Heeft mijn valk heeft een identiteitscrisis?????

Gestart door EstherPH, 23 april 2006, 01:30:54

« vorige - volgende »

EstherPH

Denkt mijn valk dat hij een grasparkiet is?
Een lang verhaal, maar de voorgeschiedenis is nodig om het probleem te begrijpen.
Drie jaar lang zaten binnen in huis in een ruime kooi 3 grasparkietenpoppen en 1 valkman.
Eén van de grasjes (Flip) en de valk (Gerrit) waren maatjes, maar er was geen koppelgedrag. Flip deed alles het eerst en als dat goed ging durfde de valk het ook. De valk nam altijd een voorbeeld aan de grasparkietenpop Flip.
Afgelopen augustus hebben we een buitenvoliere gebouwd en de parkieten naar buiten gedaan. Voor de graspoppen kochten we mannetjes en voor de valkenman Gerrit een valkpop. Flip de grasparkietenpop koppelde direct met een man en ze waren direct onafscheidelijk, ze paarde ook al met elkaar.
De valkenman had weinig oog voor zijn nieuwe dame, maar ik dacht dat ze nog te jong was om aantrekkelijk voor hem te zijn. Hij verstoorde de liefde tussen Flip en haar man niet!!!
Nu zullen de parkieten ze voor het eerst gaan broeden, sinds twee weken hangen er blokken.
Flip en haar man begonnen direct met paren en het duurde niet lang of Flip legde haar eerste ei.

Nu wil het geval dat die valkenman Gerrit net doed alsof hij de vader van dat ei is. De hele dag waakt hij voor het vlieggat, maakt hij het gat groter en houd alle grasparkieten uit de buurt. Soms mag de grasparkietenman erbij om Flip de pop te voeren. Hij laat zich zelfs door mij niet wegjagen.
De grasparkietenman is ondertussen maar een andere pop gaan zoeken, maar hij blijft Flip wel voeren. Vaak is het een heel gedoe voor de grasparkietenman om bij zijn pop Flip te komen, de valk staat het uiteindelijk wel toe en gaat aan de kant. Er is geen sprake van agressie.
De grasparkietenpop Flip in het blok met eieren vindt het best.

Gerrit de valkenman kijkt niet om naar zijn eigen valkenblok, noch naar de broedgrage valkendame.
Ik wil de valken niet apart zetten, Gerrit doet immers geen kwaad, hij snapt het alleen niet.
Bestaat co-ouderschap bij parkieten? Ha ha..
Hoe krijg ik die valk daar weg????
Maar waarom is deze valk zo de weg kwijt?????
Heeft Gerrit een identiteitscrisis?????
Waarom gaat hij niet aan de haal met de valkenpop, nu ook hij een blok heeft gekregen????
Hoe kan ik de interesse voor het valkenblok en de valkenpop voor Gerrit vergroten????
De valkenpop komt immers zo ook niet tot broeden.

Ik hoop op goede ideeen.....

EstherPH

bobbie

Hoi Esther,

Wat een klucht bij jou zeg  :D. Ach, arme valkenman.

Valken binden zich voor het leven. Jouw valk zag en ziet nog steeds schijnbaar, Flip de grasparkiet als zijn partner.
Ik heb een valk gehad die zich aan mij had gebonden. Voor hem na 2 jaar een valk aangeschaft, die interesseerde hem niets, de volgende en de volgende ook niet.

Dat is ook aan de hand met jouw valk.
Valken zijn zachtaardiger dan grasjes dus jouw grasman zal het altijd voor elkaar krijgen bij Flip te komen om haar te voeren, dat zal geen probleem zijn denk ik.

Ik denk dus dat je een binding tussen de 2 valken alleen kan bewerkstelligen door hun apart te huizen zodat ze een band op gaan bouwen.

Verder weet ik het ook niet. Succes in ieder geval. Er zullen vast nog meer mensen reageren.

Groetjes, Nel :)

Inger m

Hoi,
Jouw valkenman heeft drie jaar bij grasparkieten gezeten, dus in die periode helaas geen enkel contact gehad met soortgenoten. Gelukkig is dit vaak wel omkeerbaar, maar de valkparkiet moet weer leren zich als valkparkiet te gedragen. Zoals Nel al aangeeft. Zet de twee valkparkieten samen in een kooi en hoop dat hij daardoor meer oog krijg voor deze pop en zich niet blijft richten op de grasparkiet.

Overigens binden valkparkieten zich niet voor het leven. Als de pop wegvalt, dan zoeken ze met hetzelfde gemak weer een andere pop. In de natuur komt dit vaak voor. In de voliere blijven de man en pop vaak dicht bijelkaar voor een langere periode en blijven ze dus vaak wel (langer) bijelkaar.

Het gedrag naar de grasparkiet toe zou dus daarom omkeerbaar moeten zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

M.

Co-ouderschap bij parkieten komt wel voor.
Tenminste in mijn voliere met parkieten  ;)

Ik heb vorig jaar 1 nest grootgekregen, bij een pop die zeer fel haar nest verdedigde (dit is ook het enigste nest wat heel is gebleven, de rest is of stukgemaakt of de jongen werden na een paar dagen doodgebeten) en er waren op dat nest 2 mannen die de jongen voerden, waarvan 1 paps, en de ander gewoon een hele vriendelijke man.

Deze werd ook door de pop geaccepteerd bij het nest.
De beide mannen voeren elkaar vrij veel, zijn echte maatjes, ik geloof niet dat hij (de 2e man) de pop gedekt heeft om t maar zo te zeggen, maar hij heeft wel goed geholpen, en voert de kleintjes (inmiddels al groot) nog steeds wel eens.

Ik geloof ook dat jouw valkenman alleen aan de valkpop kan gaan wennen door ze tijdelijk apart te zetten, binnenshuis of buitenshuis, net waar je ruimte hebt.
Anders zal hij naar de parkiet blijven trekken.

Als je het verder geen probleem vind, en het is voor de rest van de vogels onderling ook geen probleem, dan zou ik voor je valkpop een andere vent halen en dit zo laten gaan.
Het is net wat je wilt ;)

De reden dat hij zo geworden is, en een "identiteitscrisis"heeft is omdat hij niet beter weet, omdat hij met parkieten opgegroeid is.

Ben benieuwd wat je gaat doen.