28 maart 2024, 10:03:13

## Cinnamon bont, zeker een POP?? ##

Gestart door Caroline, 29 april 2006, 10:27:38

« vorige - volgende »

Caroline







Ik heb even een vraagje over mijn bonte cinnamon "popje" met maar heel weinig bont.

Ik weet niet de mutatie van beide ouders, maar weet wel dat het geslacht van Coco bij de geboorte niet bekend was.

Nu wil ik erg graag het geslacht weten omdat ik haar bij een ander POPje, Noa mijn albino, zet waarvan ik absoluut geen jonkies wil, Noa heeft een "centenbakkenbekkie".

Ik heb ooit gelezen dat bij bonte je niet kunt zien aan de vissengraad of dat het een popje of een mannetje is.
Maar hoe zit dit bij de vlekken(spots) onder de vleugels??

Coco is nu een half jaar, aan haar gedrag zou ik zeggen dat het een pop is maar ...... ik heb hier ook Pablo zitten en die gedraagt zich precies hetzelfde, fluit nooit, is absoluut geen macho en tikt ook nergens met zijn snavel achteraan. Dit is zeker een mannetje omdat hij al zijn parels heeft verloren. Het enige wat hij doet is een roepfluitje maar dit doet Coco en de andere popjes hier ook.
Dus ik durf niet 100 % van het gedrag af te gaan.

Coco is een opvangvalkje en toen ze hier kwam was het gekortwiekt door de kweker.
Inmiddels zijn de afgeknipte veren weer aan het aangroeien en nu ontdekte ik dat alle slagpennen geel terug kwamen (logisch, ze is bont) behalve aan beide kanten de langste, die is grijs en aan de onderkant zitten daar dus spots op.


Mijn vraag:

Is zij dan 100 % zeker een pop??


Alvast bedankt!!

Groetjes van Caroline  :D



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Lin

Goede vraag..

uhmm nou vaak is het zo dat de man een feller masker heeft bij bont. Maar van die spots weet ik het niet zeker.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Bianca

bij een half jaar hebben de meeste vogels nog de kenmerken van een pop( visgraatmotief, wazig oranje wangetjes, stippen onder de vleugels tot in de oksels), je kunt dus eigenlijk nog niet zeggen of het een pop of man is.

Nog even afwachten dus.


Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Caroline

29 april 2006, 11:25:14 #3 Last Edit: 2 mei 2006, 09:09:54 by Caroline


Hoi Bianca,

Maar de veren waar ik het over heb zijn wel al gewisseld door de rui.

Dit weet ik 100 % zeker, omdat ze er niet zaten toen ze bij me kwam wonen. En ze al volop aan het ruien, ze is ook haar staartveren al aan het verliezen dus erg jong nog maar wel uit volledig in de rui. Geen puberruitje.

Maar ondanks dat ze bont is zullen die spots dus wel aanduiden dat het een POPje is?? Begrijp ik als jou antwoord.



Hoi Lin,

Het felle van het masker bij mannen hoeft niet altijd iets aan te wijzen, ik ken mannen met een flets masker en poppen met een fel, dus.

Vandaar mijn vraag over de spots.

[/size][/i][/b][/color]

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Mariska

Hoi Caroline,

Het geslacht was inderdaad bij de geboorte niet bekend.
Dus aan de mutaties van de ouders heb je niet veel.
Ik weet wel dat Jura altijd al gedacht heeft dat het een pop was.
Maar ook daarmee heb je geen zekerheid natuurlijk.
Je kan natuurlijk een test laten doen ;)

Liefs
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hoy Caroline
Als ik jou was zou ik een dna test laten doen.
Weet je nog van mijn ''mannenoverschot''?
Dat kwam allemaal, doordat de popjes achteraf mannen bleken te zijn.
Groetjes Riny :D

Karin

Bij bont kunt je helaas niet aan de buitenkant zien of het een man of pop is.  Met 6 maanden kunnen ze al mannengedrag hebben, maar sommige mannen wachten tot ze een jaar zijn  ;D Je zou veertjes kunnen opsturen naar Gendika, weet je het voor 22,50 zeker  ;)

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

carco

Hoi

Die spots die jij bedoelt heeft Beau ook nog steeds en dat is een man. dus ik denk dat bonte die altijd blijven houden of het een man of een pop is, daar kan je niet van uit gaan. Dus dat is puur op gedrag. Kijk maar bij Joepie van Irene wat ook een pop blijkt. dus als je het echt zeker wilt weten omdat je twijfelt zou ik zeker een DNA doen.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Tjerk

Hey,

ik had ook voor die DNA-test gegaan. Ik heb meerdere mannen en poppen met die spots onder de vleugels. Duzzz..... dit zegt verder heel weinig. Wil je het cker weten moet je die test laten doen.

Groeten Tjerk

Caroline



Hoi hoi!!

Allemaal bedankt voor de reacties.

Maar even nog een paar vraagjes.

Ik begrijp dus dat bij bont de spots blijven zitten. Ook weet ik dat het visgraatmotief bij bont vaak moeilijk is te zien, maar wat als de staart, net als bij Coco, geen bont bevat. Haar hele staart is gewoon als van een cinnamon wildkleur. Zal het daar dan wel aan te herkennen zijn??

En zij gaat tijdens het kroelen met mij wel kippetje zitten, doen alleen poppen dit of ook mannen??

Mijn andere poppen doen dit namelijk niet.

Wat een vragen hè, de reden dat ik liever niet veertjes opstuur voor DNA is dat zij als jonkie verschrikkelijk is geplukt, er zat bijna geen veer meer op, zelfs nu ze 6 maanden is, is haar verencostuum nog aan het herstellen. Het is een ontzettend lief en aanhankelijk valkje en wil niks liever dan bij me zitten en lekker gekroeld worden. Ik ben dan ook als de dood dat dit gaat veranderen als ik haar strak moet vasthouden en 5-7 veertjes er uit moet trekken. Stel dat ze daardoor het vertrouwen in me verliest, ik moet hier niet aan denken. Vandaar dus de vragen die ik stelde om op die manier er toch achter te kunnen komen of ze daadwerkelijk een popje is zoals Wendy, het vorige vrouwtje, en ik denken.

Nog even een vraagje voor Mariska:

Kun jij je nog herinneren welke mutatie de ouders waren?? Vind ik wel leuk om te weten. Zo niet dan zal ik het eens vragen aan Wendy of een mail sturen naar Jura.  ;) Misschien dat die een boekhouding bij houdt.  ;)

Nou dit was het weer eventjes voor vandaag.

Groetjes en vast bedankt voor het antwoorden.




Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Rianne

Hoi,

het visgraatmotief bij een bont valkje zegt ook niks over het geslacht. Je kan het echt alleen aan het gedrag zien. Of mannetjes ook kippetje zitten weet ik niet, ik heb het hier iig nog nooit gezien. :)

spikey

Misschien kun je wachten tot ze eitjes legt....
Legt ze geen eitjes... dan is het een mannetje.

Ik weet alleen niet om de hoeveel tijd een pop eieren zou moeten leggen, of doen ze dat alleen als ze broeds zijn?
(ik heb alleen nog maar ervaring met een man valkparkiet haha!)

♪ Marlies

Hoi Caroline,

Als je bang bent het vertrouwen te verliezen doordat je veertjes gaat plukken, dan laat je het toch iemand anders doen.

Groetjes Marlies

Mariska

Hoi Caroline,

Ik heb nog nooit een man kippetje zien zitten.
Maar ik ben ook nog maar een leekje ;D

Ik weet de mutatie van de ouders niet, want zij was al gescheiden van haar ouders toen ik haar zag.

Jura en Herman hebben een hele goeie boekhouding ;)
Ik wil het ze anders ook voor je vragen als je dat liever wil.
Helemaal geen punt!
Dan geef je maar een gil.
Wij spreken ze regelmatig.

Liefs
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)