was al zo'n zware karwei, en vandaag, als hij nog zou leven dan, zou ik er alleen voor staan. En alleen zo'n klein ding eten inspuiten is niet simpel. Ik had dan ook handopfokvoer gaan halen in de dierenwinkel, wie weet doe ik dat toch maar als we er nog eens heen gaan, want wat er nog allemaal met die andere kan gebeuren.

'k Denk dat Breezer die kleine eruit heeft geschopt, de kleintjes die dood zijn gegaan lagen tenslotte onder hem, niet dat ik die valk nu al mag beschuldigen, maar Plukkie en Sparkel heb ik altijd al hun kleintjes zien verzorgen, zeker Sparkel geeft hen tijdig eten. Of misschien hebben Spark & Breez in de nestkast gevochten zodat er eentje uitbelande ofzo??? Ik weet het nog altijd niet...

Ik heb zoveel geprobeerd: ik heb hem terug in de nestkast gezet, een tijdje gewacht, geen valk heeft ook maar gereageerd op die kleine, ik heb 'm in de andere nestkast gezet en Kyra erbij gezet, ik heb de Flup erbij gezet,... tenslotte kwamen we dan toch maar aan bij de infarode lamp, maar ik denk toch nog steeds dat ons spuitje te klein was.

We hebben ook geprobeerd hem zonder spuit wat van dat eivoerspul (plat) te geven, maar of het iets had geholpen, het ging alleen als we dat met die spuit deden (bijna helemaal vloeistof), hij slok nogal amai. We konden ook niet anders, want als er brokken inzaten spoot dat spuitje heel hard en zou er iets in z'n keel kunnen blijven steken.

groetjes Yent'l


demi

hoi yentl

veel sterkte!

diana