11 mei 2025, 22:46:52

leeftijd valkje

Gestart door bren, 24 juni 2003, 15:17:19

« vorige - volgende »

bren

Hoi,
Ik heb een aantal dagen geleden een valkje gekocht. Ik ben een leek op dit gebied en heb me door de dierenwinkel laten wijsmaken dat het beestje 4 weken oud is. Hij eet echter al zelf en is ook al best groot (staart en vleugels zijn al wel lang).
In de winkel zeiden ze dat ie op 23 mei dit jaar geboren was, maar dit kan dus niet blijkt. Zou het zo kunnen zijn dat hij op 23 mei uit het nest is gehaald? Hoe lang zitten valkjes bij moeders in het nest? Is dat meestal zo in dierenwinkels, dat ze vanuit het nest in de winkel terechtkomen?
Ik ben zooo benieuwd hoe oud Sjimmie echt is....

Iemand een idee hoe oud ze in de winkel terecht komen normaal gesproken?

Brenda

Speedy

Hoi Brenda,

Ze vliegen uit, als ze ongeveer 4 á 5 weken oud zijn, ze eten totaal zelfstandig, met een week of 6 á 7.
Dan bedelen ze niet meer.
Het formaat van een valkparkiet, is al snel groot hoor, dus vergis je daar niet in.
Ik heb er nu 1 van 6 weken en is al bijna net zo groot als de volwassen.
De staart is nog niet op zijn langst.
Je kan mijn verhalen lezen met foto's erbij, onder de verhalen bij Speedy.
En als je ook in de diverse dagboeken gaat kijken, bij bijvoorbeeld 2e ronde....dan zie je ook hoe snel het allemaal gaat met die kleintjes.
Bij de dierenwinkels komen ze op verschillende leeftijden binnen, het kunnen namelijk ook afdankertjes zijn.
Ik neem aan dat hij geen ring om heeft?
Dan is het door een particulier gebracht.

Sucees en veel plezier met je valkparkiet.

Groetjes,
Trudie

Lique

Hoi Brenda,

Als hij echt van 24 mei zou zijn, betekent dat dat hij nu bijna 5 weken oud is.
Dan zijn ze meestal al geod in de veren, maar let op de staart en de kuif.
Als ze onder de 6 weken oud zijn, hebben ze een hele kleine staart.
Kijk maar naar deze foto, dit zijn 2 jonge lutinotjes. Op de foto  waren ze 5 weken oud.

En op deze foto zie je een volwassen valk, met en lange staart

bren

Nee, geen ring.
Afdankertje?????
Hij ziet er erg gezond en flink uit, heel mooi gepoetst, totaal niet verwaarloosd?
Toch te gek dat ze me maar wat wijsmaken in zo'n winkel??
Ik denk niet dat ie heel oud is, hij kan nog erg slecht klimmen (onhandig nog) en zijn snaveltje is nog niet sterk. Bijten voel je amper en niet alle zaadjes krijgt hij door. De valk van mijn ouders bijt erg hard en is een handige klimmer van 3. Ik ga er dus van uit dat mijn Sjimm8ie n0og wel redelijk jong is....
Toch maar weer terug naar de winkel om er achter te komen...

Bren

Kolkkie

Hoi Bren,

Valkjes vliegen uit tussen de 4 a 5 weken. Na het uitvliegen worden ze nog 2 a 3 weken gevoed door de ouders. Ik denk dat je valkje dan minimaal tussen de 6 a 8 weken moet zijn, als ik het zo doortel. Want je valkje eet zelfstandig zei je.
Hij kan ook ouder zijn, als de dierenwinkel de boel bij elkaar heeft lopen liegen. En dan valt de leeftijd (haast) niet meer te achterhalen.

Vaak komen valkjes in een dierenwinkel terecht als ze dus tussen de 6 a 8 weken zijn. Als ik het goed heb. Ik denk dat ze ook wel eens jonger aangeboden worden, een ook ouder  natuurlijk. Dit weet ik allemaal niet zeker, dus dat laat ik evt. aan anderen over.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Kolkkie

Hoi Bren,

Als je valkje onhandig is, kan hij best nog wel jong zijn hoor. Dus rond de periode dat ik net beschreef.

Groetejes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Speedy

Hoi Brenda,

Als je al zegt, dat hij nog met bijten erg zachtjes doet, kan hij inderdaad wel 8 weken zijn..is goed mogelijk.
Hoe vliegt hij?
En weet je al of je een man of een pop hebt? hoe is zijn/haar gedrag?
Fluiten?

Ook daaraan kan je heel veel uithalen.

bren

Het is volgens mij een pop maar ik weet dat niet zeker. Konden de zogenaamde experts in de winkel mij ook niet vertellen.
Sjimmie heeft een lichgele kop met een totaal gele kuif, witte vleugelranden, lichtgele vleugels, lichtgrijs borstje (redelijk donzig). De staarveren zijn niet allemaal effen, de onderste heeft een gestreept motief.
Sjimmie fluit heel zachtjes in de avond en schreeuwt in de ochtend. Smiddags doet ie een dutje maar verder is hij nogal speels! Veel stoeien met spiegeltje enzo...
Durft nog niet op trap te klimmen en klimt verder nog heel stuntelig

Is uit deze info iets te halen?
Bedankt, Bren

Kolkkie

Hoi Bren,

Als je zegt dat de staartveren gestreept zijn, zou het een popje kunnen wezen. Maar als je valkje nog niet in de jeugdrui is geweest, kan je daar weinig over zeggen. Dan kan je niet zien of het een man of pop is. Pas als je valkje in het eigenlijke verenpak zit, kan je het zien. M.u.v Bonte valkjes. Daar is geen verschil tussen man en pop met de veren, daar moet je echt van het gedrag uitgaan.

Als je valkje veel fluit, tegen voorwerpen aantikt met de snavel en macho dingen doet, is het het meest waarschijnlijk een man. Onder macho versta ik, lopen met de vleugels van het lichaam af. Echt zo'n air van zie mij eens lopen :D.

Groetjes,

Mariska

Ellen

Hoi Bren,

Meestal heeft een pop aan de onderste staartveren een
streepmotief, een mannetje niet. ( zeg maar "visgraat-motief")
Maar ik denk wel dat jij een nog erg jonge valkparkiet hebt
hoor, uit je verhalen te lezen.
Gr. Ellen.

bren

Ik heb net de winkel gebeld. 23 mei was een vergissing. Toen hebben ze hem binnen gekregen. Hoe oud ie toen was WETEN ZE NIET!!!!!
Ze denken tussen 8 weken en 3 maanden. Nou ja, Sjimmie is tenminste nog jong. Maar ik vind dat erg slecht van die winkel...
Volgende valkje gewoon bij een kweker ofzo...
Sjimmie eet al uit mijn hand. Hoe lang duurt het meestal voor ze de moed bij elkaar geraapt hebben en op de hand durven stappen?

Gr, Brenda

Barbara

Hoi Brenda,

de kleuromschrijving die jij geeft is wel apart, klinkt als een bonte. En zoals hierboven staat, kun je daaraan niet zien of het een man of pop is, alleen maar inschatten aan de hand van het gedrag. ik denk dat je valkje wel jonger is dan 3 maanden, want ik heb er eentje die 2,5 maand was toen ik hem kocht (particulier, zal dus wel waar zijn) en die was al net zo handig als dat hij nu is, hij vloog al snel als een raket door de kamer zonder ergens tegenop te botsen!

Groetjes,

Barbara

Lique

Hoi, ik heb brenda vanavond op de chat gesproken, en ze heeft een fallow.

Groetjes Lique

Barbara

Dat is gaaf! Daar zou ik wel eens een foto van willen zien!

Paul

Hoi,
Als een valkje geen ring om heeft hoeft het zeker geen afdanker te zijn hoor.
Ik ken kwekers die geen ringen gebruiken omdat ze er slechte ervaringen mee hebben van pootjes die geamputeerd moesten worden :-(
Dus een ring is niet altijd fijn.
En je valkje zal nog moeten wennen Brenda.
Dat ie nu al van je hand eet is zonder meer een heel goed teken en wil denk ik wel zeggen dat ie goed tam gaat worden als ie al zo snel van je hand eet :-)
Mijn jongen zijn nu net 5,5 week en eten al volledig zelfstandig en worden niet meer gevoerd door de ouders.
Dus jouw valkje kan minimaal een week of 6 zijn.

Groetjes, Paul