6 mei 2025, 00:12:13

bloedluis

Gestart door mickeledoki, 30 april 2006, 09:39:56

« vorige - volgende »

mickeledoki

hallo hallo
ik liep vandeweek  bij de boerenbond en daar lag iets tegen
bloedluis met een grote foto van een valkparkiet er voorop.Ik
kon uit de verpakking niet echt opmaken wat het nou was en hoe ze eraan komen  .Kan iemand hier mij wat uitleg over geven ... alvast bedankt
grtz mickeledoki

Riny

Hoy mickeledoki
Waar wil je nu uitleg over hebben ,over bloedluis ,of over het product?
Groetjes Riny :D

mickeledoki

nou vooral over bloedluis zelf ...wat het is ....hoe komen ze eraan .... en dat soort info
grtz mickeledoki ::)

Riny

Hoy mickeledoki

Deze volwassen parasiet heeft 4 paar poten en een mond met voorzieningen om bloed te zuigen.
Voor iedere vogelliefhebber, die al een keer een uitbraak van bloedluizen heeft meegemaakt, leidt alleen de gedachte eraan al tot een nachtmerrie.
Eén bloedluis, die ca 0,5 mm lang is, legt in haar ongeveer 3 maanden durende leven zo'n 3500 eitjes. In een gunstig milieu (warmte en vocht) is de omloopcyclus ca 1 week. Zodoende kan er bij een plotselinge temperatuurstijging een ware explosie van bloedluizen ontstaan. Luizen kunnen wel 3 maanden zonder eten/bloed en waar ze vandaan komen is vaak een raadsel. Het is raadzaam om eerst de broedkooien of voliëre goed te ontsmetten.
De bloedluis legt haar eitjes in de naden, kieren en nestmateriaal, dus we moeten het gehele jaar waakzaam blijven. Bloedluis is lichtschuw, dus komen 's nacht te voorschijnen zijn fel rood te zien als ze zich aan het bloed van onze vogels te goed hebben gedaan. We kunnen bloedluis constateren als we zwartgrijze stipjes of vervellingsresten, die als zilvergrijze poederlaag achter stokken, voorwerpen of kieren zitten, waarnemen.

Bij de jongen in het nest ziet men aan de bekjes (mondslijmvliezen) en pootjes, dat er bloedluis in het nest zit. Deze jonge vogels sterven allemaal door bloedarmoede, waardoor ze te zwak zijn geworden om te sperren bij het voeren door de ouders. Volwassen vogels verlaten door de luis vaak het nest, zodat de embryo's in de eieren afsterven.
Als je bij de zoekopdracht bovenaan de pagina bloedluis intikt krijg je nog veel meer informatie.

mickeledoki

hee riny
bedankt voor de link  er staat inderdaad  genoeg over op maar toch heb ik nog een vraag.... komt het vaker voor in voliere's  waar meerdere vogels zitten en waar gebroed wordt? mijn valkjes zitten namelijk veel te vlooien(niet krabben ) kan dit duiden op bloedluis of  is dit een normaal gedrag ?ze doen dit ook bij elkaar

Riny

Hoy Mickeledoki
Ik denk dat wat jij beschrijft dat ze dan aan het kroelen zijn.
Bloedluis zie je in de naden en kieren zitten,het lijkt net zand.
Als je jonkie's hebt kun je heel goed zien of ze bloedluis hebben onder de vleugeltjes.
Ik denk dat het inderdaad meer voorkomt in Voliere's als in huis.