11 mei 2025, 22:46:52

leeftijd valkje

Gestart door bren, 24 juni 2003, 15:17:19

« vorige - volgende »

bren

Hoi,
Ik heb een aantal dagen geleden een valkje gekocht. Ik ben een leek op dit gebied en heb me door de dierenwinkel laten wijsmaken dat het beestje 4 weken oud is. Hij eet echter al zelf en is ook al best groot (staart en vleugels zijn al wel lang).
In de winkel zeiden ze dat ie op 23 mei dit jaar geboren was, maar dit kan dus niet blijkt. Zou het zo kunnen zijn dat hij op 23 mei uit het nest is gehaald? Hoe lang zitten valkjes bij moeders in het nest? Is dat meestal zo in dierenwinkels, dat ze vanuit het nest in de winkel terechtkomen?
Ik ben zooo benieuwd hoe oud Sjimmie echt is....

Iemand een idee hoe oud ze in de winkel terecht komen normaal gesproken?

Brenda

Speedy

Hoi Brenda,

Ze vliegen uit, als ze ongeveer 4 á 5 weken oud zijn, ze eten totaal zelfstandig, met een week of 6 á 7.
Dan bedelen ze niet meer.
Het formaat van een valkparkiet, is al snel groot hoor, dus vergis je daar niet in.
Ik heb er nu 1 van 6 weken en is al bijna net zo groot als de volwassen.
De staart is nog niet op zijn langst.
Je kan mijn verhalen lezen met foto's erbij, onder de verhalen bij Speedy.
En als je ook in de diverse dagboeken gaat kijken, bij bijvoorbeeld 2e ronde....dan zie je ook hoe snel het allemaal gaat met die kleintjes.
Bij de dierenwinkels komen ze op verschillende leeftijden binnen, het kunnen namelijk ook afdankertjes zijn.
Ik neem aan dat hij geen ring om heeft?
Dan is het door een particulier gebracht.

Sucees en veel plezier met je valkparkiet.

Groetjes,
Trudie

Lique

Hoi Brenda,

Als hij echt van 24 mei zou zijn, betekent dat dat hij nu bijna 5 weken oud is.
Dan zijn ze meestal al geod in de veren, maar let op de staart en de kuif.
Als ze onder de 6 weken oud zijn, hebben ze een hele kleine staart.
Kijk maar naar deze foto, dit zijn 2 jonge lutinotjes. Op de foto  waren ze 5 weken oud.