4 mei 2025, 05:56:33

Giftige & niet giftige planten

Gestart door Rene, 24 juni 2003, 23:49:20

« vorige - volgende »

Rene

Hoi,

Ik neem aan dat wel meer mensen met een in huis rondvliegende valkparkiet van tijd tot tijd worstelen met de vraag of een bepaalde plant giftig is of niet.

Via nymphensittich.net, de duitse tegenhanger van valkparkiet.com, kwam ik bij het Institut für Veterinärpharmakologie und -toxikologie van de Universiteit van Zürich (Zwitserland). Daar staat een databank met informatie over een heleboel planten.

Op http://www.vetpharm.unizh.ch/perldocs/index_x.htm kun je (rechtsboven) de naam van de plant invoeren en dan krijg je terug of en in hoeverre die giftig is. Aangezien het een Duitstalige site is, is het echter wel zo handig als je de officiele, latijnse, naam van de plant kent.

Verder zijn er ook alphabetische lijsten:
Omdat de site niet specifiek op vogels gericht is, mag je hier misschien niet 100% op blindvaren, maar het kan in ieder geval helpen te beslissen welke planten de kamer moeten verlaten, welke planten je niet moet aanschaffen en hoe hard je moet rennen als je valkje richting een bepaalde plant vliegt.

-- Rene

Valerkiet

Paul

Hoi Rene,
Heel erg handig die lijsten, de latijnse naam daar ben je zo wel achter als je de plant intypt op google en die dan dus invoeren op in site om te kijken of ie giftig is.
Ik kan alleen onze planten daar niet in vinden.
Dat zijn namelijk kunstplanten (plantus plasticus)  :D
Als een plant voor mensen giftig is zal het voor een valkje ook zeker wel giftig zijn inderdaad.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello

handige site zeg, alleen zitten mijn valkjes in een voliere en daar staan alleen dode takken in:D:D

SDC :D