6 mei 2025, 01:18:14

hoe jonger hoe tammer?

Gestart door bren, 24 juni 2003, 22:30:30

« vorige - volgende »

bren

Hoi,

Ik weet helaas niet hou oud mijn Sjimmie is.
Ik ben benieuwd of het inderdaad altijd opgaat dat jonge valkjes sneller tam worden dan iets oudere?
Zoja, vanaf welke leeftijd wordt het lastig ze tam te maken?
Wat zijn jullie ervaringen?

gr, Brenda

Tara

Hoi Bren,

leeftijd maakt weinig uit, het is wel zo dat het makkelijker is om ze tam te maken als ze wat jonger zijn, een oudere valk duurt toch soms wel een jaar of langer, hangt er van af hoeveel je je er mee bezig houdt. Het wordt het moeilijkst vanaf een jaar, maar jah, maakt niet veel uit als je je met hem bezighoudt, ik heb een valk gekocht die 9,5 jaar oud is (heb hem een half jaar, hij's geringd) en die is toch ook wat tam, het is toch niet zo moeilijk, maar je moet er de inspanning voor hebben.

Groetjes, Tara

Marianne

24 juni 2003, 22:41:27 #2 Last Edit: 24 juni 2003, 22:41:44 by Marianne
Hoi Brenda,

Ik heb al op het forum gelezen dat Sjimmie niet zo heel oud zal zijn dus met veel aandacht zal hij echt wel tam worden.
Als je valkje jong is dan went hij sneller aan je hij weet dan immers nog niet anders en ziet je als een soortgenoot.
Ik kan je helaas niet vertellen of een ouder valkje minder snel tam wordt want daar heb ik geen ervaring mee.
Het belangrijkste is er heel veel mee bezig zijn.

Succes!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Brenda,
Als je een valkje wat uitgevlogen is meteen appart neemt is ie eigenlijk meteen zo goed als tam.
Als je hem daarna laat zitten in de kooi met de andere valkjes word ie minder tam maar zeker als ze jong zijn kan je ze nog heel makkelijk tam krijgen met veel aandacht.
Je hebt ook wel verschil in tam zijn, sommige laten zich alleen aaien op hun kopje terwijl je andere soms echt in je hand kan pakken, op de rug kan aaien en zelfs aan hun staart mag zitten.

Groetjes, Paul

Dark_Fox

Nou dan zijn die grasparkietjes van mijn buurjongetje wel héél tam, want die hebben dat allemaal al de eerste dag dat ik er was toegestaan!
Je kunt een vogel na een hele tijd nog tam krijgen, alleen zal het dan (wat) langer duren.