19 april 2024, 16:51:23

geelwang

Gestart door werty, 28 april 2006, 03:27:45

« vorige - volgende »

werty

ik heb een pop geelwang en een man wild kleursplit geelwang
ze broeden nu 14 dagen nu hoorde ik dat geelwangen stopen met broeden na ongeveer 10 dagen zijn ze nu door de moeilijke(gevaarlijke)periode heen of moet ik nog steeds blijven duimen dat het goed gaat kan ze over leggen heb wel een ander koppel dat net zo lang broed maar doe dat liever niet .
dit is voor dit koppel de eerste keer dat ze broeden
hebben jullie tips?

Ludo

als het de eerste keer is dat je met de geelwang broedt, dan speel je met vuur.

het is kiezen of delen, ik zou een paar eieren van de minder waardevolle vogels onder de geelwangen leggen en de eieren van de geelwangen onder het andere koppel.

als het niet lukt is het dan minder erg en je weet dan tenminste of ze broeden

groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

Super dat ze nog steeds broeden!  :) Ik heb er geen ervaring mee maar met 14 dagen zijn ze al een eind op weg. Als je geen reserve koppel hebt met wie je eventueel eitjes kan ruilen, of ze daaronder kunt leggen dan zul je toch gewoon moeten afwachten.

nick01

29 april 2006, 08:48:43 #3 Last Edit: 29 april 2006, 08:50:33 by nick01
geelwang blijft een probleem.
mijn koppel broedde perfekt zowel man als pop.
ze broedde alles gewoon perfekt uit de eerste 5 tot 8 dagen ging t ook nog goed met voeren en warm houden maar bij mij meestal rond de 6 of 7de dag stapte ze zo van de jongen af en gingen zo een ander blok in.
dit heb ik 2 keer geprobeerd want ik dacht dat de 1ste keer misschien een foutje kon zijn maar dat is gewoon die tik die er in zit.
ik legde mijn eieren daarna niet bij de minder waardevolle vogels onder want bij mij krijgen ze allemaal een eerlijke kans om hun eigen eieren uit te broeden maar ik legde ze her en der onder in ruil voor een onbevrucht ei of gewoon per koppel 1 extra.
en ik had t geluk dat een pop bij mijn moeder onbevruchte eieren legde dus die kon ik af en toe ook verblijden met een nestje bevruchte eieren.
en spelen met vuur is een groot woord hoor je moet , vindt ik , gewoon 1 keer sowieso proberen of ze t zelf doen of niet stel je voor dat die van jou t wel goed doen dat zou toch mooi zijn.
en er zijn kwekers die al zulke koppels hebben.
t is de kunst om dat niet broeden er juist uit te halen , niet om t er in te laten.

♪ Marlies

Hallo Werty,

Vorig jaar ben ik gaan kweken met m'n eerste koppel geelwang. We hadden ze met z'n tweeen in een broedkooi gezet om ze zoveel mogelijk rust te geven.

Toen de eerste eitjes kwamen was het elke dag weer afwachten of ze nog wel zouden broeden. Gelukkig bleven ze dit doen. Ik had ook andere koppels die op dat moment eitjes hadden, dus overleggen had gekund.

Ze hebben de eitjes helemaal zelf uitgebroed en brachten de jongen ook zelf groot.
Van deze jongen heb ik er twee gehouden, n.l. een cinnamon geparelde gelwang man en een split man.
Voor de split heb ik een geelwang pop bij gekocht en de geelwang heeft zelf een popje uit gezocht.
Nu zitten alle 3 de koppels op eieren, en het broeden gaat nog steeds goed. De eitjes kunnen elk moment uitkomen.


Als ik in jouw schoenen stond zou ik toch de geelwangen zoveel mogelijk zelf laten doen. Als ze de eitjes of straks de jongen in de steek laten kun je ze altijd nog overleggen.
Hou het gewoon goed in de gaten en geef ze de kans.
Veel mensen halen bij voorbaat de eitjes al weg en dan krijg je natuurlijk nooit geelwangen die goed kweken.


Heel veel succes,
Marlies.

P.S.  Laat nog even weten hoe het verder gaat met ze.

werty

bedankt voor jullie reacties
ik heb besloten om ze hun gang te laten gaan als het mis gaat kan ik altijd nog over leggen
ik houd jullie op de hoogt hoe het afloopt