25 april 2024, 03:12:53

druktemakers

Gestart door k van wilgenburg, 17 november 2003, 12:51:49

« vorige - volgende »

k van wilgenburg

Hallo allemaal :)Wij hebben onze valkjes al een tijdje.
Maar ik zou ze graag tam maken.
heeft er iemand suggesties voor mij.
Op dit moment kan je wel met je hand in de kooi maar ze vinden het niet zo geweldig.
Ze gaan in de tralies zitten.
Groetjes Karin

Lique

Hoi Karin,

Probeer je vertrouwen te winnen.
Geef ze lekkere hapjes, zoals trosgierst, of een snoepstaaf, en laat ze zo op je hand zitten.
Probeer ze ook eens te laten vliegen. Maar blijf zelf rustig.
Als jij je druk maakt, voelen ze dat aan, en zijn ze zelf ook druk.

groetjes Lique

Paul

Hoi Karin,

Hoe oud zijn je valkjes nu ?
Hoe jonger ze zijn hoe makkelijker het tam maken gaat namelijk.
Maar zelfs oudere valkjes krijg je met veel geduld ook nog wel tam vaak hoor.
Als je ze los laat vliegen en ze raken aan je gewend komen ze vanzelf op je schouder of op je hoofd zitten en je kan met een stokje in de kooi proberen of ze eerst daarop gaan zitten dan zitten ze niet rechtstreeks op je vinger dus dat is minder eng voor ze dan.

Groetjes, Paul

k van wilgenburg

 Hallo allemaal Goofy en Smurf krijgen iedere avond om ongeveer 21.00 uur een snoepstaaf.
Als ze dus los vliegen gaan ze vanzelf weer naar binnen.
Goofy is nu 6 maanden en Smurf is 4 maanden hij heeft nog wat nest vren rond zijn kopje zitten.
Maar is wel de gene die de meeste initiatieve neemt.

Paul

Hoi Karin,

Ze zijn dus gelukkig nog heel jong dan zijn ze met de nodige aandacht wel tam te maken nog hoor :-)
Het zal wel wat geduld nodig hebben maar het moet zeker kunnen.
Elke dag een snoepstaaf is trouwens een beetje veel lijkt me.
Trosgierst kan je normaal een tot twee keer per week geven en met die snoepstaven is het 1 per week ongeveer denk ik.
Het belangrijste is dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen.
Het beste is om ze ook regelmatig een stukje appel en wat groente te geven bijvoorbeeld andijvie of wat sla maar ook niet te veel anders krijgen ze last van waterige ontlasting.
Als je trosgierst aan het eind vastpakt kan je proberen of ze ervan eten en dan steeds korter beetpakken tot ze het uit je hand eten.
Ze wennen dan steeds meer aan je hand en brengen het dan in verband met lekker eten in plaats van gevaar zoals in de natuur.

Groetjes, Paul

k van wilgenburg

Hallo allemaal
Ik laat de snoepstaaf nooit de hele dag hangen.
Ze krijgen hem hooguit 1 uurtje.
Zodat ze weten dat ze zelf hun kooi in moeten.
Fruit en groente eten ze niet heb ik al geprobeerd.
Maar bedankt voor je suggestie.
Groetjes Karin.

Paul

Hoi Karin,

Dan heb ik het verkeerd begrepen ik dacht dat ze elke dag een hele snoepstaaf opaten :-)
Dan zouden ze wel wat te dik worden denk ik.
Maar een goed idee om ze te lokken met de snoepstaaf en in een uurtje hebben ze hem meestal nog lang niet op.
Misschien sommige slopers wel maar de meeste van mij niet gelukkig :-)

Groetjes, Paul

k van wilgenburg

 :Dhoi paul jou idee om ze te lokken met trosgierst om ze tam te krijgen werkt.
ik heb het nu al een paar dagen geprobeerd maar smurf laat zich graag verleiden door de trosgierst.
Hij eet zowat mijn vingers op.
Het is trouwens wel grappig om te zien dat hij soms overmoedig word en schrikt van zichzelf
Groetjes Karin en de valkjes

Paul

Hoi Karin,

Heel erg leuk dat het werkt :-)
De liefde van een valkje gaat door zijn maag he dus daar moet je dan altijd misbruik van maken :-)
Je moet je valkjes in elk geval zeker een stuk tammer kunnen krijgen en zeker met de nodige aandacht moet het lukken.
Het is al een goed begin dat ze zo snel reageren op de trosgierst :-)

Groetjes, Paul