29 maart 2024, 02:54:50

Tam maken

Gestart door Aike, 23 augustus 2002, 18:27:11

« vorige - volgende »

Aike

beste Angelique en Peter ik krijg over 3 of 4 weken mijn eigen vogel om tam te maken:)
ik dacht aan een valkparkiet on mee te beginnen maar daar tweifel ik nog aan,want een valkparkiet is lief maar best groot.dus mijn vraag was:met welk soort vogel kan ik het best beginnen(ik dacht zelf als ik een valk niet mag aan een grasparkiet)ik hoop op een antwoord.

Peter

Hallo Aike,

Je kunt valkparkiet of een grasparkiet vaak bij een kweker al tam kopen. Je hebt dan een jonge vogel. Een grasparkiet is zoals je weet veel kleiner, ook maakt een grasparkiet veel minder geluid. Met veel geduld en geluk kunnen ze allebei ooit gaan praten, maar je moet er niet vanuit gaan dat ze gaan praten. Voor een grasparkiet kun je alles wat kleiner kopen dus goedkoper, een kleiner kooi en speeltjes. Voor de rest kunnen veel op onze website lezen. Bijvoorbeeld over aanschaf of over tammaken. Kun je bepaalde onderwerpen niet vinden dan kun ook een zoekopdracht op elke pagina doen. Waarschijnlijk vindt je dan wat je zocht.

Veel succes!
Peter

wing kan

Hey, ik wil graag weten hoe ik m'n valkparkiet tam moet maken. Hij kan alleen tot nu toe keihard krijsen en eventjes op m'n hand laten lopen. Ow ja en over z'n kop laten aaien. Maar ik wil weten dat tie zo tam word dat tie me achternaloopt. Ik hoop dat ik hierop antwoord krijg. :)

Peter

Hallo Wing,

Gewoon met veel geduld maar of ze nu echt achterna gaan lopen dat weten we niet. Bij ons hebben we drie super tamme valkjes die zijn absoluut niet bang voor mensen en vinden alles best wat er gebeurt maar achterna lopen doen ze niet.

Veel succes!
Peter

linda

28 augustus 2002, 03:01:17 #4 Last Edit: 28 augustus 2002, 03:02:11 by linda

gewoon heel veel met hem bezig zijn denk ik .Onze pico gaat met mij het hele huis door .Die gaat mee de bedden opmaken en dan zie je hem genieten als hij over het malse dekbed mag lopen .In de badkamer weet hij dat als ik de kraan open zet hij er van mag drinken en zich wassen als hij zin heeft .Na het badje blaas ik hem ff droog met de haardroger, als hij echt heel nat is , want anders is het bibberen.Ik denk dat als je alles maar heel dikwijls herhaalt hij het heel vlug leert.Ook als ik in een andere kamer ben dan roep ik hem en komt hij naar me toe want heel graag alleen zijn ze niet die valkjes .En ze leren snel hoor , gewoon door herhaling .Ik hoop dat je hier wat aan hebt .groetjes linda en pico

sannecoenders@hotm


Ik heb nu ong. 7 weken een valk en na lang wachten is hij eindelijk tam  ;D
Een goede manier om hem tam te krijgen (Zo heb ik Diddel tam gekregen) is: Hem/haar in de kooi uit je hand lekkere dingen te laten eten, En heel veel met hem/haar te praten.
(Nu is Diddel altijd blij als hij zijn kooi uitmag, maar ook als hij zijn kooi weer in moet)

Groetjes Sanne en Diddel

marcel

hallo allemaal leuke site, dit ik heb sinds afgelopen zondag een valkparkiet gekocht.ben nu bezig met hem aan het tam maken deze valk genaamd  kuifje komt nu al in het hok op me vinger zitten en mag hem ook aaien op zijn buikje.heb iemand een tip wanneer ik hem het beste uit zijn kooi kan doen moet ik eerst verlopig maar wachten of niet?
afz:marcel en kuifje ???

Tara

Hey Marcel, je kunt je valkje natuurlijk wel lokken met trosgierst  :P daar zijn ze verzot op! Zeker weten!! Maar soms lukt dat niet, maar als de valk op uw hand op vinger gaat zitten kun je toch makkelijk je hand met de valk uit de kooi halen? Da's toch simpel, zo doe ik het meestal. Want ik laat ze er niet uitkomen omdat er vliegende grasparkieten en kanaries bijzitten  ;D doei doei en groetjes!

Wendy

Hoi Marcel,

Als ik jou was zou ik nog even wachten met het loslaten van Kuifje. Je bent nu al zover (dat hij niet bang is voor je hand etc.) dat het zonde zou zijn om dit te laten verpesten door stress.
Wacht tot hij 2 weken bij je is. Dan zet je het deurtje van de kooi open (als je thuis bent), wil hij niet, dan niet. Dat doe je net zo lang tot hij toch maar eens een kijkje gaat nemen buiten de kooi. Valken zijn ontzettend nieuwsgierig dus dat gaat echt wel lukken!

Soms is het trouwens ook niet leuk als je een tamme valk hebt hoor. Van de andere vogels moet mijn Pedro ook niets weten. (we hebben er in totaal vier) Als ik koffie zit te drinken of ik zit iets te eten dan moet Pedro altijd mee-eten. Soms wel lastig hoor. En dan die schijt op je hoofd en schouder. Ook niet echt lekker, hahaha.
Met etenstijd hebben we de vogels altijd in de kooi, dat hebben we nu standaard na een ongelukje met Pedro. We zaten soep te eten en Pedro ging op de rand van het bord staan en gleed er zo in! Verbrande pootjes dus! Gelijk onder de koude kraan, is gelukkig weer goedgekomen.
Er zitten dus ook minder leuke kanten aan......als hij op mijn schouder zit dan zit hij altijd aan mijn oorbellen (en laat ook niet meer los), hij trekt ze er zo uit als hij de kans krijgt. Pijnlijk! Hij heeft ook al wat kettingen van me vernield. Hoort er allemaal bij.......

Diana

Zorg bij het kopen van een vogel, dat er een geschikte kooi thuis klaar staat om de vogel te verwelkomen.
Men moet echter niet al te verbaasd zijn als het dier een paar dagen nodig heeft om op zijn gemak te raken en eerst nog wat nerveus doet.
Laat hem in een rustig hoekje van de kamer even aan zijn omgeving wennen en aan de dagelijkse gang van zaken in huis.
Al gauw zullen ze zich daaraan hebben aangepast.  
Ze zullen al gauw de gezinsleden uit elkaar kunnen houden en weten ook de gezichten te herkennen.
Ze zullen u spontaan begroeten als u in de buurt van de kooi komt.                                                                          

Heeft men een naam voor de vogel bedacht, probeer die dan door de vogel zelf te laten zeggen.
Gebruik een korte naam en roep de vogel zo vaak mogelijk bij die naam, daarmee tegelijk de eerste spraaklessen inleidend.
De eerste africhting moet er op zijn gericht de vogel te leren dat hij in de hand word genomen en dan
een vinger als zitstok kan gebruiken.

Oefen dat langzaam maar vastberaden, er voor zorgend geen onverhoedse bewegingen te maken die het dier kunnen verschrikken.
Open de behoedzaam het kooideurtje en houd de uitgestrekte wijsvinger voor de vogel, net iets boven de hoogte van het zitstokje.
Algauw zal de vogel daaraan wennen en na een paar keer zal hij blijmoedig op de vinger overwippen als hij de kans krijgt.
Vogels in een grote volière krijgen voldoende beweging en kunnen vrij rondvliegen.In een huiskamerkooi gehouden vogels hebben behoefte
af en toe de vleugels uit te kunnen slaan en wat rond te vliegen.Ze moeten dat dagelijks kunnen doen of ten minste driemaal in de week.
Ze zullen er dankbaar gebruik van maken en vertonen doorgaans voldoende verstand om na enige tijd uit eigen vrije wil weer in de kooi terug te gaan.
Het spreekt vanzelf, dat men er voor moet zorgen dat de ramen en de deuren gesloten zijn en blijven, terwijl de vogel zijn vliegoefening houd.
Denk ook aan de schoorsteen en natuurlijk mag er geen open vuur in de kamer zijn.Ze moeten dus voor mogelijke ongelukken worden gevrijwaard,
ook tegen eventuele andere huisdieren, want vooral katten zijn nooit te vertrouwen.
Totdat de vogel helemaal op de hoogte is van alle mogelijkheden in de kamer, is het verstandig om de vitrage voor de ramen te sluiten,
zodat ze niet tegen de ruiten vliegen, die ze niet kunnen zien.Met wat overleg zal de parkiet al gauw veilig vrij rond kunnen vliegen en de
omgeving verkennen.
Hoewel het juist is, dat elke parkiet een aanleg heeft om te leren spreken, zal het succes afhangen van de tijd die men wil besteden aan
het aanleren.Het is inderdaad een tijdrovende zaak en verlangt veel geduld, zowel van de vogel als van de bezitter.
Belangrijk is wel dat het dier volkomen tam is voordat men aan de 'spraaklessen' begint.
Begin dan het dier te leren zijn eigen (eenvoudige) naam uit te spreken.
Door steeds de kooi te naderen met het uitspreken van bijvoorbeeld: Hallo Pietje en dan dezelfde intonatie te gebruiken, zal men plotseling
worden verast als de vogel zijn eigen naam zegt.
Blijf zijn naam eindeloos herhalen, totdat hij die kan zeggen, voordat u overgaat zijn vocabulaire uit te breiden.
Heeft de vogel eenmaal geleerd woordjes te zeggen, dan zal zijn 'taalgebruik' snel toenemen en kan het dier tenslotte hele zinnetjes zeggen.
Het is met een papegaaiachtige in huis zelf geboden zelf gekuiste taal te gebruiken, want de vogels weten natuurlijk niet wat ze uitkramen.



milly peters

Ik heb een speeldoosje met een bewegend danseresje en in dit doosje bewaar ik sieraden. Het doosje heb ik dan op de salontafel staan en Wiske (mijn valk) vindt dit prachtig en hij zingt met het speeldoosje mee en speelt met de glimmertjes. Door zijn nieuwsgierigheid en omdat ik dan met hem mee speel, heb ik hem nog tammer gekregen.

valkparkiet lover

 :D hallowa mensen  :D
ik heb pas een valkparkiet gekregen hij is ong 4 maanden en ik heb en nu een week..alleen hij blaast altijd ik geen em heeel veel aan dacht maar het is gewoon niej leuk als hij telkens blaast en bijt ..ik wil hier mee zeggen hoe ik hem tam moet maken..ik heb al geprobeerd met eten maar dan wild ie bijten en loopt ie weg... :'( dus wil je me helpen? ???
ik hoop het :) van kelly ( bettyboop_kel@hotmail.com )

mastolk

HOi Kelly,

Je moet geduld hebben denk ik. Tja...steeds dezelfde antwoorden maar zo werkt het wel. Ik heb een tijdje geleden een vaklje gekregen van (ik denk ouder dan 3 jaar) die ook heel erg blies als ik bij de kooi in de buuurt kwam...nu een maandje verder gaat het een stuk beter! ze zit bij de rest in de huiskamervoillere en als ze zelf uit de kooi is en ik haar terug wil zetten stapt ze zo op mijn hand zonder problemen, en laat zich aaien. Ik denk een kwestie van tijd.
Je schrijft ook dat je hem nog niet zo lang  hebt...tja..dan kan alleen veel tijd liefde en aandacht helpen en dan komt het vast allemaal goed!

GRoetjes MArgrietha

mastolk

Hoi marcel en kuifje,

Mooie naam voro je valkje  ;D Mijn laatst gekregen valkje heet ook Kuifje!
Je vraagt wanneer je het beste je valkje uit de kooi kunt halen. Nou ik zou zeggen...als het valkje gewend is.
Ik heb wel eens een valkje gehad dat na een dag gewoon gezellig bij ons zat (een jong) en een jong (5 weken) dat meteen uit de kooi moest, want hij kreeg nog voeding..maar was daardoor ook supertam. Verder duurde het per vogel verschillend. Ik kan Kuifje, Sien en Taco nog steeds niet zomaar pakken uit de kooi  (ze willen ook niet supergoed uit mijn hand eten) maar lopen ze zelf uit de kooi dan kan ik ze wel pakken..en dan vinden ze het best. Nou ik heb zoiets van..niet achter ze aan vangen. laat ze maar lekker.
Als ik jou was, en je valkje is gewend..gewoon lekker uit de kooi halen! Is gezellig voor het beestje, en zo wordt hij het snelste tam!

GRoetjes Margrietha; Pino, Elmo, Taco, Sien en Kuifje!