28 maart 2024, 09:28:19

:-/ Voeding en tam maken kleintjes

Gestart door yentl, 27 juni 2003, 00:22:49

« vorige - volgende »

yentl

Hoi iedereen!
Ik heb nu 4 kleine valkjes, en ik kan ze pas beginnen tam maken als ze bijna volgroeid zijn  :(. Plukkie vindt het nu ook niet zo leuk meer dat ik al kom kijken, vandaar dat ik ook niet elke dag kijk. Maar hoelang duurt het dan eer ze tam zijn, hebben jullie tips, die zijn alvast welkom.

En ja, moeten die kleine valkjes eivoer hebben met zaden??? Of hoe moet dat precies ???

zijn er mensen die me kunnen helpen???

groetjes Yent'l

Tara

Hoi Yent'l,

je kan gewoon een potje geven met zaad en een potje met eivoer. Dat moet niet door elkaar.

Het tam maken duurt niet lang, als ze uitgevlogen zijn, zijn ze vaak na enkele dagen al tam. Het duurt echt niet lang. De valkjes die naar Valérie zijn gegaan waren 9 weken en niet echt tam, en nu is die ene al veel tammer, na 3 dagen was die al een van de tamste heb ik gehoord :).

Erg lang duurt het dus niet, het hangt ervan af hoe lang je bezig bent ermee.

Groetjes, Tara

yentl

Klinkt heel leuk, maar hoelang moet dat op de dag, en altijd hetzelfde uur?

groetjes Yent'l

Tara

Gewoon die potjes in de kooi plaatsen, als ze honger hebben eten ze wel hoor. Ga je ze apart doen ofzo?

yentl

Maar onze kleine valkjes zijn in een buitenvolière geboren, gelukkig kan ik ze binnenhalen want ik heb een kooi.

groetjes Yent'l

Tara

Als ze zelfstandig kunnen eten moet je gewoon het eivoer in een potje doen en het eten, zo eenvoudig is dat :-/

Mandy

Wat ik tegenwoordig doe en wat goed gaat is de jonge valkjes na het uitvliegen een dag of 3 buiten in de volière laten bij de ouders en de andere valkjes en dan haal ik ze naar binnen. Ze kunnen dan nog niet super goed vliegen en je houdt ze dan makkelijker bij je. En ze hebben en die tussentijd al ontdekt wat het eten van zaad is. Ook leg ik vanaf 2-3 weken al trosgierst in het blok zodat ze hier al spelender wijs kennis mee maken. Als ze naar binnen gaan hou ik ze eigenlijk meteen tegen me aan en begin met rustig met kopje krauwen, dit vinden ze lekker en worden ze rustig van. Zo doe ik dat een paar keer per dag en wennen dan snel aan je handen en vingers. De eerste keren dat je met je hand komt schrikken ze nog wel en gaan soms blazen, maar zodra ze dat fijn gekriebel in hun nek voelen worden ze weer rustig en genieten er dan van. In die tussentijd observeer ik goed of ze ook daadwerkelijk goed gaat eten en niet alleen met het zaad spelen, maar dus ook goed pellen. Je kan dit ook zien aan de poepjes, die moeten mooi vol en normaal van kleur zijn. De bewijzen heb ik onlangs al een aantal maal binnen gehad en is tevens ook een bewijs dat handopfok om een valk tam te krijgen een fabeltje is.
Succes ermee! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Murphy

Hai,
Ik had ook nog een vraagje hierover...
Kuiffie het kuiken wat ik van Murphy & Nemoo heb is nu bijna 4 weken,maar als ik hem in handen heb zit ie zich toch nog helemaal op te fokken daarmee bedoel ik;eerst heel stil en dan heel snel gaan ademen tot hijgen aan toe.
Komt dit nog goed?
Niet dat ie na  het uitvliegen helemaal niet meer bij me komt;ik heb hem 2 x per dag in handen en hou dit vol.
Wie weet raad?
Bijj Voorbaat Dank
Groetjes Milena & Kuiffie

Paul

hoi  Milena,
Het kan zijn dat de kleine het te warm heeft in je handen dan gaat dat bekje iets open en hij zit dat te hijgen omdat ie het warm heeft.
Ik heb dat gisteren ook nog met een jonge vogel gemerkt die ik warm tegen me aan had , die ging ook zitten hijgen van de warmte.
Toen ik hem weer neer zette hield ie er snel mee op.
Dus is dat alleen als je hem vast hebt of doet ie het ook als ie gewoon in het broedhok zit?

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Mandy, handopfok opzich helpt wel met tammaken, maar niet omdat je voert. Het zit hem er gewoon in dat je het vogeltje dan verschillende keren per dag in handen hebt en aait enzo.
Maar dat kan inderdaad ook zonder te voeren.