25 april 2024, 18:26:37

zijn 16 jaar te overbruggen???

Gestart door angelina, 1 mei 2006, 11:13:59

« vorige - volgende »

angelina

hallo,

ik zit met een mega probleem.
ik heb sinds 6 weken een 4e valkje erbij.
dit heb ik gedaan voor mijn 3e die zich toch wel heel alleen voelde en graag ook een vriendje wilde.
de valk die erbij gekomen is is al 16 jaar oud en heeft altijd 1 op 1 geleefd met zijn vrouwtje.
bij haar wil hij kroelen en springt ie zonder problemen op haar hand.
van begin af aan heeft ie dit niet gedaan bij mij maar op mij hoofd of schouder zitten en mee naar andere ruimtes in huis deed ie wel.
ook lekker mee eten en op tafel zitten heeft ie vanaf het begin gedaan.

eigenlijk verliep alles best gesmeerd.
ik heb vanaf het begin rekening gehouden met het feit dat hij 16 jaar bij dezelfde mensen gewoond had en dat hij tegen mij nooit zo makkelijk zou worden als tegen hen, maar het ging allemaal best positief.
zijn spiegel waar ie 16 jaar lang verknocht aan was heb ik hem afgenomen maar als hij in zijn kooi moest was dat het ultime lokmiddel.

nu wil het geval dat hij in 4 dagen tijd agressief gedrag heeft ontwikkeld. op het moment dat hij zijn kooi weer in moet valt hij me letterlijk en figuurlijk aan.
zijn spiegel heeft hij in een aanval uit mijn handen gebeten en die is in een miljoen stukjes gevallen.
hij heeft me meerdere malen in mijn nek gebeten en ook mijn oren zijn er niet ongeschonden vanaf gekomen.
om heel eerlijk te zijn ben ik ook echt bang van hem nu.

ik heb Nel al eerder een berichtje gestuurt met de vraag of zij een idee had wat het kon zijn.
om heel eerlijk te zijn denk ik het wel te weten.
Nel bevestigde dat in haar berichtje terug.

Hij mist zijn vrouwtje en zijn vakantie hier heeft nu wel lang genoeg geduurt.

Ik ben toch benieuwd of er mensen zijn die hier andere ideeen over hebben of misschien tips.

greetz, Angelique

Love birdies

bobbie

Hoi Angelique,

Een vervelende situatie inderdaad.

Misschien is het wel handig hier te melden dat hij dit gedrag is gaan vertonen nadat zijn vorige vrouwtje op bezoek is geweest bij je en heerlijk met hem heeft getutteld en gekroeld (zoals je mij schreef).

Ik hoop dat je veel reacties krijgt en nog mooier zou zijn: goede tips. Je zit hier in ieder geval goed met je vraag bij zoveel valkenvrienden.

Succes, Nel :)

Inger m

Hoi,
Ik vind de verklaring die jullie geven een heel 'menselijke verklaring'. Toch denk ik wel dat het ermee te maken heeft dat hij na 16 jaar gescheiden is van degene die zich veel met hem bezighield. Een vogel denkt niet: 'Als ik deze persoon nu aanval, dan krijg ik mijn eigenaresse weer terug'. Vaak zijn er heel andere beweegredenen voor een bepaald gedrag.

Ik denk niet zozeer dat de vogel bezig is met het verleden. Het merkt dat er op dit moment veranderingen gaande zijn. Daarom is het beter om probleemoplossend in de toekomst te werk te gaan. Persoonlijk zou ik de vogel wat rust geven. Ook om de aanvallen te vermijden. Dat soort momenten verstoren namelijk de vertrouwensband.

Wat zegt de vorige eigenaresse over dit gedrag? Heeft zij dit ooit meegemaakt?

Agressie kan ook hormonaal gestuurd zijn. Zeker bij tamme vogels kan dit heel vervelend gedrag naar mensen uitlokken.

Daarnaast is het voor een valkparkiet die altijd alleen geleefd heeft, vaak moeilijk om weer te leren omgaan met soortgenoten. Maar om antwoord te geven op je titel: een vogel kan zich wel vaak aanpassen aan nieuwe situaties, juist doordat ze niet in het verleden, maar in het heden leven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.