23 april 2024, 12:18:49

woensdag nieuwe valken erbij

Gestart door Lique, 23 juni 2003, 01:03:42

« vorige - volgende »

Mirjam-Moniek

Hoi Lique

Ik vroeg me gewoon af of je het leuk vond om te doen. Van wat ik gelezen heb van jouw reactie op handopfok is de negatieve kanten ervan. En aangezien je het wel eens gedaan hebt, weet je wel hoe het is. Het leek me bijna onmogelijk om handopfok niet leuk te vinden. Daarom vroeg ik het.
De nadelen ervan kende ik allemaal al wel hoor. Ik snap dan ook niet dat mensen het risico nemen en jonge vogeltjes uit het nest halen. Tenzij het niet anders kan natuurlijk. Voor mij ligt de grens om handopfok te doen omdat je het leuk vindt of om tam te maken bij dat een vogeltje is uitgevlogen. Het liefst nog als hij zaadjes heeft ontdekt.

Lique

Hoi Karin en Mirjam-Moniek,

Tuurlijk moet je eerst de ervaring opdoen, maar die ervaring kan je beter opdoen, als er ook geen andere mogelijkheid is, en zeker niet bij een erg jonge vogel.
Als je het voor de eerste keer gaat doen, zou ik toch een valkje van zo'n 5 weken nemen. Deze proberen al zelf te eten, en zullen ook nog maar 1 x per dag hoeven.
handopfok toepassen kan echt heel leuk zijn, als alles goed gaat, maar het hoeft ook zeker niet leuk te zijn.
Als het valkje zal sterven aan een kropverzuring of een andere ziekte, ga je het jezelf kwalijk nemen, en terecht.
Dan pas ga je nadenken van ik heb het fout gedaan. Dan zie je je eigen fouten ook. Keiharde fouten.

Via de email krijgen wij heel veel vragen van "hoe moet je een valkje grootbrengen" en ik heb hem bij een hele goede kweker gehaald, maar hoe moet het nou?
Een hele goede kweker zal alleen in uiterste gevallen een valkje verkopen die nog met de hand groot gebracht moet worden.
Er zijn zo verschrikkelijk veel mensen waarbij het mis gaat, en dat doet jezelf altijd veel pijn...

Het zou inderdaad wel leuk zijn om een fotoreportage ervan te maken, daar ga ik toch eens verder over nadenken. Bedankt voor de tip karin;)

Groetjes Lique

Lique

2 augustus 2003, 00:28:45 #47 Last Edit: 2 augustus 2003, 00:29:06 by Angelique
Hoi Allemaal,

Alle jongen uit dit nest zijn verkocht. de laatste valk wordt volgende week zaterdag opgehaald.

Groetjes Lique