14 mei 2025, 13:32:14

Er is iets mis met Misty!

Gestart door Mariska, 28 april 2006, 14:16:08

« vorige - volgende »

Mariska

Hoi Lin,

Geeft niet hoor :D ;)

Hoi Gerda,

Dat was inderdaad wat ik bedoelde.
Dank je wel voor de link ;)
Heel irritant als je iets niet meer weet te vinden.

Ik heb toch even gebeld, maar daarover zo meer.

Hoi Marianca,

Jij ook bedankt voor je reactie.
Ik zag hem pas nadat ik Feld gebeld heb, maar die informatie ben ik toch blij mee natuurlijk.
Ik hoop echt dat je gelijk heb.
Het zou goed kunnen want ze vertoont wel broeds gedrag al een paar dagen.
In de zin van plekjes opzoeken en in dingen kruipen.
Maar ik wist dus niet dat ze dan ook ziek konden ogen ;)

Hoi Manja,

Ik heb ook even gebeld ;)
Ik ben Mikki nog niet vergeten inderdaad.
Gelukkig was je er op tijd bij.

Ik heb net toch even gebeld en het verhaal aan Marieke voorgelegd.
Zij zei dat het weleens voor kan komen dat zich even goed beroerd voelen, maar dat het lichaam het zelf weer oplost.
Dat zou verklaren dat ze nu ineens weer levendig is.
Vanmiddag oogte ze echt ziek.
Ze zei me wel om het even goed in de gaten te houden en terug te bellen als het weer slechter word.

Iedereen bedankt voor zijn advies ;)
Ik maakte me echt zorgen en dat is niet fijn.

Liefs
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Gerda

Hoi Maris,

Hopelijk was het een eenmalig iets, of iets dat toch een beetje dwars gezeten heeft en is het nu weer voorbij!!

Je voelt je toch altijd wat prettiger als je even gebeld hebt toch? Een beetje gerustgesteld!!

Hopelijk blijft Misty een lekker gezond vogeltje!!!

Liefs, Gerda

Inger m

Citaat van: marianca. op 28 april 2006, 16:34:59
Ik denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken over het opspugen.Het is inderdaad,naar mijn ervaring,broedsgedrag.Dat ze na het spugen wat ziekjes oogt is ook normaal,vergelijk het ermee als jij of ik ;D overgeven.Daarna voel jij je ook belabbert,toch.

groetjes
marianca

Hoi,
Wanneer een mens overgeeft, is dat meestal een lichamelijke reactie op ziekte. Je voelt je er belabbert bij en overgeven is geen pretje. Het is afkomstig uit de maag en er zitten maagsappen bij (gore smaak).

Een valkparkiet die voer opgeeft, doet dit uit de krop en ik vind dat geen 'overgeven', maar 'opgeven'. Dit betreft voorverteerd voedsel uit de krop. De vogel roept dit bewust op.
Er is geen sprake van maagsappen. Vogels vertonen dit gedrag bij hun partner en hun jongen en is volkomen normaal. Een valkparkiet voelt zich er gelukkig niet rot bij -zoals in het citaat wordt beweerd-. Gelukkig niet zelfs, anders zou een vogel dat gedrag niet vertonen.

Een ander verhaal is het wanneer de vogel ziek is, dan zou de vogel zich daadwerkelijk ziek voelen en overgeven. Het overgeven is een gevolg van de ziekte, maar het ziekvoelen is geen gevolg van het overgeven!

Een vogel verbergt uiteraard de ziekteverschijnselen zo goed mogelijk. Een vogel dat er het ene moment slecht uitziet, zal onder andere omstandigheden (bv. aanwezigheid mens) zich zo normaal mogelijk proberen te gedragen. Doordat jij nu hebt gezien dat de vogel niet lekker zit, ga je er nog eens extra op letten en dat heeft de vogel ook in de gaten. Probeer de vogel eens onopvallend te observeren.

Natuurlijk kan er ook gewoon weinig aan de hand zijn, maar het bovenstaande is altijd goed om in het achterhoofd te houden. Het feit dat ze broeds gedrag vertoond heeft mogelijk een verband. Zeker in het begin van de leg vind ik mijn vogels er ook niet altijd even topfit bijzitten, maar er vinden uiteraard ook allerlei lichamelijke veranderingen plaats die daar een mogelijke invloed op hebben.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

eefje nieuwenburg

ik heb het een poosje geleden hier ook gehad en toen moest ik een boterham besprenkelen met yakult en dat heeft ontzettend geholpen en het kan zeker geen kwaad dus misschien kun je dit zowieso geven,just in case...

succes

Mariska

Hoi Inger,

Dank je wel voor je uitgebreide verhaal ;)

In tegenstelling tot Binky van mij die voer opgeeft bij mij als partnergedrag vond ik het vanmiddag met Misty echt heel anders.
Ze schudde en slingerde ook met haar kop.
De zaadjes die ik aan de tralies zag zitten waren wel droog.
Niet slijmerig.
Ik heb haar zeker een uur in de gaten gehouden zonder in haar buurt te komen omdat ik weet dat ze het dan zal proberen te verbergen.
Echter toen ik het voor dit topic vastlegde op camera stond ik natuurlijk vlakbij.
Mogelijk heeft dit haar gedrag beinvloed.
Toch zie ik sinds ik de telefoon ging halen om Feld te bellen dit gedrag niet meer terug.
Ik hou haar uiteraard goed in de gaten.

Ik ken mijn valkjes door en door en ik heb er nooit èèn ziek gehad.
Haar gedrag viel me onmiddellijk op.

Ik had plannen om haar apart te zetten met een mannetje en dat ga ik nu morgen al doen.
Stel dat het broeds gedrag is hoop ik dat ik haar daar dan mee geholpen heb.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

ManjaV

Hey Mariska,

Hoe gaat het nu met Misty?
Kan je zien of ze alweer beter is, heeft ze nog zaadjes opgegeven?
Ik hoop dat het goed gaat met haar.
Hou het goed in de gaten he, maar dat doe je natuurlijk al.
Sinds het voorval met Mikki ben ik superalert ;)

Liefs
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Mariska

Hoi Manja,

Gelukkig heeft ze er niet meer zo bij gezeten als gisteren :D
Mogelijk is ze even goed beroerd geweest, maar heeft het lichaam dat zelf opgelost.
Mogelijk is ze toch behoorlijk broeds.
Ik heb haar nu apart zitten met Snowy en dan zien we het wel.

Liefs
Maris!!