15 mei 2025, 10:27:19

help wat moet ik doen???

Gestart door daniella, 23 april 2006, 21:36:53

« vorige - volgende »

daniella

hallo ik ben daantje

heb een vraag mijn tamme valkjes een vrouwtje en mannetje hebben eitjes gelegd..3 hele kleintje en 4 grotere de 1 na laatste heeft ie ander half week gelegt en de laatste afgelopen zaterdag.de andere zijn kapot ze doen ze ook niet in het nestblok maar op de bodem ze willen er niet in...en ze is een zaterdag begonnen met broeden,maar het mannetje wil er niet op een paar sec en het vrouwtje gaat er wel af en toe af kan dat kwaad?ze hebben wel gepaard die van een zaterdag kan die nog bevrucht wezen?
hoop dat jullie er meer van weten!!!
groetjes daantje

bobbie

Hoi Daantje,

Je titel is: Help, wat moet ik doen???

Ik denk dat je niets kunt doen. De eitjes hoef je niet in het blok te leggen want daar gaan ze niet in schreef je.

Dit is hun eerste keer? Alles is dan nieuw voor ze en onwennig.
Bij mij ging de man eerst ook niet broeden, maar op een gegeven moment had ie het door dat ie moest aflossen. Misschien krijgt jouw mannetje het ook ineens door.

Hoe oud zijn de valken? Niet te jong?

Dat er af en toe niemand op de eitjes zit te broeden is niet erg.

Als het laatste eitje van afgelopen zaterdag is, dus gisteren, dan weet je nog niet of die bevrucht is. Dat kan je pas na een dag of 5 zien met een schouwlampje.

Succes, Nel :)

Rianne

Hoi,

als het 1 na laatste ei anderhalve week terug is gelegd, en de laatste afgelopen zaterdag, kan het zijn dat ze aan een nieuw nest zijn begonnen. Normaal gesproken leggen ze om de dag een ei. Daar kan 2 dagen tussen zitten, maar 1,5 week vind ik erg veel.
Hou even in de gaten of ze er nog meer eitjes bij gaat leggen. De eerste eieren moet je al kunnen zien of ze bevrucht zijn of niet.

daniella

hoi Nel

mijn valkjes zijn iets ouder dan een jaar!!dan kan het toch goed?ze heeft een zondag op maandag nacht nog een eitje er bij gelegt, maar ik laat gewoon hun gang gaan...hoop echt dat er een nestje jongen uit komen, maar dat is dan maar ff afwachten.
en ik hoop dat het mannetje het ook door gaat krijgen dat ie er ook op moet. vind het zo zielig als het vrouwtje al het werk alleen moet doen dat is ook niet goed voor haar toch???

groetjes daantje